logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Plakat musi śpiewać!

   15.05.2011, przeczytano 7155 razy
ilustracjastrzałka
(od lewej) Zdzisław Schubert, Rene Wanner, Gunter Rambow, Irena Przymus, Natalia Saft, Juergen Doering fot. B. Bogucka

Po kilkunastu miesiącach pracy Muzeum Narodowe w Poznaniu udostępniło wystawę Plakat musi spiewać! prezentującą zbiory własne muzeum. Na wystawie prezentowanych jest około 400 prac wybitnych twórców plakatu. Organizatorzy przygotowali także bogaty program wydarzeń towarzyszących, wśród których znajdą się m.in. prezentacje najnowszych dokonań twórców plakatu oraz dyskusje o jego dzisiejszej kondycji i przyszłości.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/plakat-musi-spiewac%21,12532,artykul.html

Wystawa
Plakat spełnia rolę służebną, takie jest jego zadanie i tego obowiązku nie może się pozbyć. Ale niewątpliwie najważniejszym miernikiem jego wartości jest nie to, co ma do przekazania lecz to co ma sam do powiedzenia. (…) sztuka plakatu zbliża się (…) najbardziej do jazzu: wszystko polega na umiejętności zagrania cudzego tematu „po swojemu”, (…) ożywienia go własnym duchem, zagrania go tak aby podstawowy motyw wyczuć można było uchem (…). Bo co tu ukrywać, plakat musi śpiewać! I na pytanie, co ważniejsze: oko czy mózg, odpowiadam ucho. Najważniejsze jest UCHO! (Jan Lenica, s. 24. [w:] Dokumentacja obrad Sympozjum zorganizowanego z okazji I Międzynarodowego Biennale Plakatu, Warszawa 1966).

KONCEPCJA WYSTAWY
Koncepcja wystawy i jej katalogu oparta jest na pomyśle ekspozycji z 1994 roku w Museum für Kunst und Gewerbe w Hamburgu zatytułowanej Plakatkunst von Toulouse-Lautrec bis Benetton, autorstwa kuratora tamtejszych zbiorów plakatu Jürgena Döringa.

Przegląd zbiorów sztuki plakatowej Galerii Plakatu i Designu Muzeum Narodowego w Poznaniu zaowocował przekonaniem o możliwości podjęcia próby podobnej prezentacji, aczkolwiek dopasowanej do polskiej specyfiki i posiadanych obiektów.

W kolekcji międzynarodowego plakatu poznańskiego Muzeum znajdują się prace artystów od Alfonsa Muchy po współczesnych twórców takich jak Gunter Rambow czy Alain Le Quernec (obaj nagrodzeni przez Muzeum Nagrodą im. Jana Lenicy), w tym także znakomitych artystów polskich, spośród których wymienić można chociażby Jana Młodożeńca, Jana Lenicę, czy Henryka Tomaszewskiego. Poznańska kolekcja zawiera także kilka plakatów takich znakomitości jak Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Robert Rauschenberg, Joan Miró oraz Salvador Dali (które również prezentowane są na wystawie).

EKSPOZYCJA
Najlepsze lata sztuki plakatowej przypadły na wiek XX. Plakat narodził się już pod koniec XIX wieku, ale dopiero w następnym stuleciu wykształcił w pełni swój własny język, jak i w niebywały sposób wzbogacił się o środki formalne. Schyłek minionego wieku sygnalizował już jednak powolny zmierzch tradycyjnych funkcji plakatu jako środka przekazywania informacji. Zaczęły wypierać go inne, bardziej nowoczesne, formy komunikacji. Obecne stulecie nie jest czasem całkowitego „wymarcia” gatunku plakatu, on po prostu przestał, w istotnym stopniu, spełniać swoją dotychczasową rolę w przestrzeni publicznej. Dla wielu twórców plakat stał się, w większym stopniu, bardzo atrakcyjnym środkiem realizacji własnego programu artystycznego.

Na wystawie prezentowanych jest prawie 400 obiektów. Spośród 29000 znajdujących się w zbiorach Galerii Plakatu i Designu Muzeum Narodowego w Poznaniu zostały wybrane te najbardziej intrygujące, najciekawsze. Są wśród nich prace twórców polskiej szkoły plakatu (H. Tomaszewski, J. Lenica), artystów z Japonii (S. Fukuda, I. Tanaka), Niemiec (G. Rambow, G. Kieser, H. Matthies), Szwajcarii (R. Schraivogel, D. Brun, A. Hofmann, H. Leupin, C. Windlin), Francji (A. Le Quernec, M. Quarez, grupa Grapus), Skandynawii (P. Arnoldi, P. Bysted, T. AArtomaa, K. Piippo), plakaty psychodeliczne, eksperymentalne, teatralne, reklamowe, obejmujące okres od końca XIX wieku po koniec ostatniego stulecia.


Galeria Malarstwa i Rzeźby, Muzeum Narodowe w Poznaniu
Al. Marcinkowskiego 9, Poznań
Termin: 8 maja – 24 lipca 2011 roku
Kurator: Zdzisław Schubert
Vice kurator: Irena Przymus
Autor aranżacji: Raman Tratsiuk
Bilety: 7 zł – normalny, 4 zł – ulgowy
Godziny otwarcia:
Poniedziałek – zamknięte
Wtorek - Czwartek 9-15
(11 – 17 od 16 czerwca)
Piątek 12-21
Sobota - Niedziela 11-18

Więcej informacji: www.mnp.art.pl/2011/plakat/pl/
Źródło: Muzeum Narodowe w Poznaniu


REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

„Dizajn na fali” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Trwa cykl rozmów o polskim dizajnie ,,Dizajn na fali” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie. W gronie uznanych gości odbywają się dyskusje nie tylko o jakości kształcenia przyszłych projektantów, ale również o sposobach pogłębiania świadomości producentów, przedstawicieli władz i konsumentów dobrego wzornictwa....
Lidl z kampanią UEFA Euro 2024: Lidl Kids Team
Jako Oficjalny Partner UEFA EURO 2024, Lidl Polska rozpoczyna program Lidl Kids Team, w ramach którego dzieci mają szansę wyjść na murawę razem z polskimi zawodnikami przed meczami UEFA EURO 2024! Sieć ogłasza konkurs, w ramach którego rodzice lub opiekunowie mogą wygrać miejsce w Lidl Kids Team dla swojego dziecka w wieku od 6 do 10 lat – niezależnie od płci,...
Zostań Aquaphorianinem – kampania reklamowa Aquaphor
Międzynarodowy koncern AQUAPHOR, producent filtrów do wody z zakładami produkcyjnymi w Estonii (UE) , coraz silniej działa na polskim rynku, kreując potrzeby filtracji wody, a także promując zmiany na lepsze. Ściśle łączy się to z misją firmy, którą jest zapewnienie czystej wody wszystkim mieszkańcom naszej planety poprzez zmianę wody na...
Blog Hochland Polska – wywiady na 30-lecie firmy
Pod koniec 2023 roku Hochland Polska rozszerzył swoją stronę karierową www.tujestpysznie.pl o wyjątkową sekcję blogową. Projekt „ Od skupu mleka po Wasze talerze” to cykl wywiadów na 30-lecie firmy prowadzony przez wewnętrzny zespół Employer Branding.
Kabanosy oficjalną przekąską European League of Football
Marka SNACK !T, należąca do firmy Tarczyński S.A., została oficjalnym partnerem European League of Football (ELF), a kabanosy SNACK !T oficjalną przekąską ligi, co potwierdza specjalne logo na opakowaniach. Umowa sponsorska została zawarta na dwa lata. Jest to pierwsza zagraniczna współpraca marketingowa Tarczyński S.A., stanowiąca jednocześnie kluczowy element realizacji...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764