logo
WIEDZA

Opakowanie, które naprawdę się opłaca

  PR 24.10.2018, przeczytano 264 razy
ilustracjastrzałka

Z każdym rokiem półki sklepowe coraz bardziej uginają się od dużej liczby produktów z tej samej kategorii. Paradoksalnie, jak wynika z badań Nielsena, właśnie z tego powodu  przeciętny konsument zauważa średnio tylko 4 na 10 artykułów. Co marki mogą zrobić, aby się wyróżnić? Jakie czynniki sprawiają, że częściej kupujemy jedne produkty, a ignorujemy inne?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/opakowanie%2C-ktore-naprawde-sie-oplaca,379869,artykul.html

Okazuje się, że sekret kryje się w odpowiednim opakowaniu. O tym, że kupujemy oczami, specjaliści od marketingu powtarzają od lat. Jednak często nie zdajemy sobie sprawy, jak ogromną wagę odgrywa ten czynnik. To wzrok ma największe znaczenie na wybór konsumenta. Jeśli estetyczna strona produktu przypadnie mu do gustu, jest tylko o krok od jego zakupu. Tym bardziej, że po asortyment FMCG często sięgamy impulsywnie.  Według Nielsena 70% decyzji zakupowych jest podejmowana spontanicznie już w sklepie. Co ciekawe nasze zachowanie bardziej niż skład, czy cena, determinuje właśnie opakowanie.

Kupując zmysłami

Badania Deloitte’a udowadniają nawet, że konsumenci są skłonni zapłacić więcej za produkty zapakowane w sposób, który posiada pożądane przez nich cechy, takie jak innowacyjność, czy dostosowanie do indywidualnych potrzeb. Np. aktywna pracująca osoba chętniej sięgnie po sticka, niż po dużą torebkę, która przypadnie do gustu mamom, chcącym podzielić się produktem z całą rodziną. 27% konsumentów dodatkowo uważa wygodę opakowania za decydujący warunek przy wyborze danego towaru. Nic więc dziwnego, że koncerny żywnościowe coraz częściej wypuszczają na rynek produkty zapakowane w sposób zbieżny z oczekiwaniami ich grupy docelowej.

Psycholodzy uważają, że za te decyzje konsumenckie odpowiada również tzw. efekt aureoli. Polega on na prostym skojarzeniu, że to co piękne jest również dobre i posiada więcej pozytywnych cen. Ładne opakowanie kojarzymy z produktem o wysokiej jakości. Nic dziwnego, że producenci żywności dwoją się i troją żeby zapewnić klientowi przyciągający wzrok design swoich artykułów, gdyż przez jedną błędną decyzję, taką jak np. zbyt krzykliwe kolory bądź za mała czcionka, mogą stracić potencjalnych nabywców.

Pierwsze wrażenie jest najważniejsze

Jak najłatwiej zwrócić uwagę konsumenta? Najlepszym sposobem będzie dobranie charakterystycznego, ale niezbyt krzykliwego koloru. Ważny jest też spójny branding marki, który wyróżni ją na sklepowej półce i pozwoli jej łatwiej zaistnieć w świadomości klientów. Nie można jednak zapomnieć o tym, że wybrany kolor i projekt opakowania musi być atrakcyjny dla grupy docelowej i powinien komunikować wartości produktu. Konieczna jest również odpowiednia ekspozycja nazwy.

Drugą istotną  kwestią jest funkcjonalność opakowania. Musi być ono poręczne i zawierać na etykiecie jak najmniej treści, poza niezbędnymi: o składzie, zastosowaniu i właściwościach towaru. Dodatkowo musi koniecznie chronić produkt przed działaniem czynników zewnętrznych oraz ułatwiać jego używanie.

Nie szata zdobi człowieka… ale opakowanie produkt już tak!

W niektórych gałęziach rynku spożywczego wygląd opakowania jest jedną z najważniejszych kwestii. Aż 20% konsumentów przyznaje, że przy kupowaniu słodyczy kierują się estetyką produktu. Szczególnie jeśli zamierzają je wręczyć jako prezent. – Wiemy, że jeśli chcemy zwrócić na nasze marki uwagę konsumentów musimy zadbać o jak najbardziej atrakcyjny wygląd opakowania. Klientowi ”łatwiej” wydać trochę większą ilość pieniędzy na produkt, który zwyczajnie będzie cieszyć jego oko – mówi Michał Bonecki, Consumer Marketing Manager w Perfetti Van Melle Polska. – Nie zapominamy jednocześnie, że kupujący szukają też praktycznych rozwiązań. Dlatego w naszej ofercie dostępne są produkty w opakowaniach gwarantujących wygodę użytkowania, np. poręczne butelki z gumami do żucia, czy umożliwiających dzielenie się z bliskimi.

Producenci żywności świetnie zdają sobie sprawę z tego, że muszą ciągle doskonalić swoje techniki w celu przyciągnięcia klienta. Dlatego sprzedawcy, żeby mieć pewność, że ich opakowanie jest odpowiednio atrakcyjne i wyróżniające się na półce, często przeprowadzają badania neuromarketingu. Na czym to polega? Zajmujące się tym firmy sprawdzają oddziaływanie opakowania i jego umiejscowienia na mózg, badając m.in. przepływ elektryczny i krwionośny. Warto zastanowić się nad taką analizą, gdyż wnioski często bywają zupełnie odwrotne i bardziej trafne od zdania klienta.

ilustracjastrzałka

Źródło: Synertime Sp. z.o.o.

www.synertime.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale:

Przed sezonem świątecznych zakupów Criteo, reklamowa platforma w otwartym Internecie, opublikowała zestaw wskazówek dotyczących retargetingu. Mają one pomóc markom i sprzedawcom detalicznym w ponownym zaangażowaniu użytkowników, którzy porzucili swoje koszyki przed dokonaniem zakupu. W Black Friday sprzedaż internetowa w Polsce jest prawie...
Jak skutecznie dotrzeć do odbiorców w okresie przedświątecznym?
W 2017 wydatki konsumenckie w okresie przedświątecznym wyniosły aż 687 mld dolarów, co stanowi największy roczny wzrost od zakończenia wielkiej recesji w 2010 roku. Przewiduje się, że sprzedaż detaliczna w analogicznym okresie w tym roku osiągnie nawet 720 mld dolarów. Co zrobić, aby z ich pomocą skutecznie docierać do odbiorców?
Jak programmatic może pomóc w dotarciu do właściwego odbiorcy?
Najlepsza kreacja reklamowa nie uzyska pożądanego efektu, o ile nie pojawi się we właściwym czasie i miejscu. Niezależnie od wielkości firmy i jej lokalizacji, wśród użytkowników Internetu rośnie potrzeba, aby reklama była skierowana tylko do nich. Jak tego dokonać? Z pomocą przychodzi model programmatic.
Gdzie deweloperzy promują ofertę mieszkaniową
Jaką formę promocji firmy budujące mieszkania uważają za najbardziej skuteczną? Jak i gdzie deweloperzy promują swoją ofertę sprawdził serwis nieruchomości Dompress.pl
Na 20. urodziny Google zaprasza do świata, w którym nie trzeba myśleć
Ile decyzji, które mają dla nas finansowe, zawodowe czy osobiste konsekwencje, jesteśmy w stanie powierzyć sztucznej inteligencji?
 
Signs.pl - Portal polskiej reklamy wizualnej
© 1997-2018 ICOS
Wszystkie prawa zastrzeżone