logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Orzeł przestał być biały

   15.09.2014, przeczytano 8836 razy
ilustracjastrzałka

Orzeł przestał być biały... Jak konkretnie wygląda sytuacja z identyfikacją narodową w Polsce i dlaczego jest źle?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/orzel-przestal-byc-bialy,22608,artykul.html

Wydawałoby się, że wygląd godła państwowego jest oczywisty, jednak urzędowa praktyka stosowania jego wizerunku przypomina „wywijanie orła”. Konstytucyjnym godłem Rzeczypospolitej Polskiej jest „wizerunek orła białego w koronie w czerwonym polu”.

Jest to opis polskiego herbu, którego heraldyczna nazwa własna brzmi: Orzeł Biały. Nie oznacza barwy orła, ani też gatunku ptaka drapieżnego. To najwyższe polskie insygnium, które jako tożsamościowy symbol przynależności do wspólnoty narodowej, jest od 1919 r. ustawowym godłem państwowym. Jego użytkowanie zastrzeżono wyłącznie dla administracji państwowej i innych podmiotów uprawnionych, jako wyjątkowy przywilej, gdyż pozostali chętni mogą jedynie używać jego stylizacji lub artystycznego przetworzenia.

Problemy użytkowe sprawia graficzna stylistyka godła oraz to, że udostępniony został tylko w formie barwnego druku, bez wersji achromatycznej oraz plików elektronicznych. Stąd pojawiły się nieoficjalne wzory herbu oraz orła, wdrożone do identyfikacji urzędowej, używane na zmianę w różnych wersjach i kolorystyce. Brak normalizacji powoduje różnorodność tablic urzędowych na budynkach administracji publicznej.

Błędna interpretacja ustawy uzasadnia stosowanie samego orła w wersji czarno-białej – pieczętnej – niezgodnej z ustawowym załącznikiem. Jego odwzorowania skutkują utratą głównej cechy wizerunkowej – orzeł przestaje być biały. „Wikipedyjnego” orła używa prezydent RP. Urzędy centralne – rysowanego „drutem” czarno-białego orła z zasobów clip-art lub wikimedia. Ministerstwo Gospodarki stosuje białego orła „zrobionego na szaro”, jako dopuszczalną ustawowo stylizację. Jego „zzieleniałą” wersję miało Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji i zmieniło na 2 „bielsze”. „Egzotycznie” czarnego orła używała ambasada RP w Buenos Aires. MSZ ma orła stylizowanego linearnie, a Ministerstwo Transportu jakby „odkalkowanego” ołówkiem ze złotówki. „Resortowe” logo zastąpiło herb państwowy w Ministerstwie Rolnictwa, mon i mswia. Ministerstwo Kultury oraz Środowiska zmieniały je dwukrotnie. Orła na logo wymieniły men, mnisw oraz Ministerstwo Finansów.

Trendu nie zatrzymała nawet afera z usunięciem „orzełka” z strojów piłkarzy, którego zastąpił pzpn'owski „Wąrzeł”. Rządowe przekonanie, że szacunek do godła państwowego oznacza ochronę przed nadużywaniem, skutkowało zamianą herbu na stylizowaną zielono-czerwoną „muchę” przez ministrę sportu. W efekcie sam premier uznał to za nieuzasadnione i choć minister kultury uważał, że prawo nie wymaga używania godła na witrynie internetowej to w lutym 2013 r. ministerstwa przywróciły tam symbol państwowy.

Każde jednak według własnego „widzi-mi-się” – jedne herb, inne orła. Mimo wskazania w raporcie NIK z 2005 r. za niezbędne uregulowanie kwestii wizerunku godła, senacka komisja, rozważając w 2010 r. petycję w sprawie opracowania standaryzacji graficznej godła państwowego, nie stwierdziła potrzeby nowelizacji prawa w tym zakresie.

Opracowanie standardów tożsamości wizualnej administracji państwowej, tworzącej wizerunek nowoczesnego państwa, jest możliwe. Przykładem może być styczniowe rozporządzenie prezesa rady ministrów, unifikujące winiety dzienników urzędowych – z jednolitym wzorem orła oraz typografią. Być może postulat odejścia od wizualnego „wyróżniania się” urzędów i wyboru wspólnego symbolu wydaje się trudny, ale czy właściwe rozwiązania przychodzą lekko? Wymaga to jednak dalekowzroczności, zdecydowania i determinacji, graniczącej z męstwem. Trzeba odwagi by być orłem.

Aleksander Bąk
Artykuł opublikowany w oryginale 11.10.2013 r.

Źródło: STGU

www.jakiznaktwoj.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Dezinformacja z użyciem AI - wpływ na wyniki wyborów
W Europie i na świecie rusza maraton wyborczy. Za nami pierwsze tury wyborów regionalnych w Hiszpanii i Włoszech. Przed nami głosowanie w wyborach samorządowych w Polsce, do europarlamentu czy wybory prezydenckie w USA. Czy wynik wyborów może być zagrożony w wyniku ataków cyberprzestępców? Co może wpływać na nasze głosowanie- zastanawia się Shamla Naidoo, adiunkt prawa na...
Armatis: telemarketing działa, ale wymaga nowego podejścia
W tym roku minie 5 lat od kiedy obwiązują przepisy nakazujące przedsiębiorcom posiadanie wyraźnej i wcześniejszej zgody konsumenta na kontakt telefoniczny w celach marketingowych. Ich wprowadzenie było dobrym krokiem w celu ochrony konsumentów przed niechcianymi telefonami, ale czy z perspektywy czasu był to ruch wystarczający? Przykłady innych krajów UE pokazują, że można w...
Kolejny atak na niemal monopolistyczną pozycję Google na rynku wyszukiwarek? Mimo że gigant technologiczny nie zachwiał się, gdy swoje działa wytoczył Microsoft implementując do swojej wyszukiwarki ChataGPT, to jednak nadal są chętni podgryźć lidera. Teraz Goliata chce przechytrzyć Dawid, czyli start-up Perplexity. Za narzędziem, które już dziś ma ponad 50...
AI: za rok większość aplikacji będzie powstawać z użyciem no-code?
Do 2025 roku 70 proc. nowych aplikacji tworzonych przez przedsiębiorstwa będzie powstawać w metodologii low-code lub no-code – wynika z danych Gartnera. Coraz popularniejsze dziś połączenie platform no-code ze sztuczną inteligencją może przynieść firmom nie tylko oszczędności finansowe, ale również skrócić czas potrzebny do wdrożenia aplikacji, zwiększając...
Reklamy wyborcze: amatorszczyzna czy oszczędności z profesjonalistami?
Partie ogólnopolskie i lokalne komitety wyborcze szykują się do ostatecznego boju o miejsca w radach. Kandydaci na prezydentów, wójtów i burmistrzów już pokazują się na pierwszych billboardach i plakatach. Jednak znaczna część batalii będzie miała miejsce w internecie. Niemal pewne jest to, że żadnemu z internautów – choćby bardzo się starał – nie uda się uniknąć...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764