logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Plagiat logo

  PR 07.06.2015, przeczytano 2216 razy
ilustracjastrzałka

Zarzuty o plagiat logotypów to chleb powszechni. Co chwilę wybucha kolejna afera z logiem w roli głównej. Wystarczy wspomnieć chociażby afery plagiatowe dotyczące logotypu ESK – Europejskiej Stolicy Kultury 2016 Wrocław (podobieństwo do znaku graficznego Andy Wang Cinematography – firmy zajmującej się filmowaniem uroczystości ślubnych m.in. Malezji, Singapurze i Hongkongu), loga Białegostoku „Wschodzący Białystok” (duże podobieństwo do znaku nowojorskiej organizacji homoseksualistów) czy nowego znaku graficznego Ministerstwa Zdrowia (szybko zdementowane podobieństwo do logotypu firmy eventowej z Wołomina MK Evant Studio). Nic dziwnego, że fora dla grafików i przedsiębiorców pełne są zapytań o to, czy nowo zaprojektowane logo nie jest przypadkiem plagiatem.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/plagiat-logo,25068,artykul.html

Czy istnieje sposób, aby sprawdzić, czy logo nie narusza praw osób trzecich? Jak zbadać, czy zaprojektowany właśnie znak graficzny nie jest kopią znaku już funkcjonującego na rynku? Jak ustrzec się przed przykrymi niespodziankami i uzyskać bezpieczeństwo jeszcze zanim logo ujrzy światło dzienne (i zostanie wystawione na krytykę przez uważanych internautów)?

Logo czyli znak rozpoznawczy Twojej firmy

Każdy rozpoczynający swoją działalność przedsiębiorca staje przed koniecznością stworzenia swojego własnego oznaczenia odróżniającego – logotypu firmy. Proces powstawania loga odbywa się najczęściej w następujący sposób: przedsiębiorca zwraca się do agencji kreatywnej lub zleca wykonanie logotypu zaprzyjaźnionemu grafikowi. Po umówionym okresie czasu przedsiębiorca otrzymuje logo, które w większym lub w mniejszym stopniu odpowiada jego wyobrażeniom o „idealnym logotypie”. Jeśli logo spełnia oczekiwania estetyczne przedsiębiorcy dochodzi do zakończenia prac, a logo trafia na stronę firmową przedsiębiorcy, jego wizytówki i szereg innych materiałów promocyjnych.

Niewielu grafików czy przedsiębiorców decyduje się przeprowadzić badanie rynku jeszcze przed zaprezentowaniem światu swojego logotypu. A szkoda, bo jest to jeden z najskuteczniejszych sposobów uchronienia się przed (ewentualnymi) przyszłymi przykrymi konsekwencjami.

(Bez)cenne badanie rynku

Aby upewnić się co do tego, czy nowo powstały logotyp nie jest plagiatem (zobacz: Co (nie) jest plagiatem?), należy w pierwszej kolejności przeprowadzić badanie znaków towarowych już funkcjonujących na rynku. Takie badanie można dokonać przy pomocy internetu, przeszukując bazy zarejestrowanych znaków towarowych. Dobrze, jeśli takie badanie zostaje przeprowadzone (najlepiej przez prawnika) jeszcze na etapie budowania koncepcji samego znaku, a nie już po jego powstaniu. Podobieństwo nowego logotypu do już funkcjonujących na rynku znaków towarowych powinno być ocenione na płaszczyźnie wizualnej, fonetycznej i znaczeniowej. Należy przeprowadzić badanie podobieństwa logotypu do wcześniejszych znaków przeznaczonych dla tych samych lub podobnych towarów lub usług, dla których ma być przeznaczony nowy logotyp.

Mając wiedzę o wcześniejszym funkcjonowaniu podobnego znak na rynku można zaoszczędzić nie tylko czas, ale i pieniądze niezbędne do dokonania poprawek w stworzonej już identyfikacji wizualnej.

Logo a przeniesienie praw autorskich

Przedsiębiorca powinien zadbać o prawidłowe nabycie praw do zaprojektowanego znaku, a więc podpisać z grafikiem umowę o przeniesienie praw autorskich (ewentualnie umowę licencyjną). Na tym etapie również warto skorzystać ze wsparcia prawnika, który zadba o prawidłowe wymienienie w umowie tak zwanych pól eksploatacji oraz o pozostałe niezbędne zapisy umowne. Warto pamiętać, że umowa o przeniesienie praw autorskich musi mieć formę pisemną, a wszelkie wątpliwości dotyczące zapisów umownych powinny być tłumaczone na korzyść twórcy (grafika).

Brak umowy lub nieprawidłowe jej skonstruowanie może spowodować szereg przykrych konsekwencji, przede wszystkim dla samego przedsiębiorcy
. Grafik, który nie przeniósł swoich praw do logotypu na przedsiębiorcę może upomnieć się po pewnym czasie o dodatkową zapłatę za korzystanie z efektów jego pracy. Co więcej, bez uzyskania stosownych praw po pewnym czasie może okazać się, że przedsiębiorca buduje swoją firmę pod marką (logotypem), do której nie ma praw.

Logo plagiatem – odpowiedzialność za naruszenie

Często spotykam się z pytaniem o to, kto odpowiada w przypadku ewentualnego naruszenia: grafik, który wykonał logo zgodnie z wytycznymi zamawiającego czy przedsiębiorca, który zdecydował się wprowadzić do obrotu logotyp, który narusza prawa osób trzecich?

Za ewentualne naruszenie odpowiada – co do zasady – twórca logotypu, a więc grafik. Zasada ta ma zastosowanie również wtedy, gdy grafik wykonuje projekt wedle wytycznych klienta. Niemniej jednak to w interesie zarówno twórcy logotypu, jak i zamawiającego znak graficzny przedsiębiorcy jest zadbanie o to, aby finalne dzieło nie stanowiło naruszenia praw osób trzecich. O przeprowadzeniu stosownego badania powinien pamiętać zatem zarówno zamawiający logo, jak i jego wykonawca.

Zaleca się, aby w umowie o przeniesienie praw do logotypu znalazło się oświadczenie twórcy, że wykonał on swoje dzieło samodzielnie, a prawa osobiste i majątkowe do znaku graficznego nie są w żaden sposób ograniczone lub obciążone prawami osób trzecich oraz że dzieło nie narusza praw osób trzecich.

Jak sprawdzić czy logo nie jest plagiatem?

Istnieją zatem sposoby na to, aby zawczasu uchronić się przed zarzutami o plagiat. Warto zadbać o przeprowadzenie stosownego badania i skorzystać z doradztwa profesjonalisty już na etapie projektowania logotypu. Konsultacja z prawnikiem i przeprowadzenie dokładnego badania to sposób na to, aby uzyskać bezcenne poczucie bezpieczeństwa oraz pewność, że nowo powstałe oznaczenie graficzne będzie mogło być zarejestrowane jako znak towarowy (a jego wartość rynkowa będzie mogła bezpiecznie rosnąć z każdym rokiem działania firmy). To najlepszy sposób na stworzenie mocnych podwalin pod budowę silnej (i cennej) marki.

***

Zastanawiasz się, czy zaprojektowane przez Ciebie logo nie narusza praw osób trzecich? Skontaktuj się z Lookreatywni.
Na hasło "Signs.pl" cena usługi sprawdzania znaku - 20% niższa.

Źródło: Lookreatywni, STGU


avatar użytkownika
+ + + + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: lookreatywni.pl

(Lookreatywni.pl)

lookreatywni.pl o sobie:

Lookreatywni.pl: Doradztwo prawno-biznesowe dla branży kreatywnej i dla MŚP

Jesteśmy grupą prawników, którzy świadczą pomoc prawno-biznesową dla branży kreatywnej oraz edukują i inspirują przedsiębiorców do skutecznego wdrażania i komercjalizowania innowacyjnych rozwiązań. Na co dzień współpracujemy ze agencjami kreatywnymi i reklamowymi, studiami graficznymi, biurami architektonicznymi oraz firmami i przedsiębiorcami sektora kreatywnego. Prowadzimy szkolenia i wykłady, pokazujemy jak chronić i efektywnie korzystać z praw własności intelektualnej.

Więcej informacji o użytkowniku

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

Dlaczego ten tekst śmierdzi reklamą a jest oznaczony jako PR?

avatar użytkownika
,

Bo to jest materiał o charakterze PR. Reklamą byłby artykuł sponsorowany - czyli taki za którego publikację ktoś zapłacił mediom, w tym wypadku nam. Takie artykuły oznaczane są nie jako PR, ale jako - właśnie - sponsorowane. Ten tekst został opublikowany bezpłatnie.  

,

Ostatni akapit reklamy przeczy temu co napisałeś.

  

avatar użytkownika
,

Ostatni akapit może ma formę stosowaną w reklamie, ale nie to przesądza o zakwalifikowaniu jako "reklama". Rozstrzygające jest to czy tekst został umieszczony odpłatnie, na zlecenie reklamodawcy. Każdy materiał PR zawiera elementy, które od strony formalnej bliższe są reklamie niż informacji prasowej - nie ma to żadnego wpływu na kwalifikację. Podpisanie tego tekstu jako reklama byłoby kłamstwem. Wyjaśnij zatem - namawiasz nas do kłamstwa, czy zarzucasz nam kłamstwo?  

,

Oczywiście, że przesądza.
Reklama to reklama.
Nie ma znaczenia czy zgodziłeś się ją umieścić za darmo czy odpłatnie.

Stosujecie zatem oszukańcze oznaczenie, żeby zwiększyć klikalność reklam.
  

avatar użytkownika
,

Żeby dalej dyskutować musielibyśmy poznać Twoją definicję terminu "reklama". Zechcesz ją wyjaśnić?  

Najnowsze w tym dziale

Budowanie lojalności konsumentów już od wieków jest jednym z filarów strategii sprzedażowych. Najwcześniejszą znaną formą programu lojalnościowego była miedziana moneta, którą już w XVIII wieku kupcy wręczali swoim najwierniejszym klientom. Dziś u podstaw tych programów leżą skomplikowane systemy wykorzystujące analizę danych i uczenie...
DWIE TWARZE HP Latex - oblicze wielkiego formatu
Istnieje technologia, która idealnie łączy RÓŻNE POTRZEBY klientów. W nowej kampanii DWIE TWARZE HP LATEX każdy zainteresowany Klient będzie mógł dogłębnie poznać różnice i korzyści, potencjał oraz koszty produkcyjne urządzeń 3 i 4 generacji HP. A wszystko to w przededniu ogłoszenia PREMIERY 2023.
Sztuczna inteligencja pewnym krokiem weszła w XXI wiek i zmieniła zasady gry w wielu dziedzinach życia. Także w marketingu. Prowadzone w ostatnich latach badania naukowe zgłębiły wpływ narzędzi AI na marketing lojalnościowy. Wnioski są jednoznaczne – sztuczna inteligencja może go całkowicie odmienić. W jaki sposób?
Nie lekceważ bezpieczeństwa drukarek – szczególnie przy rosnącej popularności „hybrydy”
Praca hybrydowa wymaga zapewnienia bezpieczeństwa przetwarzanym cyfrowym zasobom organizacji. Wykonując obowiązki służbowe zdalnie – pracownicy często korzystają z własnych urządzeń, co znacznie zwiększa ryzyko nieuprawnionego dostępu do poufnych informacji. Warto zauważyć, że świadomość zagrożenia jest coraz większa w przypadku korzystania z laptopów, czy...
Wpływ ekspozytorów reklamowych na handel detaliczny
Współczesne punkty sprzedaży muszą stawić czoła dynamicznie rosnącej konkurencji i coraz bardziej wymagającym klientom. W obliczu tych wyzwań, budowanie trwałego wizerunku marki oraz tworzenie pozytywnych doświadczeń zakupowych stało się kluczowym elementem osiągania sukcesu na rynku.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2023 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764