logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Pierwsze województwa już w nowym standardzie nadawania naziemnej telewizji

  PR 04.04.2022, przeczytano 171 razy
ilustracja

Od poniedziałku 28 marca województwa dolnośląskie i lubuskie zostały przełączone na DVB-T2/HEVC, nowy standard naziemnej telewizji cyfrowej. W kwietniu, maju i czerwcu wdrożą go kolejne regiony kraju. Problem w tym, że – jak wynika z badania Krajowego Instytutu Mediów – wciąż 1,7 mln gospodarstw domowych, które odbierają telewizję naziemną, nie wie o planowanych zmianach. To zaś oznacza, że są one zagrożone utratą sygnału telewizyjnego. Nie każdy telewizor będzie bowiem odbierać w nowym standardzie.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/pierwsze-wojewodztwa-juz-w-nowym-standardzie-nadawania-naziemnej-telewizji,395362,artykul.html

– To będzie oznaczało więcej kanałów dla nas, ale także lepszą jakość odbioru, lepszy dźwięk i obraz. W kwietniu, maju i czerwcu kolejne części Polski będą dołączane do systemu DVB-T2/HEVC – mówi agencji Newseria Biznes Mirosław Kalinowski, dyrektor Krajowego Instytutu Mediów.

Standard nadawania DVB-T2/HEVC oznacza także możliwość nadawania programów UHD/4K, większą odporność na zakłócenia, dostęp do usług dodatkowych i szeregu udogodnień, np. personalizacji dźwięku.

W naziemnej telewizji cyfrowej działają cztery ogólnopolskie multipleksy (MUX-y), czyli pakiety cyfrowe zawierające określoną liczbę programów. Proces przenoszenia ich z DVB-T na nowy standard nadawania rozpoczął się 28 marca. W pierwszej kolejności zmiany nastąpiły w województwie dolnośląskim i lubuskim. Za miesiąc dołączą do nich województwa zachodniopomorskie, pomorskie, wielkopolskie i kujawsko-pomorskie. Z kolei 23 maja na nowy sygnał przejdą Łódzkie, Śląskie, Opolskie, Małopolskie, Świętokrzyskie i Podkarpackie, a 27 czerwca – Mazowieckie, Warmińsko-Mazurskie, Podlaskie i Lubelskie.

– Zmiana dotyczy wyłącznie naziemnej telewizji cyfrowej, czyli 31 proc. z 12 mln gospodarstw domowych, więc ok. 4 mln. Według naszych badań, a my stale wraz z MOC TV badamy poziom wiedzy o tym sygnale, w tej chwili jeszcze 1,7 mln gospodarstw nie wie o tej zmianie i przypuszczalnie większość z nich dowie się o tym poprzez utratę sygnału i możliwości odbioru – ocenia Mirosław Kalinowski.

Dane KIM wskazują, że wśród zagrożonych utratą sygnału są przede wszystkim jednoosobowe gospodarstwa domowe (56 proc.). Często są zlokalizowane na wsi i mają niższe dochody niż ogół gospodarstw domowych posiadających telewizor. Co więcej, zdecydowana większość tych nieprzygotowanych do zmian gospodarstw posiada tylko jeden telewizor, a połowa z nich nie ma dostępu do internetu. Dla nich zmiana telewizora lub zakup dekodera często oznacza zbyt poważny wydatek. Dlatego przewidziano rządową dopłatę na ten cel.

– Trzeba przede wszystkim sprawdzić, najlepiej na stronie telewizjanaziemna.pl, czy odbiornik, który posiadamy, może odbierać system DVB-T2/HEVC – mówi dyrektor Krajowego Instytutu Mediów. – Jeśli nie, można uzyskać dopłatę 100 zł do dekodera, a 250 zł do telewizora.

26 marca ustawę przewidującą takie dopłaty podpisał prezydent Andrzej Duda. Zgodnie z przepisami nie ma możliwości wykorzystania dofinansowania na zakup dekodera oferowanego w pakiecie z abonamentem na usługę telewizji kablowej lub satelitarnej. Celem tej zmiany jest wyłączenie z dofinansowania tych ofert, których celem nie jest wymiana odbiornika, tylko dofinansowanie usługi. Wniosek o uzyskanie świadczenia można składać elektronicznie – z wykorzystaniem platformy gov.pl oraz za pośrednictwem Poczty Polskiej. W odpowiedzi na wniosek osoba uprawniona otrzyma kod do wykorzystania w sklepach stacjonarnych i online. Program  będzie realizowany do końca 2022 roku.

Telewizory nowszej generacji potrafią odbierać DVB-T2/HEVC. W Polsce większość telewizorów to odbiorniki ponad pięcio-, sześcioletnie. Większość gospodarstw, które są zagrożone utratą sygnału, to gospodarstwa starsze, gdzie często lider technologiczny ma ponad 70 lat i są to gospodarstwa jednoosobowe. Dlatego ta sytuacja w tej chwili jest tak groźna, co potęguje też sytuacja za naszą wschodnią granicą, gdyż te osoby mogą odebrać to jako cyberatak – mówi ekspert.

Z uwagi na tę sytuację 24 marca Urząd Komunikacji Elektronicznej na wniosek MSWiA wydał decyzję, że MUX-3, na którym znajdują się programy Telewizji Polskiej, m.in. TVP1, TVP2, TVP Info, czasowo utrzyma dotychczasowy standard nadawania. Będzie mógł zmienić standard nadawania w dowolnie wybranym przez siebie terminie do końca 2023 roku, po wcześniejszym uzyskaniu nowych pozwoleń radiowych. W przypadku zmiany standardu z DVB-T na DVB-T2 dla multipleksów MUX-1, MUX-2 i MUX-4 harmonogram pozostaje bez zmian.

Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji podkreśla, że decyzja UKE jest zaskoczeniem dla niej i nadawców komercyjnych, a wszelkie zmiany w procesie refarmingu, czyli uwalniania pasma 700 MHz i reorganizacji multipleksów telewizji naziemnej na rzecz rozwoju telefonii komórkowej w standardzie 5G, powinny być poprzedzone dyskusją wszystkich zainteresowanych stron. Dlatego KIGEiT zaapelowała o przesunięcie terminu przechodzenia na nowy standard i pilne spotkanie uczestników rynku.

Źródło: Krajowy Instytut Mediów, Newseria Biznes

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Polsat i Plus partnerami tytularnymi hali w Gdyni
Polsat i Plus – dwie najważniejsze marki Grupy Polsat Plus będą w nazwie hali w Gdyni. Dzięki umowie Grupy Polsat Plus z miastem Gdynia hala będzie nazywała się Polsat Plus Arena Gdynia.
Wyborcza.pl i Storytel łączą siły. Od sierpnia 2022 r. dwie subskrypcje - pakiet Premium Wyborcza.pl i pakiet Unlimited Storytel dostępne będą w atrakcyjnej, konkurencyjnej cenie 55 zł*. W ramach łączonej usługi subskrybenci będą mogli sięgnąć do sprawdzonych informacji, nagradzanych reportaży, wywiadów z nietuzinkowymi gośćmi...
W pierwszej połowie 2022 roku 23 profile TVN Warner Bros. Discovery na Facebooku oraz 22 konta na Instagramie wygenerowały łącznie ponad 113 mln wyświetleń treści wideo. Portfolio największego nadawcy w Polsce zebrało już łącznie niemal 12 mln subskrybentów na obu platformach – 8,4 mln na Facebooku oraz 3,2 na Instagramie – i cały czas przyciąga nowych. Lider...
Wirtualna Polska utrzymuje pozycję wśród opiniotwórczych mediów
Ranking najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce otwiera Wirtualna Polska, na której redakcyjne treści inni dziennikarze w kraju powoływali się w lipcu 1,8 tys. razy. Miejsce drugie zajął Onet z wynikiem ponad 1,6 tys. odniesień w innych mediach, a podium zamyka Rzeczpospolita z niewiele niższą liczbą 1,5 tys. cytowań. Najwyższy wzrost, bo aż o dwanaście...
#AMStarget: KFC wybiera sieć Digital Indoor AMS
W swojej wakacyjnej kampanii reklamowej KFC wykorzystało analizę danych OOH zawartą w ofercie produktowej AMS. Zapewnia ona personalizację przestrzeni miejskiej, a także odpowiedni dobór punktów kontaktu z odbiorcą do konkretnych etapów ścieżki zakupowej, zwiększając efektywność działań reklamowych. Dopasowane miejsce i czas zaowocowały komplementarną kampanią OOH...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2022 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764