logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Pierwsze ćwierćwiecze. 25 lat public relations w Polsce

  PR 18.04.2016, przeczytano 2403 razy
ilustracjastrzałka

W naszym kraju brakowało do tej pory pozycji relacjonującej rozwój branży PR. To jednak niedługo się zmieni, bo 21 kwietnia 2016 roku podczas Kongresu Profesjonalistów PR w Rzeszowie odbędzie się premiera książki „Pierwsze ćwierćwiecze. 25 lat public relations w Polsce”.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/pierwsze-cwiercwiecze.-25-lat-public-relations-w-polsce,28214,artykul.html

Tę niezwykłą publikację stworzyło 27 autorów, którzy historię polskiego PR współtworzyli. Ich relacje uzupełnia obszerne kalendarium przedstawiające najważniejsze wydarzenia branży PR w latach 1990 – 2015. Pomysłodawcą książki jest Adam Łaszyn, który ideę zrealizował wspólnie z dr. Dariuszem Tworzydło. Publikację przygotowały Wydawnictwo Message House oraz Wydawnictwo Newsline.
 
Książka relacjonuje dzieje osób, firm i sektorów, które budowały polską branżę PR. Opisuje procesy formowania podstaw tej dziedziny w naszym kraju, powstawania organizacji branżowych, tworzenia etyki, szkolnictwa PR, rozwoju poszczególnych gałęzi polskiego PR. Oddzielne rozdziały poświęcone są powstałym w tym czasie publikacjom nt. public relations, ścieżkom zawodowym, jakimi do tego zawodu trafiali polscy PR-owcy, a nawet rozwojowi PR Kościoła katolickiego w naszym kraju. Czytelnik znajdzie też w książce rozdziały opisujące branżowe nagrody, imprezy, media, czy badania. Publikacja wskazuje i uświadamia, jak ewoluowała polska branża public relations, jak wiele zmieniło się w komunikacji od lat 90., a co pozostało niezmienne. Całość zaś przede wszystkim opowiada o ludziach, którzy sprawili, że polski PR wygląda dziś tak, jak wygląda.

Kiedy uświadomiłem sobie, że dotychczas nie powstała żadna publikacja, która zebrałaby wszystkie kluczowe wątki w historii polskiego PR, to stwierdziłem, że nie ma co czekać, by ktoś to zrobił. Postanowiłem zwrócić się do 25 osób, które tworzyły dzieje branży, byśmy razem opowiedzieli, jak się owa branża przez ćwierćwiecze budowała” - powiedział Adam Łaszyn, prezes zarządu agencji Alert Media Communications, pomysłodawca i współautor książki oraz dodał: „Do współtworzenia całego projektu namówiłem Dariusza Tworzydło i właśnie wspólnym wysiłkiem udało się nam stworzyć – jak sądzę – wyjątkową publikację”.

Na książkę składa się łącznie 26 rozdziałów. Autorami poszczególnych części są osoby nieprzeciętne i wyróżniające się w środowisku PR. Każda z nich opisuje jeden aspekt rzeczywistości polskiego public relations w powiązaniu z określonym rokiem. Związek z datą ma różny charakter – czasem bezpośredni (jak np. powstanie Związku Firm Public Relations), czasem jakieś mniej znaczące wydarzenie z danego roku jest jedynie pretekstem do zajęcia się ważnym wątkiem. Zawsze jednak tematy są traktowane szeroko i opisują dane zjawisko w indywidualny sposób. Rozdziały przedstawiają fakty żywym i barwnym językiem, często zawierają również anegdoty, ciekawe historie i spostrzeżenia.

"O wartości merytorycznej książki najlepiej świadczą nazwiska osób, które napisały poszczególne części. Znajdziemy wśród nich doświadczonych praktyków, wykładowców akademickich, ekspertów z zakresu komunikacji czy właścicieli agencji PR. Możliwości zaproszenia do grona autorów niestety były ograniczone. Bardzo trudno było zaangażować wszystkich, którzy naszą branżę współtworzyli, a których chętnie jako współautorów tej publikacji byśmy widzieli" – powiedział dr Dariusz Tworzydło, prezes zarządu agencji Exacto, współautor publikacji. Obaj współtwórcy projektu – Adam Łaszyn i Dariusz Tworzydło – podkreślają przy tym, że książka ma także służyć integracji i spójności polskiej branży PR. Dlatego w zaproszeniach do poszczególnych autorów i przy redagowaniu rozdziałów zwracali szczególną uwagę na to, by treść książki była nie tylko faktograficzna, ale i konstruktywna.

Opowieści osób, które w taki właśnie konstruktywny sposób opisały powierzone im zjawiska, są uzupełnione o kalendarium zawierające wydarzenia mające wpływ na rozwój polskiego świata PR. To prawdopodobnie także pierwsze tak kompleksowe kalendarium public relations w Polsce. Całość pozwala zatem nie tylko poznać, jak branża PR w naszym kraju się rozwijała, ale także zrozumieć, w jaki sposób funkcjonuje.

Ponieważ „Pierwsze ćwierćwiecze. 25 lat public relations w Polsce” to pierwsze tego typu podsumowanie doświadczeń branży - będzie to książka przydatna naukowcom, studentom i wszystkim zainteresowanym funkcjonowaniem mediów, public relations oraz marketingu. Relacje świadków, czyli osób uczestniczących w opisywanych wydarzeniach, pozwoliły na kompleksowe przedstawienie historii branży. Autorzy są przekonani, że pozycja ta na wiele lat stanie się materiałem źródłowym i trwale zadomowi się na półkach polskich specjalistów ds. public relations.

Źródło: Newsline

www.newsline.pl

Dodatkowe informacje:

Książkę można kupić za pośrednictwem stron Wydawnictwa Message House oraz Wydawnictwa Newsline. Patronami honorowymi publikacji są Związek Firm Public Relations oraz Polskie Stowarzyszenie Public Relations. Sponsorami głównymi wydania – agencja Partner of Promotion i polska edycja London School of Public Relations. Książkę sponsorują też Bank Pocztowy S.A., Press-Service Monitoring Mediów oraz agencja MSLGroup. Patronat medialny zapewniły: BRIEF, Mediarun.com, Marketing przy Kawie oraz PRNews.pl.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Raport Aplikuj.pl o upskillingu i reskillingu
Według danych z najnowszego raportu Aplikuj.pl radykalna modyfikacja kariery zawodowej jest zjawiskiem równie częstym, co rozwój na obecnym stanowisku. Czy możemy już mówić o nowym trendzie na polskim rynku pracy? IAB Polska oraz Standard kwalifikacji digital marketingowych DIMAQ zostali patronami honorowymi raportu.
 Marketing w wyszukiwarkach dla NGO - poradnik
O co zadbać, aby pojawiać się w wynikach wyszukiwania? Gdzie szukać pomysłów i jak pisać treści, aby Google chciało je wyświetlać? Jak reklamować swoją organizację bez nadwerężania budżetu? Grupa Robocza SEM IAB Polska opracowała pierwszy przewodnik po marketingu w wyszukiwarkach skierowany do specjalistów z organizacji pozarządowych.
Jak reklamować organizację w internecie bez dużego budżetu? Poradnik
Widoczność w internecie to dziś „być albo nie być” nie tylko dla podmiotów komercyjnych, ale także dla organizacji pozarządowych, których model finansowania nie pozwala na przeznaczanie dużych budżetów na marketing. Tzw. trzeci sektor nie jest jednak skazany na internetowy niebyt. Przeciwnie, eksperci Grupy Roboczej SEM IAB Polska podpowiadają...
Raport o zrównoważonym rozwoju w digital marketingu
IAB Europe publikuje drugą edycję rocznego raportu "State of Readiness - Sustainability in Digital Advertising Report 2024". W planie również debata online na temat zrównoważonego rozwoju w branży.
E-book: AI to paliwo dla biznesu. Kto skorzysta?
W najnowszej publikacji „Masters&Robots: What Matters?” Digital University prezentuje najważniejsze trendy dotyczące transformacji biznesu, innowacji, marketingu, relacji z klientem, hiperpersonalizacji i przywództwa, które mają szansę zmienić to, jak postrzegamy świat i zachodzące w nim procesy. Oto, jak rewolucja technologiczna wpływa na zmiany w...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764