logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Patronat Signs.pl: Konferencja Muzeum Jutra. Nowe technologie - podsumowanie

   20.11.2024, przeczytano 553 razy
ilustracja

W dniach 14-15 listopada w Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się konferencja „Muzeum Jutra. Nowe technologie w muzeach – perspektywy i wyzwania”, zorganizowana przez Fundację Scena Jutra we współpracy z Zamkiem Królewskim oraz Politechniką Warszawską. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli sektora kultury, pasjonatów muzealnictwa oraz innowatorów technologicznych, którzy przez dwa dni dyskutowali o przyszłości nowoczesnego muzealnictwa i implementacji technologii w instytucjach kultury.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/patronat-signs.pl%3A-konferencja-muzeum-jutra.-nowe-technologie---podsumowanie,406551,artykul.html

Świat cyfrowy vs świat muzealnictwa

Cyfryzacja, obecna w niemal każdym aspekcie życia codziennego, nie ominęła muzeów i innych instytucji kultury, oferując szersze możliwości dostępu do zasobów oraz ich odbioru. Przewodnie pytanie konferencji brzmiało: nie czy, ale jak korzystać z najnowszych rozwiązań technologicznych, aby przyciągać widzów, wzbogacać narrację, a jednocześnie zachować autentyczność dzieł.

Dzięki nowym technologiom muzea mogą otworzyć się na wszystkich widzów, łącznie z osobami z niepełnosprawnościami, które jeszcze do niedawna miały ograniczoną możliwość obcowania ze sztuką. Technologia to także narzędzie usprawniające zarządzanie zasobami muzealnymi – ich dokumentację, archiwizację oraz ochronę.

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

Poszukiwanie równowagi

Kluczowym wyzwaniem, o którym debatowano podczas konferencji, było znalezienie balansu pomiędzy postępem technologicznym a zachowaniem tożsamości muzeów.
Jak budować markę muzeum i komunikować ją szerokiemu gronu odbiorców? Czy muzeum powinno podążać za zmiennymi trendami, jak te z popularnych platform social mediowych, czy raczej utrzymać status quo?

Wśród zaproszonych prelegentów znaleźli się popularyzatorzy sztuki, dyrektorzy znamienitych polskich muzeów, historycy sztuki, zabytkoznawcy, konserwatorzy oraz specjaliści z obszaru technologii i cyfryzacji. Paneliści podkreślali, że dostosowanie narzędzi cyfrowych do specyfiki każdej instytucji oraz zapewnienie ich zgodności z oczekiwaniami odbiorców jest kluczowe dla utrzymania wysokiego poziomu zaangażowania i autentyczności.

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

Muzea Jutra – wizja i praktyka

Istotnym elementem rozmów były wyzwania stojące przed muzealnikami, a także oczekiwania wobec dostawców technologii. Eksperci wskazywali na potrzebę precyzyjnego dostosowywania nowych rozwiązań do charakteru instytucji i jej odbiorców. Wspólna refleksja skłaniała ku wnioskowi, że przyszłość muzeów to nie tylko digitalizacja, ale umiejętne łączenie tradycji z nowoczesnością i prowadzenie otwartego dialogu z widzem.

Konferencja „Muzeum Jutra” zakończyła się wspólną konkluzją, że przyszłość muzealnictwa leży w dialogu między technologią a kulturą. Kluczowe będzie dalsze poszukiwanie równowagi i współpraca między instytucjami a ekspertami od nowoczesnych technologii. Takie wydarzenia, jak „Muzeum Jutra”, są nieocenione w budowaniu platformy do wymiany wiedzy, inspiracji oraz długofalowych partnerstw.

Konferencja objęta byla patronatem medialnym Signs.pl.

Źródło: Fundacja Scena Jutra

www.scenajutra.com

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Dare to be fair! Wystawa Dominiki Janickiej w galerii Traffic Design
Zapraszamy na pierwszy w tym roku wernisaż w galerii Traffic Design. Dare to be fair Dominiki Janickiej to projekt o architekturze i budownictwie uwzględniających głos i znaczenie: środowiska, społeczności lokalnych, czy pracowników budowy.
Forum IAB 2025: Call for papers
Otwieramy call for papers do kolejnej edycji najważniejszej konferencji branży internetowej w Polsce. W tym roku Forum IAB przebiegnie pod hasłem “Zintegrowana przyszłość” i odbędzie się 4 - 5 czerwca 2025 r. w Warszawie. Zostań częścią tego wydarzenia. Na propozycję Twojej prezentacji czekamy do 31 stycznia br.
Sara James i Rossmann „Chcą ci powiedzieć coś” o ciele
Twarzą nowej kampanii Rossmanna jest Sara James. Firma połączyła siły z artystką, aby dotrzeć ze swoim pozytywnym przekazem o samoakceptacji i wdzięczności dla własnego ciała także do młodych ludzi.
Zarządzanie treściami z netPR.pl po nowemu
Oprogramowanie netPR.pl to unikatowe połączenie systemu CMS, narzędzi do komunikacji i zarządzania danymi osobowymi oraz systemu prezentacji treści w internecie. Platforma netPR.pl pozwala od teraz na indywidualne dopasowanie komponentów oprogramowania do potrzeb organizacji. W ofercie pozostaje nadal klasyczny wybór gotowych rozwiązań, takich jak biuro prasowe, witryna,...
George Clooney jako detektyw w kampanii Nespresso
Razem z Evą Longorią, Camille Cottin oraz Kim Go Eun wyruszają w zagadkową podróż prezentując pożądane przez wszystkich kawy Nespresso.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764