logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Plakatowy konkurs Fabryki Norblina: wyniki

   24.08.2020, przeczytano 2074 razy
strzałkistrzałka
Ambroży Dańko

Kontynuując wspaniałą tradycję wspierania sztuki i filantropii rodziny Norblinów i Wernerów Fabryka Norblina stała się ponownie inspiracją dla artystów z całej Polski. Poprzez sztukę plakatu i własny wyraz artystyczny na nowo zinterpretowali historię tego zabytkowego miejsca i powstające w niej dzieła sztuki użytkowej.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/plakatowy-konkurs-fabryki-norblina%3A-wyniki,388182,artykul.html

Inicjatywa artystyczna, która odbyła się pod hasłem „A nuż, widelec” to pomysł Fundacji Fabryki Norblina, powołanej przez Grupę Capital Park – inwestora rewitalizacji pofabrycznych terenów na warszawskiej Woli. Artystyczny zryw zakończył się imponującym wynikiem – do Fundacji Fabryki Norblina wpłynęło 301 prac z uczelni artystycznych oraz od niezależnych twórców, a internauci oddali blisko 2 300 głosów. Jury pod przewodnictwem Marcina Władyki, czołowego polskiego grafika i wykładowcy na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, wyłoniło łącznie siedem najlepszych prac, które zostaną docelowo wyeksponowane w zrewitalizowanym kompleksie.

W pierwszej połowie XX wieku w Zakładach Norblin, Bracia Buch i T. Werner powstawały wspaniałe platery znane w całej ówczesnej Europie, m. in. patery, cukiernice czy pięknie zdobione sztućce sygnowane nazwiskami wielkich artystów, m. in. Jana Kryńskiego, Wojciecha Jastrzębowskiego czy Julii Kejlowej. Teraz norbliniany zostały odkyte na nowo poprzez sztukę, która niezależnie od epoki zawsze znajduje odpowiedni wyraz dla swojego przekazu. Tym razem był to głos młodych polskich artystów grafików, którzy w ramach konkursu „A nuż, widelec” do Fundacji Fabryki Norblina zgłosili łącznie 301 plakatów. Jury wyłoniło laureatów trzech pierwszych miejsc. Zostali nimi Ambroży Dańko, Patryk Mogilnicki i Filip Zbrzeźniak, którzy otrzymali nagrody pieniężne w wysokości odpowiednio 8 tys., 5 tys. zł i 3 tys. zł. Przyznane zostały także trzy wyróżnienia (Katarzyna Nachman, Marek Gaweł, Tomasz Berezowski) nagrodzone kwotą po 2 500 zł oraz nagroda internautów w wysokości 2 tys. zł, którą otrzymał Piotr Trusik.

- W zgodnej opinii całego Jury poziom prac konkursowych był wysoki. Nadesłane projekty, od strony formalnej, były bardzo zróżnicowane i w znaczącej części prezentowały oryginalne i twórcze podejście do zjawiska. Okazało się, że o przedmiotach z Fabryki Norblina mówić można zarówno sięgając po język historycznie stylizowany, jak i stosując zupełnie współczesne środki wyrazu. Kreatywność znalazła także swoje ujście w warstwie literackiej – poza hasłem konkursu „A nuż, widelec”, pojawiło się kilka ciekawych propozycji sloganów. Byli też i tacy autorzy, którzy zaufali sile i jednoznaczności autonomicznego obrazu –mówi Marcin Władyka, przewodniczący Jury. - Ponieważ żyjemy w kraju o bardzo bogatej tradycji projektowania plakatu oczekiwania związane z konkursami są naturalnie wysokie. Nie zawsze bywają zaspokojone. Tym razem jednak możemy powiedzieć z satysfakcją, że artystyczny cel konkursu został osiągnięty, wyrażając jednocześnie nadzieję, że dostrzeżone przez Jury prace doczekają się godnych publikacji i wchodząc w „krwiobieg” Fabryki Norblina przyczynią się do chwały i sławy ich autorów – dodaje

Jury oceniało prace na podstawie prezentowanej wartości artystycznej, zgodność z tematyką konkursu, a także nowego ujęcia kontekstu platerów przy zachowaniu w pracy wartości historycznej tematu.

Najlepsze prace konkursowe zostały wytypowane przez Jury w składzie - Marcin Władyka (wykładowca ASP w Warszawie), Mariusz Knorowski (dyrektor Muzeum Plakatu w Warszawie), Tomasz Bogusławski (profesor Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku), Agnieszka Ziemiszewska (profesor na Wydziale Sztuki Nowych Mediów Polsko-Japońskiej Akademii Technologii Informacyjnych w Warszawie), Ela Chojna (artystka niezależna) oraz Kinga Nowakowska, członek zarządu Grupy Capital Park i dyrektor opearcyjna rewitalizacji Fabryki Norblina.

- Gdy zdecydowaliśmy się na rewitalizację Fabryki Norblina już wtedy wiedzieliśmy, że jest to miejsce niezwykłe, przez które przemawia historia ludzi, którzy je tworzyli. Po kilku latach prac i studiowania dziejów tego zabytkowego miejsca, mamy pewność, że trafiliśmy na perłę, będącą świadectwem wspaniałej artystycznej i filantropijnej działalności jej założycieli. Postanowiliśmy zatem kontynuować dzieło rodziny Norblinów i Wernerów między innymi poprzez kultywowanie sztuki i zapraszanie do jej współtworzenia kolejnych pokoleń artystów. Jesteśmy dumni, że odzew na zorganizowany przez nas konkurs był tak ogromny! W myśl hasła Fundacji Fabryki Norblina mogę powiedzieć – eviva l'arte, niech żyje sztuka! – podsumowuje inicjatywę artystyczną Kinga Nowakowska.

Źródło: Capital Park

Galeria: Plakatowy konkurs Fabryki Norblina

Dodatkowe informacje:

Dawne zakłady Norblin, Bracia Buch i T. Werner słynęły z wyrobów galanterii metalowej, w fabryce produkowane były m. in. cukiernice, dzbanki, czajniki, sztućce, tace, rondle, wazy czy półmiski. Wiele wyrobów sygnowanych puncą dawnej fabryki to prawdziwe dzieła sztuki, wymienić można tu m. in. patery, buliery do parzenia kawy czy herbaty, kawiornice, a także shakery. Fabryka działająca w XIX wieku przy ulicy Żelaznej na warszawskiej Woli była jednym z największych przedsiębiorstw Królestwa Polskiego, a sława jej wyrobów docierała aż do Cesarstwa Rosyjskiego i na Bliski Wschód. Zakłady przyczyniły się nie tylko do popularyzacji galanterii metalowej wśród społeczeństwa, ale także do upowszechnienia norm obyczajowych i kultury spożywania posiłków na specjalnych zastawach stołowych. Najpiękniejsze platery pochodzące z dawnej fabryki zostaną upamiętnione w Muzeum Fabryki Norblina, które powstaje na terenie rewitalizowanego obecnie pofabrycznego kompleksu między ulicami Żelazną, Prostą i Łucką na warszawskiej Woli. Muzeum będzie mieć charakter otwarty, co oznacza, że przestrzeń muzealna nie będzie ograniczała się do jednego budynku ale zostanie zlokalizowana na terenie całego kompleksu. Muzeum będzie można zwiedzać przez cztery multimedialne ścieżki: Ludzie, Architektura i Budynki, Maszyny i Urządzenia oraz Wyroby, w której znajdą się m.in. unikatowe kolekcje platerów.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Pierwsi zagraniczni finaliści Konkursu Strefa Studenta
Po raz pierwszy w historii konkursu, w którym młodzi projektanci mieli za zadanie stworzyć projekt opakowania lub etykiety, do kolejnego etapu awansowała studentka z zagranicy! Wraz z pozostałymi jedenastoma osobami zaprezentuje swój projekt w II etapie w jednej z trzech kategorii: funkcjonalność i forma, szata graficzna, wrażenie.
Kampania Dziedzictwo Beko z nagrodą Cannes Lions
Kampania “The Beko Inheritance”, która w kwietniu br. podbiła serca europejskich konsumentów, otrzymała statuetkę podczas tegorocznej edycji jednego z najbardziej prestiżowych konkursów w branży reklamowej – Międzynarodowego Festiwalu Kreatywności Cannes Lions. Kreacja stworzona przez Beko we współpracy z agencją VML Germany &...
Nikon zachęca do udziału w The Comedy Wildlife Awards i publikuje wybór najbardziej efektownych prac z edycji 2024 – począwszy od trójgłowej żyrafy po wyjątkowo rozleniwionego leniwca. Zgłoszenia do konkursu wciąż trwają, a zdjęcia można wysyłać do 31 lipca.
Złote Spinacze 2024: zgłoszenia do 22. edycji konkursu
Już po raz dwudziesty drugi najlepsze kampanie public relations w Polsce zostaną wyłonione w konkursie Złote Spinacze organizowanym przez Związek Firm Public Relations. Zgłoszenia rozpoczęły się 10 lipca i potrwają do 8 września 2024 r.
Jasnowidze - 5. edycja konkursu dla ilustratorów
Każda książka to osobny świat. Zależy nam na tym, by książkowe światy, do których trafiają dzieci, były jak najlepsze: piękne, intrygujące i pod każdym względem warte tego, by je odkrywać. Wierzymy, że warto szukać takich światów – i wspierać twórców, którzy chcą i potrafią powoływać je do życia. Dlatego...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764