POS czyli Point of Sale to materiały i narzędzia reklamowe wspierające sprzedaż. Należą one do działań BTL (ang. below the line), co oznacza, że nie są prezentowane w środkach masowego przekazu. POS to nośnik informacji, przyjmujący różne formy – od stojaków na ulotki przez podświetlane reklamy (tzw. lightboxy) po infokioski, czyli interaktywne boxy wyposażone w ekran dotykowy. Wszystko po to, żeby przyciągnąć wzrok klienta, skupić jego uwagę na displayu (bo tak również nazywamy POS) i w efekcie końcowym, nakłonić go do dokonania zakupu. Tylko jak to zrobić?
Świat marketingu i reklamy jest obecnie przepełniony konkurencją i rywalizacją, ponieważ wielu mamy aktorów na tej scenie. Problem w tym, że każdy z nich chce grać główną rolę, a więc reżyser musi go dostrzec, docenić oraz zainwestować w niego swój czas i starania.
Przekładając jednak tę teatralną metaforę na rynek reklamowy to sytuacja niewiele się zmienia. Aktorami są firmy walczące o klientów, sceną – rynek, a reżyser to nie kto inny, jak konsument, bo to właśnie on dyktuje warunki. Castingi do roli pierwszoplanowej odbywają się za każdym razem, gdy klient przekracza próg sklepu, a działaniem podejmowanym przez aktorów jest między innymi wykorzystywanie różnych rodzajów materiałów POS.
Materiały POS – Prezentują, Oferują, Sprzedają
Aby materiały POS działały na konsumenta, trzeba o nie odpowiednio zadbać. Nie tak łatwo jest nakłonić klienta, aby wydawał więcej pieniędzy lub wymienił sprawdzoną markę na coś nowego. Szczególnie problematyczne może to być dla detalistów oraz producentów towarów FMCG, tzw. szybkozbywalnych, czyli przykładowo produktów spożywczych i środków czyszczących. Właśnie do tych towarów najłatwiej się przyzwyczajamy, bo kupujemy je często.
Materiały POS mogą jednak zdziałać cuda. Tak naprawdę to nie są one niczym nowym, bo producenci od lat umieszczali na displayach towary będące w danym momencie w promocji. To, co jednak zdecydowanie uległo zmianie to fakt, że w dzisiejszych czasach i z teraźniejszymi możliwościami technicznymi sprzedawcy są w stanie przy pomocy marketingu point of sale zmaksymalizować zwrot kosztów inwestycji. Tylko trzeba wiedzieć, jak się do tego zabrać.
Displaye kluczem do wydajności
Istnieje pięć niezwykle ważnych warunków, które mogą sprawić, że displaye będą spełniać swoją rolę dużo lepiej niż do tej pory, a co za tym idzie – i zyski będą większe. A są to:
- odpowiednia lokalizacja POS
- displaye zaprojektowane oryginalnie
- koncentracja na korzyściach dla konsumenta
- personalizacja
- i nieustanne zmiany.
Wystarczy zastosować się do tych pięciu zasad, a zyski prawdopodobnie zaczną rosnąć. Jeśli te reguły brzmią jeszcze trochę tajemniczo, to wyjaśnimy, o co w nich tak właściwie chodzi już w następnym wpisie. Nie przegapcie!
Źródło: POSperita