logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Pesymizm finansowy Polaków

  PR 30.04.2020, przeczytano 1151 razy
ilustracjastrzałka

Polacy są bardzo zaniepokojeni obecną sytuacją - głównie w kontekście własnego zdrowia, ale także bezpieczeństwa finansowego. 40% gospodarstw domowych odczuwa uszczuplenie domowego budżetu w związku z pandemią. W prognozach dot. kolejnych miesięcy jesteśmy jednocześnie większymi pesymistami niż Niemcy czy nawet Włosi.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/pesymizm-finansowy-polakow,386839,artykul.html

Polacy są bardzo zaniepokojeni obecną sytuacją - głównie w kontekście własnego zdrowia, ale także bezpieczeństwa finansowego. 40% gospodarstw domowych odczuwa uszczuplenie domowego budżetu w związku z pandemią. W prognozach dot. kolejnych miesięcy jesteśmy jednocześnie większymi pesymistami niż Niemcy czy nawet Włosi.

Choć wcześniejsze klęski, związane z rozprzestrzenianiem się wirusów SARS czy MERS pokazują, że odbicie gospodarcze po epidemii przychodzi relatywnie szybko, powrót do normalności oceniamy jako trudny. Polacy deklarują, że ich sytuacja finansowa uległa pogorszeniu. W konsekwencji szukamy oszczędności i najlepszych dostępnych ofert cenowych. Obok ceny ważnym kryterium podejmowania decyzji jest lokalne „pochodzenie” wybieranego produktu.

Czy w najbliższych tygodniach czeka nas przełom?

Znajdujemy się prawdopodobnie w okresie szczytowym pandemii. Zarówno w Europie i w Polsce sytuacja kształtuje się mniej więcej podobnie, wzrosty zachorowań się stabilizują, co można odczytywać jako spowolnienie pandemii. Jeśli prognozy się potwierdzą, czeka nas powolny powrót do normalności. W Polsce, podobnie jak na wielu innych europejskich rynkach (Austria, Niemcy, Dania, Czechy) albo regulacje, związane z lock downem już zostały poluzowane albo nastąpi to w najbliższych tygodniach. W ostatnich dniach rządy wielu krajów zdecydowały o częściowym otwarciu sklepów, powrocie do szkół, czy tak jak w Polsce czy w Austrii ponownym otwarciu parków i umożliwieniu ludziom bardziej swobodnego poruszania się czy uprawiania sportów.

Co dalej? Polacy pełni obaw

Dla milionów osób problem nie skończy się jednak wraz z końcem kwarantanny. Pandemia to zjawisko, które będzie niosło za sobą skutki natury ekonomicznej – płytszą bądź głębszą recesję. Wiele firm przestanie lub już przestało funkcjonować, wiele osób straciło lub straci pracę, a co za tym idzie, źródło dochodów. Gospodarki krajów europejskich mogą się w efekcie dosyć istotnie skurczyć. Wielu Polaków znajdzie się w zupełnie nowej rzeczywistości, mierząc się z pogorszoną sytuacją ekonomiczną rodziny.

- Mniej więcej 40% gospodarstw domowych odczuwa uszczuplenie domowego budżetu w związku z pandemią - niemal połowa respondentów badania Kantar Barometr Covid-19 deklaruje zdecydowanie pogorszenie się ich sytuacji finansowej. 36% z nich obawia się strat w ciągu najbliższego miesiąca. To z pewnością odbije się na ich zwyczajach zakupowych. Przesunięcia w preferencjach konsumentów mogą odbić się na markach z segmentu premium, z których klienci zrezygnują na rzecz odpowiedników z niższej półki cenowej. - tłumaczy Stanisław Grabowski, Head of Strategy z MediaCom.

ilustracjastrzałka

Nadzieja na względnie szybki powrót

Relatywna normalność na wielu polach powinna wrócić względnie szybko. Patrząc na dane, dot. podobnych wydarzeń na rynkach azjatyckich (epidemie SARS czy MERS), ten powrót do normalności w handlu następował stosunkowo szybko, ponieważ już w około 3 miesiące. U nas być może nastąpi to podobnie szybko, chociaż nie oznacza to oczywiście pełnego wyjścia suchą stopą z jakiejś głębszej ekonomicznej recesji. Natomiast pewna aktywność handlowa i kupowanie podstawowych produktów, korzystanie z usług powinno relatywnie szybko do normy wrócić.

82% Polaków obawia się epidemii

Niemniej jednak Polacy są mocno przejęci tą sytuacją. Badania zrealizowane przez Kantar pokazują, że obawiamy się epidemii bardziej niż sąsiadujące z nami Niemcy czy mocniej dotknięte epidemią Włochy. W drugiej fali badania wskazania respondentów pogłębiły się - aż 82% badanych przyznaje, że przejmuje się obecną sytuacją.

– Badanie zostało zrealizowane na ponad 50 rynkach. Polska jest w ścisłej czołówce krajów, które odczuwają presję w związku z COVID-19, wykazując największy procent pozytywnych odpowiedzi i plasując się tym samym wśród najbardziej bojaźliwych narodów. Z lekkim przerażeniem patrzą w przyszłość - komentuje Michał Rogowski, Business Development Director, Kantar.

Te obawy nie są tylko związane ze zdrowiem, w dużej mierze związane z finansami. ¾ Polaków w badaniu zdaje sobie sprawę z konieczności dużo uważniejszego planowania finansów rodziny.

ilustracjastrzałka

Respondenci rysują przyszłość w czarnych barwach

- Niewiele osób wierzy w to, że kryzys skończy się szybko – jedynie 30% respondentów badania Kantar zgodziło się ze stwierdzeniem, że sytuacja ekonomiczna poprawi się wraz z końcem epidemii. Początkowe przejawy optymizmu, że to szybko przejdzie, zweryfikowała druga fala badań - dodaje Stanisław Grabowski - Co ciekawe, choć wraz z wprowadzaniem pierwszych ograniczeń w związku z epidemią koronawirusa media obiegły zdjęcia pustych sklepowych półek, w pierwszej fali badania (realizowanej w dniu zamknięcia szkół) jedynie niewiele ponad ¼ Polaków przyznało się do robienia zapasów podstawowych produktów na wypadek, gdyby wraz z rozwojem sytuacji nie były dostępne w sklepach, podsumowuje ekspert MediaCom.

Źródło: MediaCom Warszawa

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Cyfryzacja w polskich firmach: badanie Canon i K+Research by Insight Lab
Cyfryzacja zadomowiła się w większości polskich biur już na dobre. Coraz więcej organizacji wykorzystuje rozwiązania chmurowe w codziennych procesach biurowych, a swoje decyzje argumentuje realizacją długoterminowych strategii i chęcią podążania „za duchem czasu” (częściej wskazywane przez przedstawicieli dużych firm – odpowiednio 60% i 56% vs 44% w...
Eksperci portalu Prawo.pl są przekonani, iż rząd, przyznając przedsiębiorcom ulgę na składkę zdrowotną i opierając finansowanie publicznej służby zdrowia na pracownikach najemnych, rażąco narusza solidarność społeczną. Według nich może to pogłębić komercjalizację leczenia, a system opieki zdrowotnej może stać się jeszcze mniej wydolny.
Średni koszyk zakupowy w 2023 roku podrożał o 2,4 proc.
Średnia wartość koszyka zakupowego w 14 analizowanych sieciach handlowych w Polsce wzrosła od stycznia do grudnia 2023 roku o blisko 6,5 zł, czyli 2,4%. To zdecydowanie mniej niż przed rokiem, gdy średnia wartość koszyka między styczniem a grudniem 2022 wzrosła o ponad 12% Takie są wnioski z najnowszego – rocznego raportu autorstwa ASM Sales Force Agency. W raporcie zbadano...
Blisko 40 proc. Polaków jest sceptycznych wobec technologii
Polskie społeczeństwo coraz lepiej nawiguje po świecie „phygital”, łączącym doświadczenia fizyczne z cyfrowymi, często nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Z raportu firmy doradczo-technologicznej Future Mind „Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz”, wynika, że już średnio dwie trzecie Polaków zna różne rozwiązania integrujące świat...
Według najnowszego sondażu, ponad połowa społeczeństwa oczekuje zaostrzonej walki cenowej pomiędzy dyskontami, by móc jak najtaniej zrobić tegoroczne świąteczne zakupy. Na taką rywalizację szczególnie liczą Polacy najmniej zarabiający miesięcznie na rękę, tj. poniżej 1000 zł oraz 1000-2999 zł. Z kolei na wojnie cenowej głównie zależy mieszkańcom...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764