logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: O tym się mówi: tekst Wojciecha Czuchnowskiego na czele zestawienia w marcu

   27.04.2025, przeczytano 290 razy
ilustracja

W marcu zestawienie najbardziej zasięgowych publikacji otwiera artykuł Wojciecha Czuchnowskiego z „Gazety Wyborczej” na temat posła Dariusza Mateckiego oraz dowodów zacierania przez niego śladów i utrudniania śledztwa dotyczącego Funduszu Sprawiedliwości. Comiesięczny raport „O tym się mówi” przygotowuje Instytut Monitorowania Mediów (IMM) we współpracy z Radiem ZET. Powstaje on w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/o-tym-sie-mowi%3A-tekst-wojciecha-czuchnowskiego-na-czele-zestawienia-w-marcu,408567,artykul.html

12 marca br. na łamach „Gazety Wyborczej” ukazał się tekst zatytułowany „Przetrwamy to, ziomeczki”. »Wyborcza «ujawnia jak Matecki zacierał ślady”Wojciech Czuchnowski ujawnił w nim treść tajnej korespondencji z komunikatora Signal, w której poseł PiS instruował najbliższych współpracowników, w jaki sposób zacierać ślady działalności związanej z Funduszem Sprawiedliwości. Informacje, do których dotarł dziennikarz, są jednym z dowodów utrudniania śledztwa przez Mateckiego. Do sprawy chętnie odnosili się inni dziennikarze. Na bazie artykułu Czuchnowskiego powstało 245 publikacji w innych mediach o łącznym zasięgu 25,8 mln kontaktów z przekazem. To przełożyło się  pierwsze miejsce zestawienia „O tym się mówi” w marcu.

Na kolejnych miejscach Wirtualna Polska i ponownie „Gazeta Wyborcza”

Niewiele mniejszy zasięg, bo wynoszący 25 mln kontaktów z przekazem, uzyskały dwa teksty Szymona Jadczaka Wirtualnej Polski na temat Zbigniewa Ziejewskiego, prominentnego polityka PSL, który objął funkcję sekretarza stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych, chociaż miał na koncie kilka prawomocnych wyroków. Publikacja doprowadziła do dymisji wiceministra. Łącznie pojawiło się 340 cytatów na ten temat.

Trzecie miejsce w marcu przypadło kolejnemu artykułowi autorstwa Wojciecha Czuchnowskiego. Chodzi o tekst zatytułowany „Co powiedziała Barbara Skrzypek? Jej zeznania mogą być niewygodne dla Kaczyńskiego”. Według informacji uzyskanych przez dziennikarza „Gazety Wyborczej” podczas przesłuchania, które odbyło się  trzy dni przed śmiercią, Barbara Skrzypek – wieloletnia szefowa biura Jarosława Kaczyńskiego – zeznała, że nie udzieliła prezesowi PiS pełnomocnictwa na zgromadzenie wspólników spółki Srebrna w 2018 r. Na ustalenia Czuchnowskiego powoływano się 215 razy, co przełożyło się na zasięg szacowany przez IMM na 18,8 mln kontaktów.

W marcu 233 razy cytowano informacje Marcina Wójcika, który w artykule „Jazdy posła. Świadkowie zeznają, że kilometrówki nie są jedynym problemem Andrzeja Szejny” opublikowanym na łamach „Dużego Formatu” opisał sprawę wiceministra spraw zagranicznych, podejrzewanego o nadużycia związane z rozliczaniem kilometrówek i korzystaniem z samochodów służbowych. Świadkowie, na których powołuje się autor, zeznają, że to niejedyne problemy polityka Lewicy. Mowa o nadużywaniu alkoholu, które utrudnia posłowi sprawowanie funkcji publicznych. Przez media przetoczyła się szeroka dyskusja na ten temat. Jej efektem była prośba  premiera o urlopowanie wiceministra Szejny oraz pilne wyjaśnienie sprawy skierowana do ministra SZ. Zasięg publikacji w innych mediach odnoszących się do informacji, o których pisał Wójcik, został oszacowany na 16,5 mln kontaktów z przekazem.

Marcowe zestawienie zamyka tekst Jacka Harłukowicza Onetu pt. „Karol Nawrocki i jego znajomy neonazista. Kłopoty z pamięcią kandydata PiS na prezydenta”. Nawrocki już wcześniej tłumaczył się z kłopotliwej znajomości z Grzegorzem Horodko ps. „Śledziu”, postacią znaną w kręgach pseudokibiców Lechii Gdańsk, neonazistą i organizatorem koncertów spod znaku „Blood and Honour”, twierdząc, że poznali się w Areszcie Śledczym w Gdańsku, gdzie prowadził wykład jako pracownik IPN. Tę wersję potwierdza Horodko w rozmowie z Onetem. Natomiast przedstawiciele aresztu i Służba Więzienna, pytani przez Harłukowicza o sprawę, deklarują, że Nawrocki nigdy takiego wykładu nie prowadził. O kontrowersjach i braku spójności w przekazach powstało 173 publikacji o łącznym zasięgu 14 mln kontaktów.

Źródło: Instytut Monitorowania Mediów S.A.

www.imm.com.pl

Dodatkowe informacje:

Metodologia
Raport IMM i Radia ZET „O tym się mówi” opracowano na podstawie monitoringu treści z najbardziej opiniotwórczych mediów z prasy, radia, telewizji i portali internetowych. Przy liczeniu zasięgu nie były brane pod uwagę portale o charakterze agregatorów treści i multiplikacji przekazów, a także źródła własne danej grupy mediowej. Analizie podlegają wybrane gatunki informacyjne i publicystyczne, które charakteryzują się wysoką cytowalnością treści, między innymi artykuły i śledztwa, w tym reportaże. Badanie nie uwzględnia m.in.: wywiadów i rozmów publicystycznych, sondaży, rankingów, a także bieżących newsów. Badanie obejmuje ponad 1700 gazet i czasopism, wybrane programy w stacjach telewizyjnych (Polsat, Polsat News, Polsat News 2, TVN Turbo, TVN, TVN24, TVN24BiS, TVP Info, TVP1 i TVP2) i rozgłośniach radiowych (Muzo.fm, PR1, PR3, PR4, Radio Maryja, Radio ZET, RDC, RMF FM, TOK FM) oraz istotne portale internetowe. Kryterium decydującym o pozycji w rankingu TOP5 został przyjęty zasięg treści artykułu w publikacjach w innych mediach. Celem projektu jest wskazanie najpopularniejszych publikacji, na które w danym miesiącu najchętniej powoływały się media. Jako kryterium decydujące o pozycji w rankingu przyjęto zasięg* danego tematu po rozpowszechnieniu go w innych mediach.

*Zasięg informuje o liczbie potencjalnych kontaktów z przekazem mediowym. Wskaźnik jest opracowany na podstawie oglądalności i słuchalności programów radiowo-telewizyjnych, czytelnictwa prasy, średniej liczby odsłon materiałów internetowych z uwzględnieniem współczynnika ekspozycji nazw własnych w treści.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Serwis Urządzamy.pl z nowym layoutem i odświeżonym logo
Serwis wnętrzarski Urzadzamy.pl, należący do Grupy ZPR Media, wystartował w nowej odsłonie — odświeżony został layout, a w logo pojawiło się słowo „Murator”. To kolejny etap transformacji, której celem jest ujednolicenie wizualne i technologiczne serwisów Grupy ZPR Media.
Jacek Prusinowski z SE i Radia PLUS gospodarzem debaty prezydenckiej
Jedynym moderatorem debaty, która odbędzie się przed 2. turą prezydencką, będzie Jacek Prusinowski, dziennikarz polityczny dziennika „Super Express” i Radia Plus.
Dezinformacja o ESG w mediach
Tematyka ESG zdobywa coraz większą popularność w mediach. W ostatnim kwartale liczba publikacji o tym zagadnieniu wzrosła aż o 58% rok do roku. Jednocześnie zwiększa się skala dezinformacji związanej z ESG – szczególnie w kontekście greenwashingu – co stanowi istotne zagrożenie wizerunkowe dla firm angażujących się w działania proekologiczne i prospołeczne.
Cartoon Network: świat Gumballa powraca
Cartoon Network International zaprezentował zwiastun i logo serialu Cudownie dziwny świat Gumballa (The Wonderfully Weird World of Gumball). To kontynuacja wielokrotnie nagradzanego Niesamowitego świata Gumballa, laureata m.in. nagrody BAFTA Children’s, Międzynarodowej Nagrody Emmy oraz nagrody Annie. Premiera kreskówki zaplanowana jest jeszcze na ten rok –...
Mamy to! – kampania wizerunkowa grupy Agora
Grupa Agora jest najbardziej zasięgową grupą mediową w Polsce – wynika z badania Mediapanel*. Dzięki zdywersyfikowanemu portfolio marek w internecie, radiu i na nośnikach reklamy zewnętrznej codzienne dociera średnio do ponad 18 mln odbiorców, co sprawia, że zajmuje pierwszą pozycję wśród grup mediowych. Dodatkowo, zasięg Grupy Agora zwiększają marki...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764