logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Opakowania AI-friendly: czytelne także dla algorytmów

  PR 14.05.2025, przeczytano 549 razy
ilustracja

Jedną z podstawowych ról opakowania, oprócz przechowywania i transportowania, jest jego atrakcyjność wizualna, dzięki której produkt wyróżnia się na półce, przyciąga uwagę klienta i skłania do zakupu. Opakowanie pełni jednak dużo więcej funkcji, a poza konsumentem powinno być czytelne także dla algorytmów. Mowa o sztucznej inteligencji, która stosowana w systemach do zarządzania ekspozycją, ułatwia monitorowanie dostępności produktów oraz usprawnia logistykę. Aby mogła skutecznie wspierać procesy logistyczne i sprzedażowe, konieczne jest zastosowanie rozwiązań projektowych AI-friendly. Jak zatem, we współczesnym świecie wielopaków, zestawów promocyjnych czy opakowań zbiorczych, tworzyć opakowania produktów, które zwiększają efektywność operacyjną, poprawiają analitykę, a finalnie usprawniają sprzedaż?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/opakowania-ai-friendly%3A-czytelne-takze-dla-algorytmow,408799,artykul.html

Wyliczenia Krajowej Izby Gospodarczej [1] na podstawie danych GUS pokazują, że całkowite obroty handlu detalicznego w Polsce w lutym 2025 roku wyniosły niemal 96 mld złotych. Największy udział w sprzedaży detalicznej miała żywność, napoje i wyroby tytoniowe (26,1 proc.), a więc produkty szybkozbywalne, do których zalicza się także kosmetyki (razem z farmaceutykami i sprzętem ortopedycznym stanowiły 8,4 proc. sprzedaży detalicznej). Produkty z kategorii FMCG z założenia mają szybko rotować na sklepowej półce, a ich sprzedaż ułatwia odpowiednie opakowanie. Producenci często skupiają się na jego stronie wizualnej oraz dostosowaniu do wymogów logistyki, ale odpowiednio zaprojektowane opakowanie może służyć również do zbierania danych, przekładających się na efektywność sprzedaży.

Ten sam produkt, wiele opakowań

Poza atrakcyjnym designem opakowanie musi być funkcjonalne, dobrze chronić znajdujący się w środku produkt, a jednocześnie ułatwiać transport i magazynowanie. Względy logistyczne są więc równie istotne, jak wrażenia estetyczne konsumenta. Myśląc o opakowaniu należy wziąć pod uwagę także wymogi współczesnego handlu. Ten sam produkt może być bowiem sprzedawany w różnej postaci – od multipacków, przez miks-kartony po okolicznościowe zestawy produktowe. Często wymaga on konwersji pod określony kanał sprzedażowy – sieci handlowe, dyskonty, e-commerce, a czasem customizacji związanej np. z okazjami, takimi jak święta czy wydarzenia okolicznościowe.

– Z perspektywy logistycznej najbardziej istotne jest dostosowanie opakowania do określonego kanału sprzedaży, formatu sklepu czy specyfiki danego sezonu. Częściej, niż o opakowaniu jednostkowym mówi się tu o różnego rodzaju opakowaniach zbiorczych. Szczególnie ważne dla producentów stały się więc wyspecjalizowane usługi, takie jak co-packing czy labeling, w ramach których produkt jest przepakowywany, konfekcjonowany lub etykietowany. Kampanie promocyjne typu „dwa w cenie jednego”, okazje takie jak Walentynki czy też wprowadzanie nowego produktu na rynek, często wymagają określonych operacji logistycznych. Dostosowanie produktu do formy np. wielopaku czy zestawu prezentowego przekłada się jednak na korzyści operacyjne i usprawnia sprzedaż – tłumaczy Mariusz Jóźwik, dyrektor regionu odpowiedzialny za magazynowanie, co-packing i co-manufacturing w FM Logistic Central Europe, będącego jednym z największych operatorów logistycznych działających w Polsce.

Opakowanie okiem AI

Mniej oczywistą, niż design cechą opakowania produktu jest jego czytelność dla systemów analizujących ekspozycję półkową. Tymczasem jej znaczenie rośnie, ponieważ coraz więcej firm sięga po narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, takie jak Shelf Recognition AI, które rewolucjonizują sposób zarządzania ekspozycją w branży FMCG. Ułatwiają one monitorowanie dostępności produktów, analizę ich rozmieszczenia oraz usprawnianie procesów logistycznych. Skuteczność tych narzędzi zależy nie tylko od zaawansowania algorytmów, ale czasem także od samego projektu opakowań produktów objętych badaniem. Wyzwaniem dla AI mogą być opakowania, zarówno jednostkowe, jak i te zbiorcze, zaprojektowane w sposób zbyt mało różnicujący poszczególne warianty produktu, np. różne gramatury czy smaki. Problematyczny może być niekiedy efekt działań co-packingowych, a zatem opakowania promocyjne, wielopaki, edycje limitowane. Za to świetnie sprawdzają się tu matowe etykiety utrzymane w trendzie eko.

– Większość z tych wyzwań można rozwiązać stosunkowo prosto, uwzględniając w projekcie opakowania potrzeby AI, która lubi wyłapywać charakterystyczne elementy graficzne. Warto, by producenci wiedzieli, że tego typu zabiegi mogą znacząco usprawnić analitykę, dostarczając im cennych danych sprzedażowych. Co ciekawe, wiele z nich jest tożsamych z potrzebami konsumentów i im również może pomóc w zidentyfikowaniu konkretnego produktu na półce. Połączenie dobrego designu z zasadami ułatwiającymi rozpoznanie przez sztuczną inteligencję to przyszłość projektowania opakowań. To, co dziś może wydawać się dodatkowym wymaganiem dla projektantów, w rzeczywistości jest szansą na lepszą widoczność marki, lepsze doświadczenie klienta i większą efektywność sprzedaży – mówi Paweł Majsiej, Chief of Marketing & Shelf Recognition AI z firmy eLeader, specjalizującej się w dostarczaniu narzędzi IT wspierających zarządzanie sprzedażą.

Czy zatem względy logistyczne i projektowanie z myślą o AI staną się nowym standardem w tworzeniu opakowań produktów FMCG? Dobry design z całą pewnością pozostanie w cenie, należy jednak pamiętać, że na sprzedaż wpływa nie tylko warstwa wizualna. Równie istotne jest to, czego konsument zwykle nie zauważa.

Źródło: FM Logistic Central Europe, eLeader

Dodatkowe informacje:

[1] https://kig.pl/aktualnosc-ekonomicz/sprzedaz-detaliczna-w-lutym-2025-roku-2/?utm_source=chatgpt.com

FM Logistic Central Europe jest częścią międzynarodowej firmy logistycznej FM Logistic i zajmuje się obsługą rynków w Europie Środkowej. Oddziały w Polsce, Czechach, Słowacji i na Węgrzech umożliwiają skuteczną obsługę klientów w regionie.FM Logistic Central Europe oferuje kompleksowe usługi logistyczne, takie jak magazynowanie, dystrybucja, transport oraz zarządzanie łańcuchem dostaw. Firma dysponuje łącznie ponad 1 000 000 mkw. powierzchni magazynowej, a także flotą ok. 2 500 pojazdów. Posiada 16 platform logistycznych, 29 magazynów przeładunkowych i zatrudnia ponad 5 000 pracowników. Posiada nowoczesne centra logistyczne, wyposażone w zaawansowane technologie i systemy informatyczne. Dzięki bogatemu doświadczeniu, szerokiemu zakresowi usług i elastycznemu podejściu, FM Logistic Central Europe jest w stanie dostosować się do indywidualnych potrzeb każdego klienta. FM Logistic Central Europe prowadzi działania mające na celu redukcję emisji CO2 oraz minimalizację negatywnego wpływu na środowisko naturalne. Firma stosuje strategie ekologiczne, takie jak optymalizacja tras transportowych i wykorzystanie energii odnawialnej.

eLeader to spółka technologiczna specjalizująca się w dostarczaniu narzędzi wspierających realizację strategii sprzedażowej w terenie. Opracowuje mobilne systemy SFA/FFM ze sztuczną inteligencją usprawniającą m.in. pozycjonowanie produktów na półkach oraz zarządzanie zamówieniami, audytami i reklamacjami. eLeader funkcjonuje od 2000 roku. Od tego czasu rozwiązania firmy doceniane są przez globalne ośrodki analityczne, m.in. Gartner, POI i wdrożone przez międzynarodowe koncerny w ponad 80 krajach. Wśród klientów marki są takie firmy jak Develey, Frosta czy Danone. W swoich działaniach eLeader stawia na partnerstwo oraz szerokie możliwości dostosowania się do klienta i zmian. Tworzy nowoczesne i niezawodne systemy, spełniające indywidualne potrzeby firm.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Merchandising: marka w centrum uwagi
Merchandising to kluczowe narzędzie w budowaniu widoczności marki i kreowaniu jej pozytywnego wizerunku. Dzięki atrakcyjnym ekspozycjom, spójnemu przekazowi wizualnemu oraz emocjonalnym interakcjom z klientami, skutecznie przyciąga uwagę odbiorców i zwiększa sprzedaż. Sprawdź, jak profesjonalne działania merchandisingowe oraz kreatywne kampanie promocyjne mogą...
When U Buy: nowy model zarządzania e-zakupami
Cyfrowa rewolucja zmieniła sposób, w jaki robimy zakupy, ale wraz z wygodą przyszły też nowe wyzwania. Konsumenci coraz częściej zmagają się z informacyjnym chaosem – lawiną maili z potwierdzeniami, wielością kont w różnych sklepach, rozproszonymi danymi o przesyłkach i zwrotach. Utrzymanie kontroli nad tym, co, kiedy i gdzie się zamówiło, przestaje...
Jak performance marketing pomaga rosnąć firmom?
Cyfrowa inżynieria wzrostu, gdzie każda decyzja opiera się na danych, a wszystkie złotówki pracują na Twoje wyniki? Właśnie tak można określić performance marketing! Coraz częściej działania z zakresu SEM to kluczowa strategia firm, które nie tyle co chcą przetrwać, ale mają w zamiarze rosnąć. W tym artykule opowiemy, czym jest performance...
 Wirtualny klon na scenie: konferencja Horeca 2025 i realizacja HOLO Group
Dynamiczny rozwój technologii opartych na sztucznej inteligencji otwiera przed sektorem HoReCa nowe możliwości w zakresie komunikacji, zarządzania doświadczeniami konsumenckimi oraz optymalizacji procesów operacyjnych. Choć często postrzegana jako narzędzie zarezerwowane dla branż stricte technologicznych, AI coraz śmielej wkracza również do świata gastronomii,...
Nie tylko drewno, szkło i beton. Tworzywa sztuczne we wnętrzach
Płyty z tworzyw sztucznych coraz śmielej wkraczają do świata wnętrz. Są stosunkowo tanie, lekkie, wytrzymałe i łatwe w personalizacji. Eksperci z PłytyPlastikowe.pl zauważają, że popyt na nie rośnie zarówno wśród projektantów, jak i indywidualnych klientów.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764