Rynki krajów Bałtyckich prężnie się rozwijają. Szacowany roczny wzrost handlu elektronicznego dla wszystkich 3 państw wynosi powyżej 5% dla 6,2 mln osób. Konsumenci to głównie młodzi ludzie, którzy doskonale wiedzą, jak poruszać się w Internecie. Potencjał ten zaczyna dostrzegać także coraz więcej przedsiębiorców, również tych z Polski. Packeta Poland - cyfrowa platforma dla e-commerce, dzięki wejściu na rynki krajów Bałtyckich i objęcia roli hub-u, zaoferowała polskim e-sklepom możliwość łatwiejszej ekspansji do tych państw. Jest jednak kilka podstawowych rzeczy, o których należy pamiętać.
Wygodna dostawa
Koszty dostawy w krajach Bałtyckich są podobne z tymi oferowanymi w Polsce. Konsumenci oczekują darmowej dostawy lub przynajmniej darmowej dostawy przy zamówieniach powyżej 30-50 euro. W przypadku mniejszych zamówień opłata za dostawę w wysokości 3-5€ będzie akceptowalnym kosztem. Oczekiwany czas dostawy wynosi trzy dni dla międzynarodowych sklepów internetowych i oczywiście ważne jest, aby nie przekroczyć terminu, który oferujemy klientowi. Co ciekawe, niektóre sklepy internetowe oferujące dropshipping mają czas dostawy powyżej miesiąca i to również jest akceptowane. Preferowane metody dostawy to automaty paczkowe lub dostawa na wskazany adres, często w połączeniu z płatnością za pobraniem (COD).
- Z usług Packety w krajach Bałtyckich mogą skorzystać nie tylko firmy, ale również polscy klienci indywidualni, robiący zakupy w zagranicznych e-sklepach tych krajów. Dla przykładu, klient robiąc zakupy w e-sklepie na Litwie, który posiada umowę z Packetą, może wygodnie odebrać je w dedykowanych punktach odbioru. Wszystko dzięki umowom, jakie Packeta zawarła z lokalnymi partnerami w Krajach Bałtyckich oraz w Polsce. - mówi Dawid Bednarek, Dyrektor ds. sprzedaży w Packeta Poland.
Metody płatności
Zarówno wysyłka za pobraniem, jak i szybkie metody płatności są popularnymi opcjami płatności we wszystkich 3 krajach, dlatego każdy e-sklep powinien oferować je zarówno w przypadku dostawy na wskazany adres, punktu odbioru, jak i do automatu paczkowego.
Obsługa zwrotów
Konsumenci w dużej mierze oczekują darmowych zwrotów, zwłaszcza w przypadku odzieży. Jeśli klient musi zapłacić sam, ważne jest, aby oferować lokalny adres zwrotny lub, jeśli zwrócone towary muszą być natychmiast odesłane do Polski, aby zaoferować etykietę zwrotną od międzynarodowego dystrybutora.
- E-sklepy działające w państwach Bałtyckich mogą wysyłać przesyłki do wszystkich 33 krajów obsługiwanych przez Packeta Group – do ich dyspozycji jest ponad 11 tys. punktów odbioru należących do Packety oraz ponad 92 tys. punktów partnerskich – dodaje Dawid Bednarek, Dyrektor ds. sprzedaży w Packeta Poland.
W krajach Bałtyckich, jak i na całym świecie Covid-19 znacząco wpłynął na zwyczaje zakupowe konsumentów i pomógł przyspieszyć rozwój handlu internetowego. Widać to zarówno w wielkości zamówień, które znacząco wzrosły w tym czasie, jak i w sposobie, w jaki klienci chcą otrzymywać swoje przesyłki. Wszystko to skłania tamtejsze firmy do większego skupienia się na handlu elektronicznym, zwiększeniu różnorodności i konkurencyjności na rynku lokalnym.
Źródło: Packeta Poland