logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: O tym się mówi: Publikacja WP z najwyższym zasięgiem w październiku

   30.11.2024, przeczytano 406 razy
ilustracja

W październiku w przestrzeni medialnej najgłośniej mówiło się o sprawie wiceministra rozwoju i technologii Jacka Tomczyka. Stało się to za sprawą publikacji Szymona Jadczaka z Wirtualnej Polski, który ujawnił konflikt interesów między działalnością polityczną wiceszefa resortu a jego powiązaniami z branżą deweloperską. Artykuł stał się liderem najnowszego raportu „O tym się mówi” przygotowywanego przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/o-tym-sie-mowi%3A-publikacja-wp-z-najwyzszym-zasiegiem-w-pazdzierniku,406674,artykul.html

Szymon Jadczak wyniki swojego dziennikarskiego śledztwa opublikował w artykule „3601 aktów notarialnych. Tak kancelaria wiceministra Jacka Tomczaka zarabia na branży deweloperskiej”, który ukazał się 30 października w Wirtualnej Polsce. Według jego ustaleń wiceminister Jacek Tomczyk, który forsował program „Kredyt na start”, czyli dopłaty do kredytów mieszkaniowych, wcześniej współpracował z branżą deweloperską poprzez swoją kancelarię notarialną. W ciągu ostatnich lat miał udział przy sporządzaniu 3601 aktów notarialnych pomiędzy deweloperami a ich klientami i mógł zarobić na tym kilka milionów złotych. Publikacja wywołała falę komentarzy medialnych i politycznych o konflikcie interesów, a wiceminister podał się do dymisji. Tylko w październiku na jej podstawie powstały 802 materiały dziennikarskie o łącznym zasięgu szacowanym przez Instytut Monitorowania Mediów na 46,7 mln potencjalnych kontaktów z przekazem.

Na kolejnych miejscach zestawienia artykuły Onetu i „Gazety Wyborczej”

Drugie miejsce w październikowym rankingu „O tym się mówi” przypadło publikacji „Partyjny desant na Totalizator Sportowy. Polityczni działacze dostali lukratywne stanowiska”, która ukazała się 30 września w Onecie. Jej autorzy – Marcin Terlik i Szymon Piegza – ujawnili obsadzanie dyrektorskich stanowisk w należącym do Skarbu Państwa Totalizatorze Sportowym, lokalnymi działaczami PO, PSL i Lewicy, a także bliskimi współpracownikami czołowych parlamentarzystów koalicji rządzącej. Efektem publikacji Onetu były zmiany personalne wśród dyrektorów regionalnych oddziałów spółki. Rada nadzorcza TS odwołała również ze stanowiska prezesa Rafała Krzemienia. W październiku powstało 435 publikacji medialnych odwołujących się do ustaleń Terlika i Piegzy. Ich łączny zasięg wyniósł 39,6 mln potencjalnych kontaktów.

Dużym echem odbił się również artykuł autorstwa Wojciecha Czuchnowskiego z „Gazety Wyborczej”. Mowa o materiale „Tajemnice księdza Olszewskiego. >Wyborcza< ujawnia, na co poszły miliony z Funduszu Sprawiedliwości”. Według ustaleń dziennikarza z 68 mln zł, które Fundacja Profeto otrzymała z Funduszu Sprawiedliwości, 13 mln zł miało być wydatkowane niezgodnie z przeznaczeniem, m.in. na prywatne wydatki ks. Olszewskiego, wpłaty dla jego rodziny i prawnika fundacji, a także jednej z firm oraz na… skarpetki. Choć trudno to uzasadnić profilem działalności Fundacji Profeto, skarpetki trafiły do obrotu komercyjnego. Na publikację „Gazety Wyborczej” powoływano się 312 razy, co przełożyło się na zasięg szacowany na 34,4 mln kontaktów z przekazem.

Czwartym materiałem dziennikarskim, który uzyskał najwyższy zasięg w październiku, był artykuł Grzegorza Osieckiego i Tomasza Żółciaka z Money.pl pt. „Ogromna podwyżka dla prezesa Glapińskiego. Prawie 200 tys. zł w ciągu roku”. Dziennikarze dotarli do niepublikowanej uchwały zarządu NBP, która zwiększa premię, będącą dodatkiem do pensji prezesa Adama Glapińskiego, o 30 proc. Według obliczeń dziennikarzy rocznie oznacza to 191 tys. zł dodatkowych przychodów. Do tych ustaleń inne media odwoływały się 154 razy. Liczba kontaktów z przekazem szacowana jest na ok. 16,1 mln.

Do TOP 5 rankingu „O tym się mówi” powrócił czerwcowy artykuł Jacka Harłukowicza z Onetu zatytułowany „Pół miliarda od PiS i niebotyczne marże. Tak zarabiał twórca Red is Bad. Ujawniamy podsłuchy CBA”. O sprawie zrobiło się ponownie głośno za sprawą zatrzymania przez organy ścigania Pawła Szopy. W październiku powstały 173 publikacje w innych mediach, w których odwoływano się do ustaleń Harłukowicza. Ich potencjalny zasięg wyniósł ok. 9,2 mln kontaktów z przekazem, co dało 5. miejsce w najnowszym raporcie IMM i Radia ZET.

Źródło: Instytut Monitorowania Mediów S.A.

www.imm.com.pl

Dodatkowe informacje:

Metodologia
Raport IMM i Radia ZET „O tym się mówi” opracowano na podstawie monitoringu treści z najbardziej opiniotwórczych mediów z prasy, radia, telewizji i portali internetowych. Przy liczeniu zasięgu nie były brane pod uwagę portale o charakterze agregatorów treści i multiplikacji przekazów, a także źródła własne danej grupy mediowej. Analizie podlegają wybrane gatunki informacyjne i publicystyczne, które charakteryzują się wysoką cytowalnością treści, między innymi artykuły i śledztwa, w tym reportaże. Badanie nie uwzględnia m.in.: wywiadów i rozmów publicystycznych, sondaży, rankingów, a także bieżących newsów. Badanie obejmuje ponad 1600 gazet i czasopism, wybrane programy w stacjach telewizyjnych (Polsat, Polsat News, Polsat News 2, TVN Turbo, TVN, TVN24, TVN24BiS, TVP Info, TVP1 i TVP2) i rozgłośniach radiowych (Muzo.fm, PR1, PR3, PR4, Radio Maryja, Radio ZET, RDC, RMF FM, TOK FM) oraz istotne portale internetowe. Kryterium decydującym o pozycji w rankingu TOP5 został przyjęty zasięg treści artykułu w publikacjach w innych mediach. Celem projektu jest wskazanie najpopularniejszych publikacji, na które w danym miesiącu najchętniej powoływały się media. Jako kryterium decydujące o pozycji w rankingu przyjęto zasięg* danego tematu po rozpowszechnieniu go w innych mediach.

*Zasięg informuje o liczbie potencjalnych kontaktów z przekazem mediowym. Wskaźnik jest opracowany na podstawie oglądalności i słuchalności programów radiowo-telewizyjnych, czytelnictwa prasy, średniej liczby odsłon materiałów internetowych z uwzględnieniem współczynnika ekspozycji nazw własnych w treści.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Zmiana cenników reklamowych w Grupie Eurozet
Grupa Eurozet wprowadza nowe cenniki pakietów reklamowych oraz reklam w wybranych stacjach radiowych, w tym Radia ZET. Zmiany, które wejdą w życie 10 lutego 2025 roku, są odpowiedzią na dynamicznie rosnący popyt na czas reklamowy w ofercie Grupy.
Media i marki Grupy Agora wspierają 33. Finał WOŚP
W niedzielę, 26 stycznia br. Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy zagra swój 33. finał. Media i marki Grupy Agora – „Gazeta Wyborcza”, Gazeta.pl, Radio ZET, Antyradio, Radio TOK FM, Radio Złote Przeboje, Rock Radio, Radio Pogoda, Chillizet, Meloradio, sieć kin Helios oraz NEXT FILM – po raz kolejny wesprą akcję, organizując aukcje internetowe, zbierając pieniądze...
Polska Press Grupa z nową energią wspiera WOŚP
Polska Press Grupa wspiera Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy, organizując w Kielcach największy sztab WOŚP na świecie oraz zapewniając wsparcie medialne podczas 33. finału, który odbędzie się w niedzielę, 26 stycznia 2025 roku.
RAS Polska z OpenAI na rzecz przyszłości dziennikarstwa
Ringier Axel Springer Polska w ramach współpracy z OpenAI, liderem w dziedzinie sztucznej inteligencji i wdrożeniach, uruchamia nowe funkcje w Onecie, dzięki którym korzystanie z serwisu stanie się wygodniejsze dla jego użytkowników.
Telewizja Polska ponownie wspiera WOŚP
Po latach przerwy Telewizja Polska ponownie wspiera Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy. TVP licytuje m.in.: dzień na planie „Teleexpressu”, zwiedzanie nowoczesnego studia TVP Info i „19.30” oraz podwójny „Złoty Bilet” na 62. Krajowy Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu. 33. Finał Wielkiej...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764