logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Odniesienie do seksu oralnego w reklamie zaskarżone do sądu

   28.02.2018, przeczytano 1416 razy

Stowarzyszenie Twoja Sprawa zdecydowało się złożyć swój pierwszy pozew w sądzie uważamjąc, że reklama napoju Devil Energy, odwołująca się do skojarzeń do seksu oralnego, naruszyła dobre obyczaje w sposób drastyczny. W swojej działalności marketingowej, przedsiębiorcy są na mocy ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, zobowiązani do respektowania dobrych obyczajów.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/odniesienie-do-seksu-oralnego-w-reklamie-zaskarzone-do-sadu,35619,artykul.html

Chodzi o reklamę przygotowaną przez producenta napoju energetycznego Devil Energy i wody mineralnej „Jaworowy Zdrój”, który wykorzystał w reklamie wizerunek młodej kobiety. Reklama sugeruje, że kobieta klęczy przed mężczyzną tuż przed rozpoczęciem seksu oralnego.

STS domaga się wycofania reklamy, przeprosin oraz zapłaty 60 tys. złotych na cele związane ze wsparciem uczniów uczących się pod opieką Fundacji „Dla Polonii” w Warszawie.

Powodem dla którego reklamodawcy pozwalają sobie na publikację reklam naruszających dobre obyczaje jest to, że czują się bezkarni. Nawet orzeczenia Rady Reklamy nie łączą się dla reklamodawcy z namacalnymi konsekwencjami. Stowarzyszenie Twoja Sprawa chce to zmienić.

Reklama, którą się zajęliśmy była wyjątkowo uprzedmiotawiająca kobiety, gdyż do sprzedaży słodzonego napoju wykorzystano wizerunek młodej kobiety w kontekście czysto seksualnym.” – mówi Izabela Karska ze Stowarzyszenia Twoja Sprawa.

Warto podkreślić, że Komisja Etyki Reklamy działająca przy Radzie Reklamy, która została powołana przez branżę reklamową również uznała reklamę za niezgodną ze swoim kodeksem. Komisja stwierdziła, że reklama napoju nie była prowadzona w  poczuciu odpowiedzialności, naruszała dobre obyczaje i była dyskryminująca.

Chcemy, aby pozew, który składamy był dla firmy Waterius – producenta tej skandalicznej reklamy, ale również dla prezes i właścicielki tej spółki, Jolanty Hauzer, okazją do przemyślenia strategii reklamowej. Chcemy też pokazać, że łamanie norm społecznych i  zasad kultury w reklamie będzie miało konsekwencje. Również finansowe. Jest to nasz pierwszy pozew, ale na pewno nie ostatni.” – podkreśla Izabela Karska.

Podstawą złożenia pozwu jest art. 16 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, który za czyn nieuczciwej konkurencji uznaje reklamę niezgodną z prawem, dobrymi obyczajami oraz naruszającą godność człowieka” – wyjaśnia adwokat Katarzyna Paczuska-Tokarska reprezentująca w tej sprawie Stowarzyszenie Twoja Sprawa.

Źródło: Stowarzyszenie Twoja Sprawa

twojasprawa.org.pl

Dodatkowe informacje:

Stowarzyszenie Twoja Sprawa (STS) zajmuje się ochroną dzieci i młodzieży przed niekontrolowanym i zbyt łatwym dostępem do pornografii. Podejmuje działania eliminujące z przestrzeni publicznej wszelkie przejawy obsceniczności, seksualizacji i uprzedmiotowienia kobiet, wulgarności oraz szeroko rozumianego naruszenia dobrych obyczajów w reklamie i mediach. Prawie 90% skarg składanych przez STS przed Komisją Etyki Reklamy i innymi instytucjami jest rozstrzyganych po myśli STS.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Zbliżamy się do wprowadzenia drugiej z ogłoszonych przez rząd na 2024 rok podwyżek płacy minimalnej. Jak radzą sobie pracodawcy oraz pracownicy po pierwszej, styczniowej podwyżce? Czy są przygotowani na kolejną?
Popularność marek własnych jest coraz większa. Wartość tego sektora na polskim rynku wzrosła o 19 proc. rdr. i w 2023 r. przekroczyła 50 mld złotych. Ponadto 27 proc. konsumentów deklaruje, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy chce kupować jeszcze więcej takich produktów. Kluczowym argumentem dla nabywców są konkurencyjne ceny, przy jednoczesnym...
Pokolenie Z chce zbierać punkty i wymieniać je na kupony promocyjne
Jak pokazują dane, klienci doceniają benefity, jakie zapewniają im programy lojalnościowe. To narzędzie marketingowe to też korzyść dla przedsiębiorców, którzy zyskują sposób na zaangażowanie swoich klientów. Proponując im dedykowane benefity przy zakupach, mogą zatrzymać klienta na dłużej, także młodego pokolenia, uchodzącego za niezbyt...
Raport „Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz. Jak Polacy korzystają z technologii łączących światy online i offline?” opracowany przez firmę doradczo-technologiczną Future Mind, poświęca dużo uwagi temu, jakie podejście do technologii ma generacja silvers . Jak pokazują wnioski zawarte w raporcie, coraz więcej starszych osób styka się z...
Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Tak deklaruje 41,3% respondentów. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów, bo 39,7%. Z kolei 28,2% ankietowanych niepokoi podnoszenie składek zusowskich. Badanie też pokazuje, że uczestnicy sondażu...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764