logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

PORADA: Od czego zależy dot gain?

   05.08.2002, przeczytano 7610 razy

W jednym ze swoich tekstów pisał Pan o pytaniu do drukarza o dot gain. Czy jest jakaś zasada przyrostu punktu w zależności od typu maszyny?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/od-czego-zalezy-dot-gain,1135,artykul.html

ODPOWIEDŹ:

Dot gain zależy od:

  • Maszyny: nie ważne jest czy to Romayor, Polly czy Hildeberg, obowiązuje zasada: im starsza i większa tym dot gain większy.
  • Płyt: tak naprawdę to nawet bardziej niż od maszyny. W specyfikacji sprzętu drukującego wskazuje się optymalne płyty (blachy drukarskie) dla danego urządzenia. Nota bene podaje się tam również dot gain.
  • Twardości własnej podłoża na którym drukujemy (różne papiery mają różną twardość).

    W zasadzie drukarnie wiedzą, że na ich maszynach dobrze drukuje się do liniatury maks. np. 220 lpi, ale nie podają parametru dot gain. Na szczęście ostatnio zmienia się to na lepsze. Niestety nie znam szczegółowych parametrów dot gain maszyn o których Pan wspomina, zależy to także od używanych płyt (o czym już wspominałem), więc dobrze jest jednak pytać o to w drukarni. Ważne jest także przy drukowaniu precyzyjnym ustawienie kolejności kolorów druku, bo inny jest dot gain na pierwszym kolorze (niekiedy C lub Y), gdy papier jest suchy, a inne jak jest mokry np. kładąc czarny. Używanie ustawień standardowych przyrostu punktu jest więc parametrem "pi razy oko", pomaga - ale mniej więcej - tak jak dobre podlewki i nadlewki.
    Jeśli ma Pan w miarę dobry układ z drukarnią może Pan dowiedzieć się o kolejność kolorów i zrobić sobie profil separacji w Photoshopie "pod drukarnię", korzystając z niego już na poziomie konwersji RGB/CMYK. Oto kalibracja do urządzenia drukującego.

    Pozdrawiam,
    Artur Klamut


  • avatar użytkownika
    + + +

    Tekst opublikował użytkownik: Artur Klamut

    Więcej informacji o użytkowniku

    REKLAMA

    Komentarze

    Zaloguj się i dodaj komentarz

    Najnowsze w tym dziale

    Wykorzystanie prac stworzonych dla agencji we własnym portfolio
    Dostałam propozycję pracy dla agencji reklamowej. Będę jednak też nadal tworzyła jako freelancer. Czy mogę wykorzystywać przygotowane dla agencji materiały w moim portfolio?
    „Dama z Łasiczką” w reklamie piwa: Jak zdobyć zgodę?
    Chcę wykorzystać „Damę z łasiczką” do plakatu reklamującego piwo. Od kogo mogę uzyskać na to zgodę?
    Odszkodowanie za zmiany w projekcie plakatu
    Zaprojektowałam serię plakatów na festiwal filmowy. Zaakceptowali mój projekt i zapłacili mi wynagrodzenie. Niedawno zostały opublikowane, wiszą też na słupach ogłoszeniowych. Proporcje oraz kolorystyka zostały zmienione i w konsekwencji dalece odbiegają od przygotowanych przez mnie projektów. Nie pytali mnie o zgodę, czy w związku z tym mogę żądać odszkodowania?
    Czy do oklejenia auta lepiej można zastosować folię odblaskową wylewaną Oralite 5400? Czy jest trwalsza niż Reflekton? Na samochodzie jest małe przetłoczenie ale to nie przeszkadzało przy klejeniu. Chodzi mi o trwałość i odporność na warunki pogodowe.
    Mam do oklejenia kaseton podświetlany z pleksi przezroczystej. Logo klienta jest dosyć proste: czarne tło i biały napis. Jak przykleić od środka czarne tło z wyciętym napisem przy pomocy folii transportowej? Na mokro czy na sucho? Jeśli na mokro to jaki środek do tego użyć?
     
    Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764