logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Ograniczenia reklam politycznych. Panoptykon pisze do Rady UE

   15.11.2022, przeczytano 466 razy
ilustracja
fot. na podst. pracy Marquinhos Schnaider/Freeimages.com

Instytucje unijne chcą ograniczyć manipulowanie wyborcami za pomocą reklam w sieci. Problem w tym, że platformy nie zbierają wprost danych o wrażliwych cechach, które ułatwiają manipulację, ale wywnioskowują je na podstawie aktywności użytkownika w Internecie. Czy nowe prawo pozwoli uniknąć afer na miarę tej z Cambridge Analytica?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/ograniczenia-reklam-politycznych.-panoptykon-pisze-do-rady-ue,397974,artykul.html

Martwisz się inflacją? Obawiasz o zdrowie? Jesteś osobą wierzącą? Rozważasz wyjazd z Polski za pracą? A może czytasz o zmianach dotykających praw reprodukcyjnych? Platformy internetowe, na których poszukujesz informacji czy dyskutujesz ze znajomymi, gromadzą każdą informację o twojej aktywności. Na tej podstawie zgadują, co cię interesuje, z jakimi problemami się zmagasz i która opcja polityczna jest ci najbliższa. Nie przekazujesz tych wrażliwych danych wprost. Nie musisz. Algorytmy platform przetwarzają wielkie zbiory danych, które da się zaobserwować (observed data), i starają się przewidzieć jak najwięcej informacji o stylu życia i poglądach (to już dane wywnioskowane, czyli inferred data). Po co to wszystko? By spersonalizować reklamy, które widzisz na swoim newsfeedzie.

Pierwsze propozycje regulacji reklam

Po aferze Cambridge Analytica i brexicie nikt nie ma już wątpliwości, jak wpływowym narzędziem jest mikrotargetowanie reklam. Unia Europejska, dodatkowo zmotywowana wykwitem rosyjskiej propagandy i dezinformacji, pracuje nad przyjęciem przepisów regulujących reklamę polityczną. Jednak projekt przedstawiony przez Komisję Europejską w lipcu 2021 r. zawiera jedynie zakaz targetowania reklam na podstawie danych wrażliwych.

Podobne stanowisko zaproponowała Rada UE, która w październiku odniosła się do projektu Komisji. Rada chce też, żeby (ewentualne) dalej idące restrykcje weszły w życie nie wcześniej niż w 2026 r.

W gronie organizacji broniących cyfrowych praw człowieka postulujemy wprowadzenie ograniczeń ze względu na sposób pozyskania danych użytkowników. Przedstawiliśmy go w liście do czeskiej prezydencji i innych członków Rady Unii Europejskiej przygotowanym z inicjatywy koalicji European Partnership for Democracy oraz w stanowisku dla polskiego rządu (który również bierze udział w pracach Rady UE).

Zakaz przetwarzania danych to za mało

W obu dokumentach podkreśliliśmy, że zakaz przetwarzania danych wrażliwych (wg definicji z RODO), który znalazł się w projekcie regulacji, to za mało. Naszym zdaniem wielkie platformy są w stanie bez problemu go obejść, bo nie operują na danych wrażliwych jako takich, tylko na danych o aktywności (z której te cechy wrażliwe wynikają). Taki zakaz nie gwarantuje realnej ochrony przed najbardziej szkodliwymi praktykami reklamowymi platform internetowych i nie ochroni wyborców przed manipulacją.

Nad tym samym projektem dotyczącym reklam politycznych pracuje też Parlament Europejski. Czy opowie się za skuteczniejszymi ograniczeniami śledzącej reklamy politycznej? Gdyby nasze postulaty przekonały zarówno Parlament, jak i Radę Unii Europejskiej, bylibyśmy o krok bliżej do wprowadzenia realnych barier dla inwazyjnego targetowania reklam politycznych.

Źródło: Fundacja Panoptykon

panoptykon.org

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

Wiadomo, po sukcesie Ciasteczek, UE idzie za ciosem. To będzie kolejny wielki sukces.

avatar użytkownika
,

Nie bój nic. Pożyteczni "wolnościowcy" broniący wolności kontrolowania wolnościowców - na pewno postawią temu tamę!  

,

W czyim imieniu?  

avatar użytkownika
,

A Ty - w czyim imieniu wyszydzasz te regulacje?  

,

Jak zawsze, piszącego.  

avatar użytkownika
,

Jest obawa, że z pożytecznymi "wolnościowcami" jest podobnie. Reprezentują pożytecznych "wolnościowców".  

,

Cóż. Szkoda mi życia na sprawdzanie kto kogo reprezentuje.
Ale Ty masz od dawna inklinacje szpiclowskie, więc nie dziwi mnie, że wiesz kto, co, komu i za ile.
  

avatar użytkownika
,

Czy to nie ty chciałeś zaczynać śledztwo w sprawie wolnościowców? Bądź konsekwentny - zbadaj kogo reprezentują głupcy gardłujący przeciwko ograniczeniu samowoli cwaniaków dojących i manipulujących ludźmi w necie.  

,

Zapomniałeś o monopolach, bez których nie da się korzystać z internetu.
Znaczy pewnie się da, ale ile się trzeba napedałować...
  

avatar użytkownika
,

Widzisz, nie trzeba być wcale etatowym agentem żeby reprezentować czyjeś interesy. Czasem wystarczy być tzw. pożytecznym idiotą.  

,

A nie nigdy próbowałeś przestać być?
  

avatar użytkownika
,

Nie nigdy.  

,

Mógłbym współczuć, ale zapewne tak musi być. W przyrodzie potrzebny jest i truteń i pszczoła robotnica.
Dobrze, że znalazłeś dla siebie niszę.
  

avatar użytkownika
,

Czasem mądrość Natury musi wystarczyć.  

,

Zawsze to powtarzam.
Dobrze, że rozumiesz swoją rolę i ją akceptujesz.
  

Najnowsze w tym dziale

IMM: RMF FM, Wirtualna Polska oraz Onet na podium rankingu
Po miesiącu przerwy na szczyt najbardziej opiniotwórczych mediów powraca RMF FM. Jak podaje Instytut Monitorowania Mediów (IMM), w kwietniu 2023 roku stacja była cytowana przez inne media ponad 2,2 tysiąca razy. Na drugim miejscu znalazła się Wirtualna Polska z liczbą tylko 17 odwołań mniej. Trzecią pozycję zajmuje Onet, na który powoływano się blisko...
Bazujący na sztucznej inteligencji program, przygotowany przez polskich naukowców, pomoże w pracy moderatorom, którzy czyszczą internet z nielegalnych treści. Program ma rozpoznawać wideo, obrazy i teksty o charakterze pedofilskim.
W czwartek, 1 czerwca o godz. 15:00, na stronie głównej Onet.pl ukaże się premierowy odcinek programu „Onet Europa”, którego autorką jest dziennikarka Dorota Bawołek. W cyklicznym programie poruszane będą ważne kwestie europejskie, istotne z polskiego punktu widzenia. Gośćmi programu będą europarlamentarzyści oraz unijni urzędnicy.
IAB Europe zaprasza na cykl webinarów o najnowszej wersji Transparency & Consent Framework - TCF v2.2 dedykowanym wydawcom, dostawcom technologii i CMP.
Przez cały czerwiec program TVP HD będzie odkodowany dla abonentów sieci Orange, którzy posiadają pakiet Optymalny lub pakiet Orange Love Standard w technologii kablowej (IPTV).
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2023 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764