logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Plakat głosem wolności: Wystawa plakatów z biennale w Meksyku

   22.12.2015, przeczytano 1243 razy
ilustracjastrzałka
proj. Łukasz Kowalski

W 2009 roku, 111 projektantów graficznych z pięciu kontynentów zostało zaproszonych przez organizatorów Międzynarodowego Biennale Plakatu w Meksyku do stworzenia plakatu z hasłem przewodnim „Głosy wolności” (Voces en Libertad). Powstała wówczas niezwykła kolekcja plakatów.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/plakat-glosem-wolnosci%3A-wystawa-plakatow-z-biennale-w-meksyku,26940,artykul.html

Pierwszy pokaz miał miejsce w Centro Cultural Francisco Javier Clavijero w Meksyku. Kolejne odbyły się w różnych miastach: Holon (Izrael), La Paz i Santa Cruz de la Sierra (Boliwia), Bogota (Kolumbia), Ciudad de Querétaro (Meksyk), Buenos Aires (Argentyna), Quito (Ekwador). Pierwsza prezentacja wystawy w Europie miała miejsce w Instytucie Cervantesa w Sofii w Bułgarii 11.10.2010-05.11.2010. We wrześniu 2010 zaprezentowano ją w Ostrowskim Centrum Kultury w Ostrowie Wielkopolskim, pod tytułem „Głosy w wolności/Voces en libertad”.

Wystawa pod patronatem Icogrady (The International Council of Graphic Design Associations) zorganizowana została przez Krajową Radę Kultury i Sztuki, Narodowy Instytut Antropologii i Historii oraz Trama Visual A.C., we współpracy z ponad dwudziestoma instytucjami kultury tego kraju. 11 edycja Międzynarodowego Biennale Plakatu w Meksyku miała miejsce w 2010 roku, dlatego też wystawa ta miała szczególny charakter upamiętniała, bowiem 200 rocznicę powstania niepodległego państwa meksykańskiego, jak również 100 lecie wybuchu rewolucji w Meksyku.

Limitowana edycja teki plakatów została wydrukowana w nakładzie 250 egzemplarzy i rozesłana do wszystkich 111 uczestników tego wydarzenia z 34 krajów. Muzeum Plakatu w Wilanowie posiada tekę o numerze 181.

Wśród uczestników znaleźli się m.in.: czołowi graficy z Finlandii: Pekka Loiri, Finn Nygaard, Jukka Veistola, Kari Piippo, a także István Orosz (Węgry), Ivan Chermayeff (USA), Michel Bouvet (Francja), jak również graficy pełniący swego czasu funkcję jurorów podczas Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie m. in: Per Arnoldi (Dania), Bożydar Ikonomov (Bułgaria), Marta Granados (Kolumbia), Felipe Taborda (Brazylia), Xawier Bermudez (Meksyk), Alain Le Quernec (Francja), UG. Sato i Takashi Akiyama (Japonia). Nie zabrakło również projektantów graficznych z Polski, są to: Piotr Kunce, Elżbieta Chojna, Joanna Górska i Jerzy Skakun, Karolina Podoska, Mieczysław Górowski.

Plakat jako głos wolności broni wartości humanistycznych, ze swej natury posługuje się obrazem, który jest językiem uniwersalnym. Trudno znaleźć jedną definicję dla słowa wolność. Język plakatu pozwala dookreślać sens poprzez formę plastyczną, dlatego jest doskonałym sposobem, by pokazać kilka znaczeń tego ważnego pojęcia. Niezależnie od tego czy „wolność to stan umysłu” jak mawiał Mahatma Gandhi czy „wolność to odpowiedzialność”, co podkreślał George Bernard Shaw - wolności uczymy się przez całe życie.

Źródło: Muzeum Plakatu w Wilanowie

www.postermuseum.pl

Dodatkowe informacje:

Plakat głosem wolności. Kolekcja powstała z okazji 20-lecia Międzynarodowego Biennale Plakatu w Meksyku 2010

Poster as the Voice of Freedom. The collection was created to celebrate the 20th anniversary of International Poster Biennial in Mexico 2010

10 grudnia 2015 - 7 lutego 2016
Galeria Główna

Oryginalny tytuł prezentowanej teki plakatów: Voces en Libertad. Collection International de Cartel Commemorativos. Onceava Bienal International del Cartel in Mexico 2010 / Głosy Wolności. Międzynarodowa Kolekcja Plakatu Okolicznościowego. 11 Międzynarodowe Biennale Plakatu w Meksyku 2010.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Bolton Polska wybiera agencję Streetcom
BOLTON Polska rozwija współpracę z agencją Streetcom od 2 lat i teraz ponownie wybrała ją do realizacji kampanii Influencer marketingowych dla swoich brandów. Streetcom odpowiada za działania przede wszystkim dla marek Rio Mare i Meglio.
Agencja mediowa Initiative (IPG Mediabrands) po raz trzeci z rzędu wygrała przetarg na kompleksową obsługę mediową FoodCare. Oznacza to kontynuację współpracy rozpoczętej w maju 2022 roku.
PR Hub oraz Instytut Psychologii Polskiej Akademii Nauk nawiązały współpracę pod kątem obsługi PR naukowego projektu badawczego podejmującego tematykę kulturowo wrażliwych miar rozwoju społecznego i dobrostanu społecznego. Projekt realizowany jest w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki w programie GRIEG.
More Bananas i Semcore partnerami biznesowymi
Agencje More Bananas i firma Semcore zostały partnerami biznesowymi. Mają wspólnie prowadzić i realizować działania marketingowe dla polskich i zagranicznych marek.
Julia Żugaj i konkurs na parówkowe śniadanie w kampanii Tarczyński
Marka Tarczyński wystartowała z nową akcją konkursową, w której zachęca do podzielenia się swoimi kreatywnymi przepisami na śniadanie z wykorzystaniem parówek z linii Tarczyński Naturalnie. To nie tylko okazja do dobrej zabawy w kuchni, ale również szansa na wygranie niepowtarzalnych nagród. Autor przepisu, który podbije serce Julii Żugaj,...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764