Firma analityczno-badawcza Sotrender opublikowała całoroczne wydanie raportu #FanpageTrends, który podsumowuje działania marek, mediów oraz osób na Facebooku w całym 2013 r. Na potrzeby raportu Sotrender przeanalizował komunikację ponad 8 tys. profili. Załączona do raportu infografika przedstawia najlepsze posty minionego roku, średnie zaangażowanie wywołane przez różnego typu aktywności oraz profile, które odpowiedziały na największy odsetek postów użytkowników.
Rok 2013 to okres wzrostu polskich profili markowych i stron organizacji na Facebooku, jak również samego serwisu. Na przekór wieszczącym rychły spadek zainteresowania Facebookiem, liczba jego użytkowników nadal rośnie, choć wolniej. Komunikacja marek i firm z klientami za pośrednictwem Facebooka zyskuje nowy wymiar. Sam serwis staje się pełnoprawnym biurem obsługi klientów, łącząc wygodę i szybkość wymiany informacji. Zapraszamy do zapoznania się z całorocznym raportem Fanpage Trends i infografiką podsumowującą 2013 rok na polskim Facebooku.
Robert Lewandowski bohaterem 2013
W styczniu liczba polskich kont na Facebooku przekroczyła 10 mln, a wśród stron firmowych nastąpiła mała rewolucja. Demotywatory, które od 2 lat pozostawały liderem w rankingu największych polskich stron, zostały zdetronizowane przez Serce i Rozum. W ciągu roku mogłoby się wydawać, że sympatyczni brand hero Orange nie mają sobie równych, jednak tuż przed końcem roku zostali bezwzględnie wykopani z pierwszego miejsca przez Lewandowskiego, który w listopadzie przebojem wdarł się na pierwszą pozycję zestawienia. Według prognoz Sotrendera z raportu “Social media is so trendy” Lewandowski jeszcze długo utrzyma się na tej pozycji. Jednak widać, że w czołówce zestawienia rośnie konkurencja i utrzymanie pozycji lidera może okazać się coraz trudniejsze. Coraz liczniejsze grono zwolenników na Facebooku zdobywają również Kuba Błaszczykowski i Łukasz Piszczek, jednak do Lewandowskiego jeszcze bardzo dużo im brakuje.
Najlepsze posty
Choć już w styczniu 2013 Serce i Rozum prześcignęli fanpage Demotywatorów w liczbie fanów, największy fanpage 2012 r. nadal odnosi sukcesy popularności. W raportach #FanpageTrends aż 10 postów opublikowanych przez Demotywatory pojawiło się w pierwszej piątce najpopularniejszych postów miesiąca. Wielu użytkowników angażował także fanpage innego serwisu ze śmiesznymi obrazkami - Niefart.pl, który pojawił się w zestawieniach czterokrotnie.
Uwagę w 2013 r. zwróciły regularne sukcesy postów związanych z działalnością charytatywną. Do rankingów najlepszych postów zakwalifikowały się m.in. te autorstwa Fundacji DKMS Polska i SiePomaga - każda z wymienionych stron pojawiła się w zestawieniu aż 3 razy. Na szczególną uwagę zasługuje wpis fundacji Mother Power- post o wełnianych bucikach nie dotyczył bezpośrednio działalności fundacji, ale za to pobił rekordy zaangażowania wśród polskich stron. Według estymacji Sotrendera, do chwili obecnej zaangażował on aż 2,4 mln osób, z czego znaczna część pochodziła zza granicy i był jednym z trzech postów Mother Power, które znalazły się w rankingach najlepszych postów z poszczególnych miesięcy ubiegłego roku.
Marki na Facebooku
Na przygotowanej przez Sotrender infografice można zobaczyć kilka ciekawych statystyk dotyczących polskich stron firmowych. W minionym roku opublikowano na nich 3 mln postów, które zaowocowały 221 mln aktywności użytkowników. Największe zaangażowanie odnotowały posty zawierające materiały wideo i zdjęcia, a najwięcej komentarzy wywołały statusy tekstowe.
Infografika przedstawia ponadto posty, które w ostatnich 12 miesiącach zaangażowały najwięcej użytkowników. W tej kategorii zwyciężyło zdjęcie Digital Camera Polska, zagadka Life owocowy oraz Pampers i FabrykaWafelkow.pl.
Jak w 2013 r. komunikowały się marki? Przede wszystkim “zapraszały” i ogłaszały “konkursy”. Nie jest to żadna nowość – od trzech lat to właśnie te słowa najczęściej pojawiają się we wpisach marek. Wysokie użycie tekstu “bit.ly” wskazuje na popularność użycia linków skróconych w tym serwisie. Wciąż popularnym tematem postów jest “weekend”.
Firmy, które najczęściej odpowiadały na posty swoich fanów to telekomy - Plus, Nju mobile i Virgin Mobile. Wszystkie wymienione odpowiedziały na ponad 90% postów, które użytkownicy dodali na ich stronach.
Źródło: Sotrender