logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

PORADA: Odszkodowanie za zmiany w projekcie plakatu

   04.06.2019, przeczytano 2062 razy
ilustracja
fot. Mari Helin/Unsplash

Zaprojektowałam serię plakatów na festiwal filmowy. Zaakceptowali mój projekt i zapłacili mi wynagrodzenie. Niedawno zostały opublikowane, wiszą też na słupach ogłoszeniowych. Proporcje oraz kolorystyka zostały zmienione i w konsekwencji dalece odbiegają od przygotowanych przez mnie projektów. Nie pytali mnie o zgodę, czy w związku z tym mogę żądać odszkodowania?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/odszkodowanie-za-zmiany-w-projekcie-plakatu,382756,artykul.html

Odpowiedź

W tym przypadku należy przypomnieć sobie dwie podstawowe zasady:

  1. zasada: rozporządzanie i korzystanie z opracowania (czyli z przeróbki czy modyfikacji jakiegoś utworu) zależy od zezwolenia twórcy utworu pierwotnego (prawo zależne).
  2. zasada: twórca zachowuje wyłączne prawo zezwalania na wykonywanie zależnego prawa autorskiego, mimo że w umowie postanowiono o przeniesieniu całości autorskich praw majątkowych.

Ogólnie więc mówiąc, nawet jeżeli autor przeniesie w całości majątkowe prawa autorskie do dzieła, ale w umowie nie udzieli zezwolenia na wykonywanie prawa zależnego, to nabywca dzieła nie może korzystać z przeróbek tego dzieła. Z kolei z pytania wynika, jakby między autorką a zamawiającym w ogóle nie doszło do zawarcia umowy. Gdyby jednak taka umowa została podpisana, w pierwszej kolejności należałoby sprawdzić, czy reguluje ona w jakikolwiek sposób prawa zależne.

Jeżeli takiej umowy nie było albo dotyczyła ona tylko przeniesienia majątkowych praw autorskich do utworu pierwotnego, możemy mówić o naruszeniu praw autorskich autorki. Dodatkowo doszło tutaj też zapewne do naruszenia osobistych praw autorskich, które chronią nienaruszalność treści i formy utworu oraz jego rzetelne wykorzystanie. Tak więc w grę wchodzą takie roszczenia jak roszczenie o zaniechanie naruszeń, usunięcie skutków naruszenia oraz zapłatę.

Źródło: Lawmore, STGU

lawmore.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
brak ikonki
,

Boże, ale po łebkach napisane...

avatar użytkownika
,

Uściślisz troszeczkę?  

Najnowsze w tym dziale

Jak lepiej zarządzać budżetem firmy przy współpracy z freelancerami?
W dynamicznie zmieniającym się świecie biznesowym, wiele firm szuka sposobów na optymalizację kosztów i zwiększenie elastyczności operacyjnej. Jednym z kluczowych rozwiązań jest współpraca z freelancerami. A ta – odpowiednio zarządzana, może przynieść znaczące oszczędności.
Bezpieczeństwo: Jak rozpoznać oszustwa na LinkedIn
Próby oszustw już dawno dotarły do LinkedIn. Mimo to wielu użytkowników nie kojarzy tej sieci biznesowej z cyberprzestępczością. Wyjaśniamy, dlaczego może to być niebezpieczne dla bezpieczeństwa IT firm.
Jak zwiększyć dostarczalności e-maili?
Czy zdarzyło Ci się kiedyś wysłać kampanię mailową, która trafiła wprost do folderu spam odbiorcy? Jeśli tak, to na pewno zdajesz sobie sprawę z tego, jak ważne jest, aby wiadomości dotarły do adresata. Dzisiaj przyjrzymy się temu zagadnieniu bliżej
Czy karty podarunkowe przynoszą korzyści jedynie w relacjach B2C? Okazuje się, że nie! Ich zakres wykracza poza prostą relację między firmą a klientem. Karty podarunkowe stanowią skuteczne narzędzie do nawiązywania relacji, które może przynosić korzyści także w innych obszarach biznesowych.
Kilka słów o błędach w SEO
W dzisiejszym świecie internetowym optymalizacja dla wyszukiwarek jest kluczowym elementem strategii marketingowych. Na co więc należy zwrócić szczególną uwagę, gdy zamierzamy poprawić widoczność w wynikach wyszukiwania? Przedstawiamy kilka kluczowych porad.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764