Skonsolidowane przychody ze sprzedaży Grupy Kapitałowej PMPG Polskie Media w 2015 r. wyniosły 51 mln 800 tys. złotych i były o 11 proc. niższe niż w 2014 r.
Głównym czynnikiem wpływającym na wyniki firmy w 2015 r. - niezależnym od czynników ekonomicznych - było znaczne ograniczenie ilości zleceń reklamowych dla tygodnika ”Wprost” przez znaczną część spółek Skarbu Państwa w pierwszych kwartałach roku. Wśród pozostałych czynników, które w mniejszym stopniu wywierały wpływ na bieżącą sytuację finansową GK PMPG, znalazł się m.in. spadek obrotów realizowanych w transakcjach bezgotówkowych. Przychody barterowe były o 3,3 mln zł niższe niż w analogicznym okresie roku 2014. Spadek ten wynikał przede wszystkim ze zoptymalizowania cen tych transakcji.
Ostatecznie Grupa zamknęła 2015 r. z zyskiem netto z działalności kontynuowanej na poziomie 5,85 mln zł. Oznacza to wzrost zysku netto o 1,6 mln zł w stosunku do poprzedniego roku.
Głównym aktywem Grupy Kapitałowej PMPG Polskie Media w 2015 r. pozostawał tygodnik „Wprost”. Według danych Kantar Media, powołującego się na cennikowe przychody z reklam, „Wprost” znajduje się na pierwszym miejscu wśród najbardziej przychodowych tygodników opinii i na czwartym wśród wszystkich czasopism przynoszących największe przychody z reklam. Przychody tygodnika pochodziły przede wszystkim ze sprzedaży powierzchni reklamowej w wydaniu drukowanym, kanałach elektronicznych oraz powiązanych serwisach internetowych.
W 2015 r. wzrósł również udział reklam w strukturze przychodów tygodnika „Do Rzeczy”. Nadal jednak pozostaje on marginalny wobec przychodów ze sprzedaży egzemplarzowej. W tym zakresie tygodnik „Do Rzeczy” ma jeszcze wysoki potencjał wzrostu.
W związku ze zmianami struktury rynku reklamowego i jego dynamiką, w 2015 roku Zarząd PMPG Polskie Media S.A. skupił się na działaniach mających na celu wzmocnienie głównych aktywów Grupy i rozszerzenie portfolio usług oraz identyfikowanie nowych źródeł przychodów, które pozwolą w długiej perspektywie na dywersyfikację źródeł przychodów i zapewnią finansowanie rozwoju nowych projektów. Pod brandem „Wprost” zostały uruchomione nowe projekty m.in. cykle rankingów gospodarczych oraz nagroda „Portfel Wprost”.
„Wprost” wdrożył również pilotażowy projekt nowego formatu partnerskiego pod marką Wprost Nieruchomości, a PMPG podjęło współpracę strategiczną ze spółkami działającymi w obszarze wdrażania innowacji i nowych rozwiązań technologicznych, m.in. Nanolaboratory Nantes i Saule Tech.
W 2015 r. Grupa PMPG Polskie Media odświeżała także aktywa wchodzące w skład Grupy. W II kwartale 2015 r. ponownie uruchomiona została witryna flim.com.pl – kiedyś strona internetowa magazynu „Film”, obecnie nowy serwis filmowy. W serwisie czytelnicy mogą znaleźć obszerne teksty krytyczne, relacje z festiwali i wydarzeń kulturalnych oraz ciekawe wywiady ze znanymi i początkującymi twórcami kina. Jednocześnie archiwalne numery magazynu „Film” zostały udostępnione na stronie Filmopedia.org. Zdigitalizowano także zasoby zdjęciowe i graficzne „Filmu”.
Rozpoczęły się również prace nad reaktywacją brandu Machina.com jako międzynarodowej platformy rozrywkowo-lifestylowej wydawanej równocześnie z Polski i Stanów Zjednoczonych.
W drugiej połowie roku Zarząd PMPG Polskie Media zdecydował o inwestycji w rozwój biznesowego kanału Inwestorzy.tv. Zaangażowanie w projekt internetowej telewizji biznesowej wynika z realizacji strategii, która od dawna zakładała, iż w portfolio grupy znajdzie się silne medium biznesowe, skierowane przede wszystkim do polskich przedsiębiorców, inwestorów, ludzi zainteresowanych gospodarką i prowadzących działalność w tym obszarze. Jednocześnie zakładała również inwestycje w media elektroniczne, m.in. telewizyjne. Współpraca z Inwestorzy.tv wpisała się w te założenia.
W 2015 r. PMPG wróciła do notowań ciągłych Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Powrót na główny parkiet giełdowy wynikał z przystąpienia spółki do Programu Wspierania Płynności, co Zarząd zapowiadał już przy okazji prezentowania wyników finansowych za 2014 r. W ramach udziału w Programie Wspierania Płynności PMPG podpisała umowę z animatorem rynku. Zgodnie z wymogami PWP, spółka uruchomiła nową, przejrzystą stronę relacji inwestorskich na stronie firmowej www.pmpg.pl. Zarząd PMPG ocenia, że wdrożenie programu spowodowało podwyższenie jakości relacji inwestorskich i komunikacji spółki z rynkiem oraz pozytywnie wpłynęło na jej notowania na GPW.
Źródło: PMPG Polskie Media