Wystawa immersyjna ożywia bogate dziedzictwo kulturowe Bieszczadów. Jak podkreślił starosta Marek Andruch, wystawa ta opowiada fascynującą historię, o której należy pamiętać. Przestrzeń multimedialna w Bieszczadzkim Centrum Dziedzictwa Kulturowego Fanto, mieszczącym się w dawnej rafinerii, została zaprojektowana przez integratora systemu – Group AV – tak, aby zapewnić zwiedzającym niezapomniane, immersyjne doświadczenia, które pozwalają na pełne zanurzenie w fascynującej historii i kulturze Bieszczad podczas piętnastominutowego pokazu.
Wciągająca przestrzeń, w której odwiedzający są otoczeni obrazami wyświetlanymi na wszystkich ścianach, podłodze i ekranach parowych, wraz z dźwiękiem odtwarzanym przez 32 kanały, jest zasilana przez projektory Panasonic.
Cała opowieść wyświetlana jest z wykorzystaniem projektorów multimedialnych i tutaj do naszej instalacji wykorzystaliśmy sprzęt Panasonic, który sprawdza się idealnie. Są to urządzenia, które wyświetlają bardzo dobrej jakości obraz i posiadają parametry umożliwiające dostosowanie do tej wymagającej przestrzeni, dodaje Agata Sitko, Prezeska Group AV.
Wystawa podzielona jest na trzy główne strefy
- Pierwsza z nich to strefa immersyjna, w której zwiedzający mogą doświadczyć historii w imponujący sposób dzięki otaczającym obrazom i dźwiękom, które opowiadają całą historię.
- Druga strefa to przestrzeń VR i interaktywna, wyposażona w stoły multimedialne VR, na których zwiedzający mogą oglądać animowane sceny z historii oraz materiały nagrane w 360°, w tym różne ciekawe miejsca w Bieszczadach.
- Trzecia strefa to standardowa przestrzeń wystawiennicza, w której można zorganizować tradycyjne wystawy dzieł sztuki, obrazów i artefaktów historycznych.
Wyzwanie
Kluczowym elementem dla Bieszczadzkiego Centrum Dziedzictwa Kulturowego Fanto, a zwłaszcza dla jego pomysłodawcy, Starosty Bieszczadzkiego Marka Andrucha, było stworzenie unikalnej wystawy immersyjnej dla zwiedzających, która przeniesie ich do historycznych miejsc i wydarzeń. Aby osiągnąć ten cel, konieczne było zastosowanie projektorów o wysokiej jasności i rozdzielczości, które zapewnią wyraźny i żywy obraz, nawet przy dużych wymiarach projekcji. Równie istotny był system dźwiękowy, który musiał umożliwiać odtwarzanie dźwięku z kilkudziesięciu kanałów, tworząc realistyczne i przestrzenne doznania dźwiękowe.
Jednym wielkim artefaktem jest ten budynek i wszystko co jest dookoła, a naszym podstawowym celem było maksymalne odwzorowanie pierwotnej wersji tego miejsca, podkreślił Starosta Bieszczadzki Marek Andruch.
Elastyczność i łatwość integracji były kluczowymi aspektami tego projektu. System musiał umożliwiać łatwe programowanie i sterowanie projekcjami z centralnego miejsca, co pozwalałoby jednemu operatorowi zarządzać wszystkimi projektorami i systemami dźwiękowymi. Dzięki temu proces sterowania miał być prosty i intuicyjny. Niezawodność i wydajność urządzeń były również niezwykle istotne, aby zapewnić nieprzerwaną pracę bez jakichkolwiek przestojów i zakłóceń. Co więcej, cicha praca urządzeń była konieczna, aby nie zakłócać odbioru dźwięków i narracji podczas zwiedzania.
Istotne było również maksymalne uproszczenie interfejsów i elementów sterowania. Choć sterują one zaawansowanymi systemami, interfejs graficzny odpowiedzialny za włączanie i wyłączanie systemu musiał być niezwykle prosty. System sterowania uruchamia wszystkie urządzenia i przygotowuje je do pracy, natomiast na życzenie grupy odwiedzających możemy w dowolnym momencie uruchomić immersyjny pokaz multimedialny.
Rozwiązanie
W Polsce zrealizowaliśmy już kilka instalacji czy wystaw immersyjnych, które obejmują swoją projekcją ściany. Mamy również instalację, która obejmuje zarówno ścianę, jak i sufit. Natomiast ta wystawa jest niezwykle wyjątkowa przez to, że mamy tutaj projekcję, która otacza nas ze wszystkich stron, wskazuje Magdalena Przasnyska, Senior Sales and Marketing Manager w Panasonic Connect Europe.
W samej sali immersyjnej zastosowano 18 najmniejszych, najlżejszych i najcichszych w swojej klasie projektorów Panasonic PT-MZ14KLBEJ z 18 obiektywami Panasonic ET-EMU100. Urządzenia te pracują na poziomie hałasu 42 dB, co zapewnia minimalne zakłócenia dźwiękowe. Pomaga to stworzyć środowisko, w którym wszyscy widzowie mogą skoncentrować się na prezentacji. Jednakże pomimo ich kompaktowych rozmiarów i cichej pracy, generują one imponującą moc światła wynoszącą aż 13 000 ANSI lumenów. Dodatkową zaletą projektorów jest ich laserowe źródło światła i filtr, które nie wymagają wymiany przez 20 000 godzin, co znacznie redukuje zużycie części eksploatacyjnych i liczbę odpadów.
W dodatkowej sali wystawowej użyto 3 projektorów Panasonic PT-MZ780BEJ i 3 obiektywów Panasonic ET-ELU20, które oferują jasność 7000 lumenów oraz wysoką rozdzielczość WUXGA (1920x1200).
Natomiast w pozostałych salach zainstalowano 4 projektory Panasonic PT-MZ880BEJ i 4 obiektywy Panasonic ET-ELW20, umożliwiające różnorodne prezentacje na mniejszych powierzchniach o jasności 8000 lumenów i rozdzielczości WUXGA. Oba te projektory, dzięki laserowemu źródłu światła, również zapewniają długotrwałą i niezawodną pracę, minimalizując potrzebę konserwacji.
Najważniejsze cechy systemu
- Pełna immersja: projekcja obejmująca wszystkie ściany, podłogę oraz sufit, co pozwala na całkowite otoczenie obrazem i dźwiękiem, tworząc realistyczne i wciągające doświadczenie dla zwiedzających.
- Wysoka jakość obrazu i dźwięku: wykorzystanie projektorów Panasonic PT-MZ14KLBEJ o jasności 13,000 ANSI lumenów oraz systemu dźwiękowego z 32 kanałami, zapewniających wyraźny, żywy obraz i przestrzenne doznania dźwiękowe.
- Łatwość integracji i sterowania: możliwość łatwego programowania i zarządzania projekcjami z jednego miejsca przez jednego operatora, dzięki czemu system jest elastyczny i wydajny, a jednocześnie pozwala na oszczędność kosztów operacyjnych.
Źródło: Panasonic Connect Europe