logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Opinia Rady Etyki PR na temat ukrytej reklamy w mediach

  PR 18.04.2017, przeczytano 538 razy

Rada Etyki Public Relations z niepokojem obserwuje negatywne zjawisko wzrastającej ingerencji działów marketingu naszych krajowych mediów w treści stron dziennikarskich. Jest to szczególnie widoczne w tytułach prasowych, ale także jest obecne w mediach elektronicznych oraz portalach internetowych.  W efekcie obok materiałów dziennikarskich zamieszcza się  płatne formy reklamy podobne do advertoriali czy reklamy natywnej, ale bez informowania czytelnika, iż jest to materiał promocyjny.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/opinia-rady-etyki-pr-na-temat-ukrytej-reklamy-w-mediach,32175,artykul.html

Zdaniem Rady Etyki Public Relations, upowszechnianie tego rodzaju praktyk - nazywanej też często przez jej sprzedawców „darmowym PR-em”- to działanie szkodliwe społecznie, które świadomie wprowadza odbiorców w błąd i destruktywnie wpływa na ich opinię, łamie zasady rzetelnego dziennikarstwa  oraz ma negatywny wpływ na komunikację społeczną. Do rozwoju i umocnienia tego zjawiska oprócz wydawnictw przyczyniają się adresaci takich propozycji – przedstawiciele działów marketingu oraz działów komunikacji, jak również  innych podmiotów, które decydują się na tę formę współpracy z mediami.

Przykładem takiej nagannej praktyki jest oferta, rozsyłana w  czerwcu  2016 r. przez pracownika działu reklamy jednej z gazet codziennych:

„Uprzejmie informuję, że rozpoczynamy nową edycję dodatków tematycznych.  26 stycznia br. XXX opublikuje w całym swoim nakładzie wydanie specjalnego dodatku pt. XXX (…)

Proponujemy dodatkowo nieodpłatne przygotowanie artykułów i wywiadów przez naszych dziennikarzy w ramach współpracy ( wykupując powierzchnię pod artykuł lub wywiad ). Przygotowane w ten sposób materiały promocyjne będą miały wygląd zgodny z layoutem materiałów redakcyjnych i nie będą oznaczane jako materiały sponsorowane.”

Powyższa propozycja nosi znamiona czynu nieuczciwej konkurencji oraz łamie postanowienia zawodowych kodeksów etycznych takich jak Kodeks Etyki Dziennikarskiej SDP (art. V. pkt 18), Dziennikarski Kodeks Obyczajowy (Kodeks Etyki Dziennikarzy - art. VI); Kodeks Etyki PSPR (art. 8 i 10), Karta Przejrzystości Relacji  („materiał redakcyjny”), Kodeks Dobrych Praktyk ZFPR (art. I pkt 1, art. II pkt 7).

Przytoczony przykład to tylko  jedna  z wielu form coraz liczniejszych propozycji wykupienia ukrytej reklamy. Ukryta reklama szkodzi wszystkim uczestnikom komunikacji: media i dziennikarze tracą wiarygodność i niezależność – a co za tym idzie zaufanie odbiorców, odbiorcy zostają pozbawieni rzetelnej oraz transparentnej informacji - w efekcie tracą zaufanie i odchodzą od mediów tradycyjnych jako źródła informacji,  a wraz z odpływem odbiorców, od mediów odchodzą też reklamodawcy.

Opisane praktyki prowadzą do degradacji roli public relations, ponieważ kupowanie wywiadów, recenzji, tekstów pozbawia naszą branżę najważniejszego elementu intelektualnej kreatywności i prowadzą do dewaluacji wszystkich działań PR, są tez t jednym z najsilniejszych czynników opóźniających rozwój branży i opóźniających budowanie świadomego społeczeństwa obywatelskiego - uniemożliwiając pozyskiwanie  w zróżnicowanych formach rzetelnej, weryfikowalnej informacji.

Rada Etyki Public Relations postanowiła, że przypadkach dalej powtarzających się, podobnych nagannych praktyk i ofert, będzie zwracała na nie uwagę odpowiednich instytucji, np.  takich jak Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Źródło: Rada Etyki PR

www.repr.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Telewizor, smartfon, pecet - tak spędzimy Święta
Wielkanoc będzie leniwa – wynika z badania online, przeprowadzonego przez firmę Komputronik. Sieć sklepów z elektroniką w dniach 22 – 26 marca 2024 r. przebadała Polaków, zadając im pytanie, z jakich urządzeń RTV AGD będą korzystali w te Święta. Wyniki są bardzo interesujące. Okazuje się, że najchętniej będziemy… chcieli odpocząć.
Cyfryzacja w polskich firmach: badanie Canon i K+Research by Insight Lab
Cyfryzacja zadomowiła się w większości polskich biur już na dobre. Coraz więcej organizacji wykorzystuje rozwiązania chmurowe w codziennych procesach biurowych, a swoje decyzje argumentuje realizacją długoterminowych strategii i chęcią podążania „za duchem czasu” (częściej wskazywane przez przedstawicieli dużych firm – odpowiednio 60% i 56% vs 44% w...
Eksperci portalu Prawo.pl są przekonani, iż rząd, przyznając przedsiębiorcom ulgę na składkę zdrowotną i opierając finansowanie publicznej służby zdrowia na pracownikach najemnych, rażąco narusza solidarność społeczną. Według nich może to pogłębić komercjalizację leczenia, a system opieki zdrowotnej może stać się jeszcze mniej wydolny.
Średni koszyk zakupowy w 2023 roku podrożał o 2,4 proc.
Średnia wartość koszyka zakupowego w 14 analizowanych sieciach handlowych w Polsce wzrosła od stycznia do grudnia 2023 roku o blisko 6,5 zł, czyli 2,4%. To zdecydowanie mniej niż przed rokiem, gdy średnia wartość koszyka między styczniem a grudniem 2022 wzrosła o ponad 12% Takie są wnioski z najnowszego – rocznego raportu autorstwa ASM Sales Force Agency. W raporcie zbadano...
Blisko 40 proc. Polaków jest sceptycznych wobec technologii
Polskie społeczeństwo coraz lepiej nawiguje po świecie „phygital”, łączącym doświadczenia fizyczne z cyfrowymi, często nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Z raportu firmy doradczo-technologicznej Future Mind „Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz”, wynika, że już średnio dwie trzecie Polaków zna różne rozwiązania integrujące świat...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764