Sześć firm wydających 27 gazet oraz 14 magazynów wraz z Polskim Radiem dołącza do nowego systemu płatności za treści w internecie. Użytkownicy mają uzyskać dostęp do treści i usług typu premium w 42 serwisach za 19.90 zł miesięcznie. Wbrew alarmującym tytułom zmieszczanym przez czołowe polskie media (uczestniczące często w projekcie) nie oznacza to objęcia opłatami dotychczas dostępnych treści, ale raczej udostępnienie w sieci treści nowych lub wolnych od reklam.
Polska jest trzecim krajem, w którym Piano w ciągu ostatnich 14 miesięcy uruchomiło jednolity system dostępu do kontentu produkowanego przez krajowe media. Jest to największy jak dotąd rynek, z 38 milionami mieszkańców i ponad 19 milionami użytkowników. „Polska pozwala nam pokazać, jak dobrze działa nasz system na dużych rynkach” – mówi Tomas Bella, Prezes Piano. „Jesteśmy już dobrze znani z naszych innowacji. Teraz pokażemy, że innowacje te są skalowalne.”
Polskie Radio oraz sześcioro polskich wydawców: Agora, Murator, Ringier Axel Springer Polska, Media Regionalne, Polskapresse oraz Edytor poprzez wspólne uruchomienie systemu Piano na naszym rynku, uczestniczą jednocześnie w przybierającym na znaczeniu światowym trendzie sprzedawania przez wydawców swoich treści w internecie.
Michał Gwiazdowski, Kierownik ds. Mediów Cyfrowych w Agorze, tak tłumaczy wybór systemu Piano: “Cały proces jest prosty i efektywny dla naszych użytkowników. Jedna opłata zapewnia im dostęp do treści wielu stron różnych wydawców. Dla nas, udział w systemie Piano jest kolejnym krokiem w budowie internetowej strategii naszych tytułów prasowych. To z kolei pomoże nam nieustannie dostarczać – zarówno w sieci jak i poza nią – wysokiej jakości treści przygotowywane przez nasze zespoły redakcyjne”.
Tomasz Krawczyk, Zastępca Krajowego Dyrektora Rozwoju Redakcyjnego w Mediach Regionalnych, dodaje: „ Liczymy na to, że dzięki temu wspólnemu przedsięwzięciu wydawców, dostarczymy nowej jakości w obszarze cyfrowym, a nasza aktywność w biznesie online jeszcze będzie zyskiwała na dynamice. Mamy mocną nadzieję na rozwój modelu płatnych treści, wierzymy że w niedalekiej przyszłości stanie się on istotnym elementem naszego rozwoju jako producenta treści.”
Przekonując polskich wydawców do uruchomienia systemu na swoich serwisach, Piano bazowało na doświadczeniach zdobytych dzięki dużym grupom prenumeratorów w Słowenii i na Słowacji. „Wydawcy przyjęli nas z dużym zainteresowaniem i zadowoleniem, mogąc poznać doświadczenia Piano ze słowackimi i słoweńskimi prenumeratorami na temat tego co działa, a co nie, w ramach platform płatnego dostępu do treści” – powiedział Bella. „Nasz sukces w tej dziedzinie polega na tym, że posiadamy bazującą na doświadczeniach wiedzę, które i jakiego rodzaju treści są najbardziej wartościowe dla czytelników.”
Część wydawców będzie wykorzystywać system Piano w celu publikowania w sieci materiałów wcześniej dostępnych wyłącznie w druku. „Kiedy uruchamialiśmy Piano na Słowacji 14 miesięcy temu” – mówi Bella – „tylko około 5 proc. wszystkich treści wydawców było włączonych w nasz system. W Słowenii udział ten wyniósł 10 proc. Jednak w Polsce, ok. 10-15 proc. treści publikowanych przez media, dostępnych będzie w ramach platformy Piano, w tym bardzo dużo treści dotąd niedostępnych w Internecie. Wnosimy bardzo dużą wartość dodaną dla polskiego użytkownika Piano.”
Ewa Bartnikowska, redaktor naczelna „Gazety Olsztyńskiej” potwierdza, wskazując jednocześnie, jak ważne są dla wydawców przychody z prenumeraty dla możliwości dalszej dystrybucji treści w internecie. „Wciąż posiadamy dużo treści wysokiej jakości, których dotąd nie publikowaliśmy w sieci. Dzięki Piano, mamy szansę osiągnięcia przychodów z tytułu ich sprzedaży i sfinansowania kolejnych treści, których część będzie produkowana wyłącznie do płatnych sekcji naszych stron internetowych.” Marek Stankiewicz, Dyrektor Strategii i Rozwoju Produktów Internetowych Polskapresse potwierdza to mówiąc: „Staramy się w internecie odnaleźć taki model biznesowy, który pozwoli być mniej zależnym od reklamodawców. Sądzimy, że zwłaszcza wydawcy oferujący treści o charakterze lokalnym mają szansę dostarczyć płacącym internautom oczekiwanej wartości. Najważniejsza jest dla nas lojalność czytelników. A system Piano Media pomoże zwiększać przychody bazujące na subskrybentach.”
Dzięki Piano wydawcy mają mieć możliwość wyboru, które treści wejdą w skład systemu i jakie korzyści będą z tego tytułu osiągać ich użytkownicy. Część wydawców ma zapewnić użytkownikom dostęp do swoich serwisów, które po opłaceniu będą wolne od reklam, inni natomiast chcą dawać możliwość zapoznania się z treściami zanim będą one dostępne dla ogółu użytkowników. Niektórzy wydawcy zdecydowali się przygotowywać ekskluzywne treści, które osiągalne będą wyłącznie poprzez platformę Piano.
Na początku, obecność Piano na stronach wydawców będzie widoczna tylko w postaci cienkiego paska logowania Piano na górze każdego z serwisów. Następnie, w sierpniu, uruchomiony zostanie darmowy program testowy, zaś we wrześniu, po upływie miesiąca od tego czasu, system subskrypcyjny Piano będzie już w pełni funkcjonował.
Firma jest w trakcie negocjacji z wydawcami na kilku kontynentach, a do końca 2012 roku zamierza uruchomić swoją platformę w kolejnym kraju.
Ważne liczby (Gemius.com)
- Liczba polskich użytkowników: 19,5 miliona (51,3 proc. polskiej populacji w 2011 r.)
- Liczba polskich użytkowników czytających lub pobierających informacje z sieci: 18 proc.
- Wysokości opłat dla użytkowników systemu Piano w Polsce: 9,90 PLN / tydzień, 19,90 PLN / miesiąc, 199 PLN / rok
Źródło: Piano Media Poland