Onet, Wirtualna Polska i RMF FM to najczęściej cytowane media w listopadzie 2019 r. Tak wynika z najnowszego raportu „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” przygotowanego przez Instytut Monitorowania Mediów. W rankingu głównym, przedstawiającym 15 najczęściej cytowanych mediów, znalazły się cztery portale, dwie stacje radiowe, cztery telewizyjne i pięć tytułów prasowych. Na Onet powoływano się ponad 4,3 tys. razy – portal prowadzi w zestawieniu od marca br.
W stosunku do poprzednich miesięcy największą zmianę odnotowujemy na trzecim miejscu rankingu – RMF FM wyprzedza dziennik „Rzeczpospolita”, tracąc przy tym niewiele do Wirtualnej Polski (na drugim miejscu).
Wśród tytułów prasowych najczęściej powoływano się na „Rzeczpospolitą” (prawie 2,6 tys. cytowań). Dziennik od pół roku pozostaje liderem swojej kategorii. Na drugim miejscu utrzymuje się „Gazeta Wyborcza” z wynikiem 1,6 tys., a tuż za nią plasują się „Super Express” i „Fakt” – odpowiednio 1,4 i 1,2 tys. powołań na te tytuły.
W listopadzie najczęściej cytowanym tygodnikiem były „Sieci”. Drugie miejsce należy do „Wprost”. Na kolejnych „Polityka” i „Newsweek” ze zbliżoną liczbą powołań na te tytuły.
W kategorii Miesięczniki na pierwszym miejscu znalazł się „Forbes”. Na tytuł powoływano się w listopadzie w innych mediach 120 razy. Na kolejnych miejscach podobnie jak w październiku „Press” i „Playboy”.
Klasyfikacja portali internetowych jest zbliżona do tej, którą poznaliśmy w październiku – Onet.pl, Wirtualna Polska i wpolityce.pl nadal na trzech pierwszych pozycjach w kategorii. Na uwagę zasługuje Interia.pl z dwukrotnym wzrostem liczby cytowań w stosunku do poprzedniego miesiąca.
W kategorii Stacje Telewizyjne debiutuje TVP2. Podobnie jak w poprzednich miesiącach najczęściej powoływano się na TVN24 i TVN. Stacje łącznie cytowane były 3,3 tys. razy. Na trzecim miejscu Polsat News z wynikiem 1,3 tys. W zestawieniu znalazł się jednak jeszcze Polsat oraz Polsat Sport, co łącznie dla tych trzech pokrewnych stacji daje wynik prawie 1,8 tys. powołań.
RMF FM to stacja radiowa, która w listopadzie była zdecydowanym liderem swojej kategorii – na przekazy krakowskiej stacji powoływano się w innych mediach ponad 3,1 tys. Za wysoki wynik RMF FM w ostatnim miesiącu odpowiada m.in. powoływanie się innych mediów na informacje związane z osobą Mariana Banasia, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli.
W kategorii Media Biznesowe znalazły się trzy tytuły prasowe oraz dwa portale. Ponownie dominuje „Dziennik Gazeta Prawna” z wynikiem 1078 powołań. Na drugim miejscu „Puls Biznesu” (również utrzymana pozycja z października).
W mediach regionalnych na prowadzeniu stacja radiowa – Radio Poznań, a za nią tytuły prasowe. Kolejno: „Gazeta Wrocławska”, „Głos Wielkopolski”, „Gazeta Krakowska” i „Dziennik Zachodni”.
Źródło: Instytut Monitorowania Mediów