logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

PORADA: Od czego zależy dot gain?

   05.08.2002, przeczytano 8961 razy

W jednym ze swoich tekstów pisał Pan o pytaniu do drukarza o dot gain. Czy jest jakaś zasada przyrostu punktu w zależności od typu maszyny?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/od-czego-zalezy-dot-gain,1135,artykul.html

ODPOWIEDŹ:

Dot gain zależy od:

  • Maszyny: nie ważne jest czy to Romayor, Polly czy Hildeberg, obowiązuje zasada: im starsza i większa tym dot gain większy.
  • Płyt: tak naprawdę to nawet bardziej niż od maszyny. W specyfikacji sprzętu drukującego wskazuje się optymalne płyty (blachy drukarskie) dla danego urządzenia. Nota bene podaje się tam również dot gain.
  • Twardości własnej podłoża na którym drukujemy (różne papiery mają różną twardość).

    W zasadzie drukarnie wiedzą, że na ich maszynach dobrze drukuje się do liniatury maks. np. 220 lpi, ale nie podają parametru dot gain. Na szczęście ostatnio zmienia się to na lepsze. Niestety nie znam szczegółowych parametrów dot gain maszyn o których Pan wspomina, zależy to także od używanych płyt (o czym już wspominałem), więc dobrze jest jednak pytać o to w drukarni. Ważne jest także przy drukowaniu precyzyjnym ustawienie kolejności kolorów druku, bo inny jest dot gain na pierwszym kolorze (niekiedy C lub Y), gdy papier jest suchy, a inne jak jest mokry np. kładąc czarny. Używanie ustawień standardowych przyrostu punktu jest więc parametrem "pi razy oko", pomaga - ale mniej więcej - tak jak dobre podlewki i nadlewki.
    Jeśli ma Pan w miarę dobry układ z drukarnią może Pan dowiedzieć się o kolejność kolorów i zrobić sobie profil separacji w Photoshopie "pod drukarnię", korzystając z niego już na poziomie konwersji RGB/CMYK. Oto kalibracja do urządzenia drukującego.

    Pozdrawiam,
    Artur Klamut


  • avatar użytkownika
    + + +

    Tekst opublikował użytkownik: Artur Klamut

    Więcej informacji o użytkowniku

    REKLAMA

    Komentarze

    Zaloguj się i dodaj komentarz

    Najnowsze w tym dziale

    Mood Media: 3 kluczowe trendy w handlu detalicznym
    Obecnie w sklepach stacjonarnych, co drugi klient szuka czegoś więcej niż tylko produktów — szuka wyjątkowych przeżyć, które zachęcają go do odkrywania świata marki i interakcji z nią. Chce dotknąć produktu, poczuć go i wyobrazić go sobie w swoim życiu, a potem zabrać ze sobą od razu do domu, bez konieczności czekania na dostawę. Dla wielu klientów...
    Podnoszenie kwalifikacji w digital marketingu: jak być konkurencyjnym?
    Krajobraz digtial marketingu z roku na rok dynamicznie się zmienia. Trendy, strategie czy technologia również nie pozostają w stagnacji. Dlatego m.in. stałe podnoszenie swoich umiejętności, udział w szkoleniach i konferencjach branżowych, bycie na bieżąco z najnowszymi raportami są „must have” na rynku pracy. Szczególnie w obliczu zmian zachodzących w wyniku...
    Zatrudnienie freelancera na „czarno” — jakie niesie zagrożenia?
    W dynamicznie rozwijającym się świecie usług kreatywnych, takich jak copywriting, marketing, tworzenie wideo czy SEO, coraz więcej firm i przedsiębiorców decyduje się na współpracę z freelancerami. Choć taka forma zatrudnienia oferuje szereg korzyści, niektórzy dają się skusić na omijanie obowiązujących przepisów, oferując współpracę na...
    Aż 87% firm potwierdza, że włączenie kart podarunkowych do sprzedaży miało wyraźnie pozytywny wpływ na ich wyniki finansowe. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez Sparta Loyalty. Mimo tak obiecujących efektów nadal wiele firm nie wie, jak skutecznie wprowadzić to narzędzie do swojej oferty. Cały proces wdrożenia programu kart podarunkowych można zamknąć w czterech...
    Powyborcze sprzątanie i recykling materiałów reklamowych
    Zarówno 2023 rok, jak i 2024 obfitują w wybory. Za nami wybory do Sejmu i Senatu, a przed nami te samorządowe. W maju natomiast do Parlamentu Europejskiego. Podczas kampanii generowane są tysiące, a może nawet miliony materiałów wyborczych, które z czasem trafiają na śmietnik. Jak je zagospodarować w inny sposób? Są na to metody.
     
    Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764