Najbardziej aktywną reklamowo marką w telewizji w 2017 roku był Lidl (GRP 64 709), podobnie jak rok i dwa lata temu. Z drugiego miejsca w rankingu spadł T-mobile. Wyprzedził go jego branżowy konkurent – Plus, który zdecydowanie zwiększył swoją aktywność w minionym roku (+48%) – wynika z analizy domu mediowego Codemedia. Największy wzrost – o 55% zanotowała marka farmaceutyczna Ibuprom.
W 2017 roku do szesnastu zwiększyło się grono marek, które przekroczyły próg 20 000 GRP w grupie 4+. Na czele rankingu utrzymał się Lidl. Mimo prawie 10% spadku aktywności nadal znacząco wyprzedza kolejne marki. Pozostałe miejsca na podium, podobnie jak w ubiegłym roku, przypadły markom z branży telekomunikacyjnej. Zmianie uległ natomiast skład tego grona. Zeszłoroczny wicelider – T-mobile wypadł poza TOP 3 stając się jednocześnie liderem spadków (-26%). Zastąpił go Plus, który zwiększył swoją aktywność o prawie 50%, dzięki czemu przesunął się w zestawieniu aż o cztery pozycje. Na trzecim stopniu podium niezmiennie plasuje się Orange.
- W przeciwieństwie do zestawienia obejmującego aktywność marek w telewizji w 2016 roku, w którym wiele brandów zmieniło swoją pozycję w porównaniu z poprzednim rokiem, w podsumowaniu 2017 roku 5 brandów utrzymało swoją pozycję. Do rankingu dołączyły trzy marki Winiary, Nestle oraz Ibuprom, które zwiększyły aktywność reklamową o odpowiednio 48%, 55% i 50% - mówi Bartosz Zientek, Group Account Director, Codemedia.
Najsilniejszymi branżami reprezentowanymi w zestawieniu nadal pozostają retail oraz telekomunikacja. Obie jednak zakończyły 2017 rok z mniejszą ilością GRP (spadek o odpowiednio 12% i 6%). Spowodowało to znaczący spadek ich udziału w całym rankingu – z 85% w 2016 roku na 74% w 2017 roku.
Marka Winiary, która wróciła do rankingu po rocznej przerwie, wspólnie z drugą nowością w zestawieniu – Nestle może powalczyć o odbudowanie silnej pozycji branży FMCG.
- Po raz pierwszy wśród marek, które przekroczyły próg 20 000 GRP pojawiła się marka farmaceutyczna - Ibuprom, będąca jednocześnie tegorocznym liderem dynamiki aktywności (+55% rdr). Tuż poza rankingiem znalazła się druga marka z portfolio USP – APAP, której zabrakło jedynie 620 GRP – wskazuje Bartosz Zientek, Group Account Director, Codemedia.
Marki z branży finansowej, które przekroczyły próg 20 tys. GRP w 2016 w analizowanym okresie zmniejszyły aktywność w telewizji – marka Vivus.pl wypadła z zestawienia, a ostatni jej przedstawiciel – Provident uplasował się zaledwie na piętnastym miejscu.
- Do drzwi rankingu puka również marka Pyszne.pl, której zabrakło 1,5 tysiąca GRP aby się w nim znaleźć. Warto zwrócić uwagę na jej dynamikę która wyniosła 140%. Jeśli utrzyma się na podobnym poziomie w 2018 roku uplasuje się wysoko w kolejnym zestawieniu – dodaje Bartosz Zientek, Group Account Director, Codemedia.
Ranking najaktywniejszych marek w telewizji jest przygotowywany cyklicznie przez dom mediowy Codemedia. W zestawieniu obejmującym 2017 rok po raz pierwszy zostały uwzględnione dane TSV+2.
Źródło: Codemedia