logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Obuwie w e-commerce w obliczu Black Friday

  PR 27.11.2019, przeczytano 403 razy

Choć nie dopadło nas jeszcze szaleństwo zakupowe na miarę zachodnich wyprzedarzy, Black Friday to wydarzenie, które w świadomości Polaków istnieje już od paru lat. To prawdziwe święto dla handlu detalicznego i specjalna okazja dla konsumentów na zakup elektroniki, ubrań czy butów w promocjnej cenie. Zdarza się też, że obniżki, z którymi można się spotkać przypominają już te znane ze Stanów Zjednoczonych, przekraczające ponad 50% ceny rynkowej.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/obuwie-w-e-commerce-w-obliczu-black-friday,384879,artykul.html

Pozytywna sytuacja gospodarcza w kraju oraz rosnące dochody zwiększyły popyt i oczekiwania konsumentów w zakresie jakości produktów. Nie znaczy to, że spadła wrażliwość cenowa kupujących, którzy – jak rasowi smart shopperzy – poszukują dodatkowych promocji i rabatów. Tym razem postanowiliśmy przyjrzeć się branży obuwniczej, która w Polsce przeżywa prawdziwy rozkwit w kategorii e-commerce. Czy promocje rzeczywiście zachęcają konsumentów do konwersji na stronie? Czy okres wyprzedaży to najlepszy czas akurat dla tej branży? Wiele z tych pytań postawiliśmy i poszukujemy odpowiedzi w raporcie „(kręte) ścieżki konsumenta w e-commerce” opublikowanym przez Publicis Groupe.*

Kiedy najchętniej Polacy kupują obuwie online?

Z raportu wynika, że jeszcze w latach 2016-2017, relatywnie nowe okresy promocyjne – takie jak Black Friday czy Cyber Monday (wyprzedaż następująca zaraz po czarnym piątku) nie miały wpływu na ruch w badanych sklepach internetowych. Dopiero rok 2018 przyniósł dużą zmianę w zachowaniu konsumentów – wraz z adopcją nowych zwyczajów zakupowych.

2019 był kolejnym rokiem wzrostu w kanale e-commerce zarówno w kategorii odzieży, jak i obuwia. Rozwój ten jest na tyle widoczny, że mimo dużej konkurencji na rynku, wciąż pojawiają się nowi gracze walczący o zdobycie swojego kawałka tortu. Wg danych serwisu Statista, w 2019 roku całkowite roczne przychody w sektorze obuwniczym wzrosły o 8,1%. I choć ożywienie to dostrzegalne jest szczególnie w sezonie wiosennym – w marcu i kwietniu – to analiza sprzedaży w rozbiciu na poszczególne miesiące pokazuje również trend wzrostowy w okresie od października do listopada, co może świadczyć o popularności jesiennych wyprzedaży. Widać ponadto, że największy punktowy wzrost zanotowano w dniach od 24 do 26 listopada, czyli podczas tygodnia promocji tzw. Black Week. Potwierdzeniem tezy może być również fakt, że widoczne spowolnienia pojawiły się w lutym, sierpniu i wrześniu czyli poza okresami promocyjnymi.

W Polsce Black Friday, a także Cyber Monday niezwykle szybko wpisały się w kalendarz promocji sprzedażowych, w przeciwieństwie do pozostałych rynków Europy Centralnej, gdzie absorpcja rynkowa specjalnych dni promocyjnych była zdecydowanie wolniejsza.

- Nie powinno to być zaskoczeniem – Polacy chętnie reagują na nowości i są raczej nowocześni – przynajmniej ci kupujący online – mówi Paweł Wojciechowski, Commerce Director w Publicis Groupe. - Black Friday – czy jak w tym roku – cały Black Week – to coś jak zakupowy odpowiednik Halloween. Wszyscy się nakręcają, a jak do tego dodamy polskie umiłowanie promocji i stałą pozycję w awangardzie smart shoppingu – uzyskujemy przedsmak szczytu świątecznego.

Zakup obuwia a płeć

Według panujących stereotypów, to kobiety częściej kupują nowe pary butów, a co mówią badania? Wyniki potwierdzają założenia, ponieważ największą grupą klientów online dokonujacą zakupu obuwia są właśnie kobiety w przedziale wiekowym 25-34 oraz 35-44 lata. Grupą, która najrzadziej odwiedza sklepy internetowe i dokonuje zakupu są mężczyźni powyżej 65 roku życia.

Generowany przez kobiety ruch, jak również przychód ze sprzedaży, jest znacznie większy w porównianiu z mężczyznami. Proporcje kształtują się następująco: w przypadku wizyt w esklepach – 75,32% oraz 24,69% , a w przypadku przychodów ze sprzedaży – 73,80% do 26,20%.

Co ciekawe, przychody ze sprzedaży męskiego obuwia w zestawieniu z ogólnym ruchem wygenerowanym przez mężczyzn są większe. Sugeruje to, że podczas gdy mężczyźni odwiedzają strony obuwniczych sklepów internetowych znacznie rzadziej niż kobiety, ich zakupy mają zazwyczaj nieco wyższą wartość.

- Z pewnością swój wpływ na skłonność do zakupów i ich wartość ma, powszechna już wśród konsumentów, świadomość, że towary kupione online można bez konsekwencji zwrócić w ciągu 14 dni – komentuje Wojciechowski. - To powoduje, że niejednokrotnie łatwiej się zdecydować na zakup, robiąc przy okazji olbrzymie zamówienia – niektóre od początku z zamiarem odesłania połowy produktów. Interesujące dane zobaczylibyśmy analizując poziom zwrotów w ciągu roku – dodaje.

A która z płci jest bardziej podatna na promocje? Analiza całego 2018 roku oraz sprzedaży w poszczególnych okresach w ciągu roku pokazuje, że większymi wahaniami wynikającymi z sezonowości i okresów promocyjnych charakteryzują się zakupy dokonane przez kobiety. Dowodem na to są wzrosty sprzedażowe dla żeńskiej grupy demograficznej, które widoczne są zwłaszcza w okresie Świąt Wielkanocnych oraz wspomnianego wcześniej Black Friday. Zatem można uznać, że promocje bardziej kuszą kobiety niż mężczyzn, czy potwierdzi się to w nadchodzący czarny piątek?

Źródło: Publicis Groupe

Dodatkowe informacje:

*Raport „(kręte) ścieżki konsumenta w e-commerce” jest darmowy i ogólnie dostępny dla każdego, komu bliski jest temat skutecznej sprzedaży w internecie. Można go pobrać ze strony: http://raport-ekonsument.pl/about

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

W skupie akcji własnych o charakterze dywidendowym, przy wysokiej redukcji zapisów (ponad 90%), spółka Fabrity Holding nabyła 192,5 tys. akcji, które reprezentują 7,83% kapitału zakładowego. Transakcji miała wartość 7,7 mln zł, a spółka zamierza dodatkowo wypłacić akcjonariuszom około 7 mln zł w formie tradycyjnej dywidendy.  
lionelo dołącza do grona klientów Luckyyou
lionelo, producent wózków, fotelików samochodowych i innych produktów dziecięcych, dołącza do klientów poznańskiej agencji LUCKYYOU.
Pierwszy sklep Tchibo w nowym formacie otwarty w Poznaniu
Tchibo powraca do kawowego dziedzictwa. Marka z imponującą historią i tradycją, chcąc dzielić się swoją ekspertyzą, wprowadza w Polsce nowy koncept punktów własnych, ze zwiększoną przestrzenią kawiarnianą. Pierwsza kawiarnia Tchibo w nowej odsłonie właśnie pojawiła się na mapie Poznania (Centrum King Cross Marcelin). Menu obejmuje m.in. napoje kawowe i ciasta, zaś w...
Marta Szufranowicz dołącza do Gong
Marta Szufranowicz dołącza do zespołu GONG, obejmując stanowisko Strategy Director. Nowa dyrektorka strategii będzie nadzorować prace działu strategii dla takich klientów agencji jak ING, Żabka czy Netflix.
Marta Szufranowicz dołącza do Gong
Marta Szufranowicz dołącza do zespołu GONG, obejmując stanowisko Strategy Director. Nowa dyrektorka strategii będzie nadzorować prace działu strategii dla takich klientów agencji jak ING, Żabka czy Netflix.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764