logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Ostatnie odliczanie do Fotofestiwalu

  PR 31.07.2020, przeczytano 588 razy
ilustracjastrzałka

Co takiego kryje się za potrzebą gromadzenia, posiadania i katalogowania fotografii? Czy kolekcjonowanie może przerodzić się w obsesję? Co stanowi o wartości fotografii, które chcemy zatrzymać przy sobie? Spragnionych obcowania z kulturą poza siecią, Fotofestiwal zaprasza do Łodzi między 6 a 23 sierpnia, a także w październiku. Program skupiać się będzie wokół nietypowych, autorskich, odważnych kolekcji fotograficznych. Wystawy w tym roku będą dostępne także w wersji online.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/ostatnie-odliczanie-do-fotofestiwalu,387948,artykul.html

Dzięki determinacji i wsparciu partnerów, artystów i kuratorów tegoroczna edycja Międzynarodowego Festiwalu Fotografii w Łodzi odbędzie się tradycyjnie w pofabrycznych przestrzeniach Art_Inkubatora - dwa miesiące później od planowanej daty - między 6 a 23 sierpnia. Ze względów bezpieczeństwa program wydarzenia skupi się głównie na wystawach, spotkania z widownią zostaną ograniczone i przeniesione do Internetu, widownię czeka jednak także parę wydarzeń specjalnych. Dwie ekspozycje - w Muzeum Sztuki ms1 i budynku uniwersyteckim Motyl UŁ - zostaną otwarte jesienią.  Wystawy, na jakie w tym roku organizatorzy zapraszają do Łodzi, skupiają się wokół tematu kolekcjonowania - jako sztuki, nawyku, pasji, a czasem obsesji.

Podczas tegorocznej edycji Fotofestiwalu poznamy sylwetki niezwykłych kolekcjonerów. Wszyscy z nich przez lata budowali unikatowe zbiory - autorskie, oparte o niekonwencjonalne kryteria i często pochodzące z zaskakujących źródeł. Dzięki ich determinacji i oryginalnemu gustowi powstały nieoczywiste opowieści o współczesnym społeczeństwie i przełomowych momentach w historii XX i XXI wieku. Obok fotografii amatorskiej pojawią się prace prezentowane w prestiżowych światowych muzeach i podczas wielu międzynarodowych festiwali. Wspólnym mianownikiem wszystkich wystaw jest m.in. to, że sami kolekcjonerzy wcielą się w rolę głównych narratorów i kuratorów.

oo’s & iii’s” to wybór prac z dwóch kolekcji nowojorskiego kuratora W.M. Hunta: „Dancing Bear” („Tańczący niedźwiedź”), na którą składają się magiczne, intrygujące fotografie ludzi z zamkniętymi, przysłoniętymi bądź z innego powodu niewidocznymi oczami oraz z kolekcji „Blind Pirate” („Ślepy pirat”), która jest zbiorem pochodzących sprzed 1950 r. fotografii rozmaitych grup, m.in. amerykańskich żołnierzy, robotników czy studentów. Efekt? Parada kształtów, w której oczy, głowy i twarze układają się na kształt tytułowych „oo”, zaś niemal bliźniaczych sobie ludzkich sylwetek jest tak dużo, że przypominają litery „ii” z drugiej części tytułu. W kolekcjach Hunta zdjęcia znalezione w pobliskim sklepie ze starociami pojawiają się tuż obok prac takich artystów jak Diane Arbus czy Robert Frank.

Jean-Marie Donat poszukuje wyłącznie zdjęć amatorskich. Zbiera je na pchlich targach na całym świecie, znajduje w Internecie i tworzy kompilacje publikowane w formie książek fotograficznych. Zdjęcia najczęściej łączą powtarzające się motywy: mężczyźni prężący się przy samochodach, wydrapane twarze nielubianych osób, wakacyjne portrety rodzinne z „białym niedźwiedziem”. Wszystko to składa się na zabawny i gorzki zarazem autoportret świata w XX wieku.

Dopełnieniem międzynarodowej części programu głównego festiwalu będzie węgierska kolekcja Fortepan, której twórcą jest Miklós Tamási. Ten wnikliwie opracowany kuratorsko przez Istvána Virágvölgyi z Robert Capa Center w Budapeszcie zbiór fotografii stanowi obecnie jeden z najciekawszych cyfrowych archiwów fotografii wernakularnej, jaki został udostępniony w Internecie. A wszystko rozpoczęło się od torby zdjęć znalezionej w koszu na śmieci. Kolekcja składająca się obecnie z setek tysięcy zdjęć, które trafiły tam z piwnic, śmietników, antykwariatów, ale także zostały przekazane przez prywatne osoby i instytucje - od początku swojego istnienia udowadnia, że w każdej rodzinie jest uzdolniony artysta.

Wystawą zamykającą - nietypowo, bo na jesień - program festiwalu będzie zaprezentowana w Muzeum Sztuki w Łodzi wybitna kolekcja, którą przez ponad 30 lat tworzył znany francuski popularyzator sztuki oraz marszand - Antoine de Galbert, założyciel prywatnego muzeum La Maison Rouge w Paryżu. W jego zbiorach znajduje się ponad trzy tysiące eksponatów. Kolekcjoner znany jest z nietypowego podejścia do ekspozycji swoich prac. Jedna z jego poprzednich wystaw zatytułowana „Ściana” została przygotowana we współpracy z specjalistą IT, przy użyciu „metody Monte-Carlo”. Losowo wygenerowany algorytm wybierał prace wyłącznie na podstawie dwóch wskaźników: wielkości obrazu i numeru inwentarza. Dla Fotofestiwalu Antoine de Galbert przygotował kuratorską wystawę pt. „Płonący dom”, która pokazuje współczesny świat w kryzysie. Znajdą się na niej prace artystów zaangażowanych politycznie i społecznie, wśród nich m.in.: Christian Boltanski, Boris Mikhailov, Jonathan Horowitz, David Goldblatt, Mikhael Subotzky, Yoho Tsuda.

W programie festiwalu znajdzie się jak zawsze wystawa Programu Otwartego (wcześniej Grand Prix Fotofestiwal) - wynik corocznego naboru i pracy z międzynarodowym jury. Projekty szóstki wybranych artystów prezentują najbardziej aktualne nurty i tematy współczesnej fotografii. Poruszają zagadnienia takie jak: fabryki selfie w USA, polska przedwojenna emigracja w Ameryce Południowej, obozy militarne dla dzieci i młodzieży w Europie Wschodniej czy problem odpadów promieniotwórczych - prezentuje przekrój najciekawszych i najbardziej aktualnych nurtów we współczesnej fotografii. W tym roku pokazane będą prace twórców: Jorge Fuembuena, Kata Geibl, Máté Bartha, Marcel Rickli, Katarzyna i Marianna Wąsowskie i Sheili Weiler.

Organizatorzy - w odpowiedzi na sytuację w kraju i na świecie - zdecydowali się ograniczyć liczbę spotkań z widownią, część przenieść do sieci, a także zmniejszyć cenę biletu do symbolicznej opłaty. Program tegorocznej edycji zachęca do tego, aby poświęcić więcej czasu na obcowanie z wystawami i wyjątkowymi przestrzeniami unikalnej Łodzi. Skłania do tego także fakt, że centrum festiwalowym od 21 sierpnia odbędzie się Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy o temacie: CIAŁO/PAMIĘĆ/HISTORIA. Na Tymienieckiego 3 kultura zagości w sierpniu w wielu formach. W październiku - festiwalowy epilog w ms1 oraz na wystawach towarzyszących, m.in. w budynku Motył UŁ, który publiczność pokochała podczas zeszłorocznej edycji.

Fotofestiwal - Międzynarodowy Festiwal Fotografii w Łodzi

  • 6-23.08.2020
  • Łódź & Internet

Źródło: Fundacja Edukacji Wizualnej

www.fotofestiwal.com

Dodatkowe informacje:

Na Fotofestiwal zapraszają Miasto Łódź, Fundacja Edukacji Wizualnej oraz Łódzkie Centrum Wydarzeń. Wydarzenie powstało przy udziale finansowym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Organizatorzy wydarzenia: Fundacja Edukacji Wizualnej

Współorganizator: Łódzkie Centrum Wydarzeń, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Fabryka Sztuki
Partnerzy: HP, Futures, Parallel, Uniwersytet Łódzki, Muzeum Sztuki w Łodzi, Ambasada Stanów Zjednoczonych Ameryki, Art_Inkubator w Fabryce Sztuki, Progressivo, Translateria, Stroer, Radio Kapitał, Pro Helvetia, Holiday Inn.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Anna i Robert Lewandowscy wspierają Kampanię #TataTeżCzyta
#TataTeżCzyta - ubiegłoroczne zawołanie, które stało się hasłem ogólnopolskiej kampanii jest wciąż aktualne i ważne. Chłopcy i mężczyźni w Polsce nadal czytają znacznie mniej niż kobiety i dziewczynki. Dlatego Fundacja Powszechnego Czytania i Wydawnictwo Tatarak ponownie podejmują wyzwanie dotarcia do Ojców, Wujków, Dziadków, Braci,...
Super Ranking SAR
W minionym roku informowaliśmy Was o planowanym wprowadzeniu Super Rankingu SAR, łączącego rezultaty konkursów Innovation, KTR i Effie Poland.
Wychillowana panda w kampanii Thermomix
Z początkiem kwietnia firma Vorwerk Polska wystartowała z akcją promocyjną, w której po raz pierwszy w historii jej obecności na polskim rynku, oferuje swój flagowy produkt – urządzenie Thermomix TM6 – w zestawie, którego cena jest niezwykle atrakcyjna. Niezwykła oferta sprzedażowa została wsparta wielokanałową kampanią promocyjną, obejmującą...
Piotr Gorzkowski dołącza do Chromatique
Od kwietnia br. nowym Client Service Directorem w agencji Chromatique został Piotr Gorzkowski, manager z 18-letnim doświadczeniem w branży reklamowej. Na nowym stanowisku będzie wspierał agencję kreatywną w dziale obsługi klienta.
Dziadek do orzechów wygrywa przetarg marki Finuu
Agencja Dziadek do orzechów wygrała przetarg na obsługę reklamową w 2024 roku marki Finuu, której właścicielem jest Bunge Polska Sp. z o. o. Firma posiada w swoim portfolio także takie marki jak Kujawski, Smakowita czy Optima.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764