logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

PIIT: Opłata reprograficzna za aparat i drukarkę niezgodna z prawem

   23.08.2010, przeczytano 4720 razy

Jak dowiadujemy się z opinii Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji, objęcie aparatów cyfrowych i drukarek opłatą reprograficzną jest niezgodne z prawem UE i polskim.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/piit%3A-oplata-reprograficzna-za-aparat-i-drukarke-niezgodna-z-prawem,11151,artykul.html

Negatywna opinia na temat pomysłu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego autorstwa PIIT wskazuje, że projekt może być sprzeczny z dyrektywą 2001/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja 2001 r. w sprawie harmonizacji niektórych aspektów praw autorskich i pokrewnych w społeczeństwie informacyjnym. Brakować ma bowiem związku między tworzeniem prywatnych kopii a rekompensatą. Opłaty wprowadzane z tytułu godziwej rekompensaty przez państwa członkowskie dotyczą bowiem wykorzystania sprzętu do tzw. prywatnego zwielokrotniania - tymczasem Ministerstwo nie wykazało, że drukarki, faksy i cyfrówki są wykorzystywane w tych konkretnie celach. 

PIIT zwraca również uwagę, że nie istnieją dowody wskazujące, iż nastąpiła zmiana częstotliwości lub skali wykorzystywania nośników i sprzętu podlegających dotychczasowym opłatom (taki jak np. urządzenia wielofunkcyjne) uzasadniająca zwiększenie poziomów procentowych równocześnie dla wszystkich kategorii urządzeń. Nie wykazano również związku pomiędzy opłatą a szkodami wynikłymi z prywatnego kopiowania.

Kolejna wada to brak rozróżnienia między urządzeniami i nośnikami sprzedawanymi osobom fizycznym, uprawnionym do dokonywania prywatnych kopii, użytkownikom biznesowym.

Ponadto, Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych praktycznie uniemożliwiających nakładanie opłat reprograficznych na urządzenia nieprzeznaczone stricte do wykonywania kopii - tj. innych niż skanery i kserokopiarki. Wygląda więc na to, że zaoszczędzono nam kolejnej ukrytej opłaty w cenach sprzętu elektronicznego - przynajmniej do czasu, kiedy Ministerstwo będzie w stanie obejść istniejące przepisy.

Pełna treść opinii dostępna jest na www.piit.org.pl.  

Źródło: PIIT

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Z najnowszego globalnego rankingu sporządzonego przez międzynarodową firmę doradczą Cushman & Wakefield wynika, że nowojorska Piąta Aleja, gdzie czynsze sięgają średnio 2000 USD/st. kw./rok (21 076 EUR/mkw./rok), ponownie została najdroższą ulicą handlową świata.
Co po pracy zdalnej? Kolejne innowacje w świecie pracy
Ostatnie lata przyniosły wiele zmian na rynku pracy. Praca zdalna, jeszcze niedawno będąca rzadkością, jest stałym elementem życia wielu firm. Jakie inne rozwiązania mogą wkrótce zyskać na popularności? Polacy chętnie korzystaliby z 4-dniowego tygodnia pracy - zachęciłby on do rekrutacji 79% badanych Pracuj.pl. To model, który jest testowany w wielu państwach....
Pogarszająca się kondycja ekonomiczna polskich konsumentów znajduje odzwierciedlenie nie tylko w utrzymujących się przewidywaniach dotyczących rosnących cen produktów. Trudną sytuację widać również w nastawieniu do najistotniejszych wydatków. Większość Polaków podchodzi do nich ostrożnie, np. oszczędnie wybierając przystępne i proste posiłki, a także nie decydując się...
Wartość oszczędności i zarobków Polaków topnieje w tempie niewidzianym od ćwierćwiecza
Sytuacja finansowa Polaków staje się coraz trudniejsza. Ceny towarów i usług rosną coraz szybciej, uciekając wzrostowi wynagrodzeń, a oszczędności tracą na wartości lub są wykorzystywane do zaspokojenia bieżących potrzeb. Dodatkowo rynkowe stopy procentowe podnoszą raty kredytów hipotecznych. – Z perspektywy danych statystycznych polskie...
Firmy z sektora MŚP zajmujące się sprzedażą B2B, przyznają, że w ostatnich miesiącach podniosły ceny towarów i usług. Średni deklarowany wzrost cen to 21 proc. Jednocześnie sprzedający skarżą się na spadek liczby zamówień oraz na to, że klienci częściej opóźniają płatności – wynika z badania NFG „Zakupy firmowe”. Najbardziej...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2022 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764