logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Podatkiem w reklamę, czyli kowal zawinił...

   09.09.2020, przeczytano 681 razy
ilustracja

1,6 zł mld rocznie. Tyle chce uszczknąć z reklamowego tortu Solidarna Polska, proponując objęcie mediów podatkiem od reklam. „Media są słabsze, więc nie będą stawiały dużego oporu” – mówi „Dziennikowi Gazecie Prawnej” rozmówca z ugrupowania Zbigniewa Ziobry.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/podatkiem-w-reklame%2C-czyli-kowal-zawinil...,388389,artykul.html

Podatek ma być kolejnym pomysłem na spacyfikowanie mediów niezależnych od obozu rządzącego, stanowiąc alternatywę dla planów dekoncentracji, które miałyby według doniesień „Gazety Wyborczej” zakładać dwa możliwe scenariusze. W wersji łagodniejszej ograniczenia dotyczyłyby jedynie przyszłych zmian właścicielskich. Wersja bardziej radykalna dotknęłaby już działające podmioty, zmuszając je do pozbycia się części aktywów.

Pomysły te skrytykowała jednak zdecydowanie ambasador USA. - „Zmuszanie firm medialnych do sprzedaży akcji zmusi inwestorów do szukania innych rynków” – stwierdziła Georgette Mosbacher dając rządzącym jasny sygnał, że Stany Zjednoczone zdecydowane są bronić interesów amerykańskiego kapitału w TVN i RAS. Według rozmówcy DGP z Solidarnej Polski, dodatkowy problem miałoby stanowić niezastosowanie przez premiera Morawieckiego prawa weta wobec powiązania wypłat środków unijnych z przestrzeganiem praworządności. Nakładanie kagańca na media dałoby zdaniem polityka ziobrystów pretekst do wstrzymania Polsce unijnego finansowania.

Pomysł pojawia się w momencie, gdy rynek reklamowy i media liczą straty związane z pandemią koronawirusa. - „Ten podatek płaciłby każdy, kto sprzedaje reklamy: media braci Karnowskich tak samo jak TVN” - usprawiedliwia pomysł cytowana przez DGP osoba związana z kierownictwem Solidarnej Polski. Nie jest jednak tajemnicą, że obóz rządzący ma wystarczające środki aby bez trudu zrekompensować te dodatkowe koszty przychylnym sobie mediom, kierując do nich więcej zamówień na reklamę od spółek Skarbu Państwa, albo po prostu zwiększając gigantyczne dotacje dla mediów tzw. narodowych.

Nie jest znana dokładna konstrukcja planowanej daniny, miałaby ona prawdopodobnie przypominać tzw. podatek handlowy, którego wprowadzenie planowane jest od 2016 r. Trudno też przewidywać skutki jej ewentualnego wprowadzenia. Można się spodziewać, że z negocjacji związanych ze zmianami stawek reklamowych obronną ręką wyjdą największe, mainstreamowe media, w które planowano uderzyć. Ofiarami okazałyby się zapewne słabsze, lokalne i branżowe media, które już dziś funkcjonują na granicy opłacalności.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

Paradoksalnie ten podatek może okazać się zbawienny.
Więksi pójdą w subskrypcje, by ograniczyć reklamy, więc część tych budżetów może trafić do mniejszych wydawców.

avatar użytkownika
,

Gdyby więksi mogli to zrobić już dawno by to zrobili. Był moment że podjęcie tego typu próby było niemal obowiązkowe, wielu próbowało, niewielu się udało. Odbiorcy mają znacznie więcej alternatyw niż duży reklamodawca, dla którego nieobecność w dużej ogólnopolskiej stacji oznacza wymierne straty sprzedażowe. Z takim reklamodawcą znacznie łatwiej negocjować niż z setkami tysięcy pojedynczych odbiorców.  

,

To nie jest kwestia mocy, ale czasu. Kiedyś trzeba to zrobić, bo że zrobić trzeba, to oczywiste.
Mądrzejsi już to zrobili.
  

avatar użytkownika
,

Nie rozumiesz jak to działa. Gdyby jakimś cudem większa cześć medialnego rynku przeszła na model finansowania przez odbiorcę ograniczając reklamy, w ich miejsce pojawi się zaraz cała masa chętnych na przejęcie zwolnionych budżetów reklamowych, którzy docelowo przejmą część odbiorców. Zmian w takim organizmie jakim jest dziś układ mediów i świata reklamowego nie wprowadza się decyzją kilku wydawców, nawet największych.  

Najnowsze w tym dziale

Negatywne nastroje wśród polskich przedsiębiorców
Polscy przedsiębiorcy od miesięcy funkcjonują w niekorzystnym otoczeniu rynkowym i w warunkach dużej niepewności. To zaś przekłada się na negatywne nastroje i mniejszą skłonność do inwestycji. Z uwagi na planowane podwyżki płacy minimalnej w nadchodzących miesiącach polskie firmy czekają dodatkowe wyzwania związane ze wzrostem kosztów pracowniczych. – Poza tym...
Komentarze analityków o aktualnej sytuacji PLN
Polski złoty w ostatnich dniach jest w centrum burzowego tańca, co zauważyć można na wykresach względem najważniejszych walut świata. Eksperci wskazują, że PLN znalazł się w trudnej sytuacji z powodu kilku niekorzystnych czynników, które wywierają presję na jego wartość. Dlaczego złoty stracił na wartości i co to oznacza dla polskiej gospodarki? W tym artykule eksperci...
Branżowy Barometr EFL na III kwartał 2023 Firmy produkcyjne wstrzymują inwestycje
Nastroje firm produkcyjnych od końca 2021 roku, kiedy ostatni raz przekroczyły próg ograniczonego rozwoju 50 pkt., pozostają bez zmian. Subindeks Barometru EFL dla sektora produkcyjnego na III kwartał tego roku wyniósł 48,1 pkt. i jest o 0,3 pkt. niższy niż trzy miesiące wcześniej. Na główny wskaźnik wpłynęły przede wszystkim pesymistyczne opinie dotyczące...
Informujemy, że następstwie odwołania IAB Europe od decyzji belgijskiego organu ochrony danych (APD) o zatwierdzeniu planu działania dot. TCF, belgijski Sąd Gospodarczy wydał orzeczenie tymczasowe i zawiesił ocenę decyzji zatwierdzającej w oczekiwaniu na odpowiedzi Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).
W ślad za Chatgpt w powstają kolejne narzędzia oparte na AI
Rola sztucznej inteligencji generatywnej będzie wzrastać wraz z poprawą stopnia wiarygodności udzielanych przez nią odpowiedzi – twierdzą eksperci branży. Producenci ChatGPT i innych podobnych narzędzi zapowiadają walkę z halucynowaniem i konfabulacjami, by systemy popełniały jak najmniej błędów. W przyszłości narzędzia te staną się niezbędne w wielu branżach, również...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2023 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764