Pierwszy kwartał 2021r. jest zarazem ostatnim w którym porównanie rok do roku dotyczy czasów sprzed pandemii. W takim porównaniu wyraźnie widać, czy organizacja stanęła na wysokości zadania i poradziła sobie z wyzwaniem, które rzucił nam wszystkim wirus COVID-19. Wyniki mówią same za siebie. Odważne decyzje dotyczące zmiany modelu wydawniczego „Wprost” i przejście na w pełni cyfrowe rozwiązania przyniosły rezultaty w postaci głębokich zmian organizacyjnych w Grupie oraz polepszenia wskaźników finansowych.
Istotnym wydarzeniem pierwszego kwartału było podpisanie przez PMPG Polskie Media umowy o współpracy z międzynarodowymi Partnerami Quadtalent Europe Limited (spółką zależną od Quadtalent Technology) oraz North Summit Capital GP, dotyczącą budowy nowych platform technologicznych o zasięgu międzynarodowym (szczegóły w informacji prasowej: Grupa PMPG Polskie Media podpisała list intencyjny ze światowymi liderami nowych technologii). W następstwie tej umowy powołaliśmy międzynarodową spółkę celową B8 International AG z siedzibą w Szwajcarii, która rozwija się i pracuje nad ww. projektem (o szczegółach związanych z nowym produktem będziemy gotowi komunikować pod koniec 2021 roku).
Powołanie nowych struktur wymagało płynnej reorganizacji w obszarze rozdzielenia kompetencji kadry menedżerskiej do zarządzania poszczególnymi spółkami, czyniąc je odpowiedzialnymi za ich rzetelne funkcjonowanie: w Polsce spółką PMPG Polskie Media S.A. zarządzają prezes Katarzyna Gintrowska i wiceprezes odpowiedzialna za finanse - Jolanta Kloc, a międzynarodową spółką B8 International AG – prezes Ilona Weiss (szczegóły w informacji prasowej: PMPG Polskie Media S.A. powołuje spółkę w Szwajcarii i dokonuje zmian w zarządzie. Katarzyna Gintrowska – prezesem zarządu PMPG Polskie Media S.A. Ilona Weiss – prezesem zarządu B-8 International AG).
W pierwszym kwartale 2021 r. Grupa Kapitałowa PMPG Polskie Media S.A. osiągnęła skonsolidowany zysk netto w wysokości 2,045 mln zł wobec straty 0,106 mln zł w analogicznym okresie roku ubiegłego.
wybrane dane | okres 3 miesięcy | okres 3 miesięcy | zmiana | zmiana |
zakończony | zakończony | % | wartości | |
31.03.2021 r. | 31.03.2020 r. |
|
| |
przychody ze sprzedaży | 6 667 | 10 569 | -37% | -3 902 |
zysk(strata) brutto ze sprzedaży | 3 748 | 6 212 | -40% | -2 464 |
EBIT | 961 | -225 | + 527% | + 1 186 |
EBITDA | 1 276 | 36 | + 3 444% | + 1 240 |
zysk(strata) brutto | 2 120 | 61 | + 3 375% | + 2 059 |
zysk(strata) netto | 2 045 | -106 | + 2 029% | + 2 151 |
Tab.1. Wybrane dane finansowe. Źródło: Grupa Kapitałowa PMPG Polskie Media S.A. Raport wyników za I kw. 2021 r.
Przychody Grupy Kapitałowej PMPG po pierwszym kwartale 2021 r. wyniosły 6,7 mln zł i były niższe o 37% niż przed rokiem. Spadek przychodów jest wynikiem wpływu pandemii koronawirusa na działalność Grupy, a w szczególności wynikiem zakończenia wydawania tygodnika „Wprost” w wersji drukowanej z końcem I kwartału roku ubiegłego. Spadki wpływów objęły w minionym kwartale przychody ze sprzedaży usług reklamowych, projektów eventowych oraz dystrybucji prasy. Jednocześnie o 2 mln zł wzrosłyprzychody ze sprzedaży usług reklamowych w Internecie, co jest wynikiem realizacji strategii rozwoju cyfrowej oferty wydawnictw Grupy.
Ograniczenie działalności wydawniczej i eventowej pozwoliło na zredukowanie kosztów sprzedaży i operacyjnych o 3,7 mln zł, a w konsekwencji wpłynęło na osiągnięcie zysku operacyjnego na poziomie 0,96 mln zł oraz wskaźnika EBITDA na poziomie 1,28 mln zł, znacząco wyższych niż w roku ubiegłym.
Skonsolidowany zysk netto Grupy Kapitałowej PMPG wyniósł ok. 2 mln zł wobec straty na poziomie 0,1 mln zł w roku ubiegłym. Wpływ na wynik finansowy Grupy miały dodatkowo zawiązywane i rozwiązywane odpisy, które ostatecznie zwiększyły wynik o 2,1 mln zł.
- Wyniki pierwszego kwartału, a przede wszystkim pozytywna dynamika wskaźników finansowych pokazują, że po roku gruntownych zmian nasza organizacja w pełni przystosowała się do nowej rzeczywistości, a przyjęta strategia przynosi rezultaty - mówi Jolanta Kloc, wiceprezes zarządu PMPG Polskie Media S.A. nadzorująca obszar finansowy.
Dzięki wynikom serwisów internetowych wprost.pl i dorzeczy.pl, które w raportowanym okresie odnotowały średnio miesięcznie odpowiednio 5,9 mln i 2,7 mln użytkowników, a łącznie Grupa 6,6 mln użytkowników (RU), PMPG jest zdecydowanym liderem w kategorii serwisów związanych z tygodnikami opinii osiągając 20% zasięg wśród polskich internautów.
- Obejmując funkcję Prezesa Zarządu deklarowałam, że moim celem jest, aby „wytrwale, krok za krokiem, dokonać zmian i dokończyć transformację cyfrową Spółki, aby PMPG była nowoczesną, sprawną organizacją, która efektywnie wdroży projekty rozwojowe i stworzy ciekawe możliwości dla jej pracowników.” Wyniki pierwszego kwartału napawają optymizmem, wskazują, że podążamy dobrą drogą. - skomentowała Katarzyna Gintrowska, prezes zarządu PMPG Polskie Media S.A
Źródło: PMPG POLSKIE MEDIA S.A.