logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Tworzywa sztuczne w grafice przestrzennej (25): Podświetlenie: Przegląd technologii, zalety i wady

   09.05.2015, przeczytano 3623 razy
ilustracja
fot. mn-gus

Dostępnych jest co kilka technologii podświetlania elementów przestrzennych różniących się przede wszystkim zastosowanym źródłem światła. W zależności od wybranej technologii podświetlenia, nieco inaczej trzeba będzie zaplanować pracę i konstrukcję.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/podswietlenie%3A-przeglad-technologii%2C-zalety-i-wady,24803,artykul.html

Podświetlenie neonowe

Metoda ta jest dość rzadko stosowana z jednego, podstawowego powodu – odpowiednie przygotowywanie szklanych rur neonowych i całej instalacji wymaga odpowiednio wyposażonego warsztatu oraz sporej wiedzy i doświadczenia. W praktyce oznacza to konieczność współpracy z którymś z wyspecjalizowanych w neonach zakładów.

Jeśli sami nie mamy zamiaru zgłębiać tematu właściwego projektowania rur neonowych i towarzyszących im instalacji, należałoby właściwie przekazać najpierw projekt graficzny elementów do zakładu neonów by uzgodnić szczegóły wykonawcze. Wytwórca neonów na podstawie dostarczonych wyrysów będzie mógł optymalnie zaprojektować krzywizny wygięć rury neonowej, jej początki i końce oraz niezbędne punkty montażowe i zasilające. Dopiero tak uzupełniony projekt może być podstawą do wykonania brył które po wykonaniu znów powinniśmy przekazać do "uzbrojenia" w instalację neonową. Powodem takiej procedury jest znaczne skomplikowanie zagadnień związanych z neonami i dość trudna obróbka (gięcie rur szklanych).

Zasilanie neonów odbywa się za pomocą wysokonapięciowych transformatorów (do 10000V) lub zasilaczy. Z tego też względu prawidłowe zaprojektowanie i ułożenie całej instalacji jest bardzo ważne. Wbrew pozorom podświetlenie tego typu jest bardzo oszczędne – przy tak dużych napięciach, pobierany jest bardzo niewielki prąd. Odpowiednio wygięta rura neonowa jest w stanie niemal idealnie doświetlić zakamarki kształtu, a to oznacza, że bryły z tego typu podświetleniem nie muszą być specjalnie głębokie. Na ogół wystarczy ok. 10 cm na równomierne doświetlenie pasa lica o szerokości ok. 20 cm. Oświetlenie neonowe charakteryzuje się też znaczną trwałością liczoną w latach, jednak każda awaria samej rury neonowej wiąże się z koniecznością ponownego zamówienia usługi jej wyginania wg. szablonu.

Podświetlenie lampami jarzeniowymi

Tzw. świetlówki, to wciąż najtańszy sposób na podświetlenie brył – i do niedawna, najczęściej wybierany. Mam tu na myśli koszt zakupu potrzebnych elementów. Za takim wyborem przemawiała również dostępność wszelkich potrzebnych podzespołów, a także możliwość wykonania instalacji w najskromniej nawet wyposażonym warsztacie.

Niestety, tu zalety podświetlenia jarzeniowego już się kończą. Lampy jarzeniowe wymagają dość skomplikowanego układu zapłonowego składającego się z wielu elementów –  ich ukrycie wewnątrz bryły jest czasem bardzo kłopotliwe. Duża ilość elementów oznacza także większą awaryjność, która powoduje konieczność zapewnienia łatwego dostępu do instalacji podczas całego okresu eksploatacji.

Nie bez znaczenia jest też duża waga i rozmiar niektórych podzespołów, np. stateczników. Kolejny problem stwarza ograniczona ilość rozmiarów lamp jarzeniowych (długości) – ich rozplanowanie w skomplikowanej niekiedy przestrzeni bryły tak, by równomiernie oświetlić lico jest czasem bardzo trudne, szczególnie w mniejszych elementach (poniżej 25 cm wysokości elementu, praktycznie niemożliwe). Ze względu na średnicę lamp i konieczność właściwego rozproszenia światła, należy zapewnić odpowiednie odległości od podświetlanego lica. Z reguły jest to nie mniej niż 12 cm.

Mimo wszystkich tych wad, ten rodzaj podświetlenia wciąż jeszcze jest stosowany, przede wszystkim w dużych elementach np. powyżej 1 m. wysokości. W tak dużych elementach nie grożą nam wady związane z "miniaturyzacją" a przelicznik: koszt podświetlenia/m2 jest zdecydowanie najkorzystniejszy. Nie należy jednak zapominać o sporych kosztach związanych z eksploatacją i będzie to nie tylko koszt energii elektrycznej, ale także koszty serwisowania - wymiany lamp, czy zapłonników. Instalacje lamp jarzeniowych zasila się napięciem 230V.

Podświetlenie diodowe

W ostatnich latach obserwujemy wręcz żywiołowy rozwój technologi podświetleń za pomocą LED. Wada właściwie jest tylko jedna – wysoka cena - ale i ten parametr bardzo szybko się zmienia.

Obecnie, na potrzeby rynku reklamowego, w tym i produkcji elementów przestrzennych, przemysł oferuje kompletne systemy podświetleń w postaci modułów i taśm diodowych oraz urządzenia zasilające. Systemy te cechuje duża prostota instalacji, niewielkie rozmiary oraz olbrzymia niezawodność. Istotny jest także znikomy, w porównaniu do innych technologii, pobór prądu przy podobnym efekcie świecenia.

Niewielkie elementy instalacji łatwo jest ukryć nawet w najmniejszych elementach docierając do wszelkich zakamarków kształtu a minimalna awaryjność i brak wydzielania się ciepła, pozwala montować obudowy elementów przestrzennych  jako nierozbieralne.

W odróżnieniu od neonów i lamp jarzeniowych, LED charakteryzuje skupiona wiązka światła. To oznacza niewielką ilość generowanych wewnętrznych odbić światła i konieczność dość równomiernego rozmieszczenia ich pod podświetlaną powierzchnią. W konsekwencji, do prawidłowego i równomiernego podświetlenia, LED musi być po prostu dużo i to jest główna przyczyna kosztowności całej instalacji, szczególnie w dużych elementach.

Z drugiej strony, dzięki niewielkim rozmiarom modułów i taśm LED, można wykonywać elementy przestrzenne nawet poniżej 10 cm wysokości o grubości zaledwie 5 cm. LED pracują na bardzo niskim napięciu – maksymalnie 24 V i wymagają użycia odpowiednio dobranych zasilaczy.



REKLAMA

avatar użytkownika
+ + + + + + + + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: Salomon

(Leszek Salomon)

Salomon o sobie:

Kompetencje
- kreacja marki
- strategie wizerunkowe
- typografia, tworzenie krojów pisma
- kreacja systemów identyfikacji wizualnej firm i instytucji
- tworzenie tekstów reklamowych
- grafika reklamowa
- naming
- obsługa programów Fontlab, Corel, PS
- aplikowanie folii samoprzylepnych
- obróbka i gięcie tworzyw sztucznych
- konstruowanie elementów trójwymiarowych w reklamie
- podświetlenie lampami jarzeniowymi, i LED

Osiągnięcia
- jestem autorem kilkudziesięciu kompleksowych systemów identyfikacji wizualnych dla firm
- opracowanie i wdrożenie urządzenia do podgrzewania tworzyw sztucznych do zagięcia "Terva"
- autorskie technologie min. budowy kasetonów i liternictwa przestrzennego
- inicjatywa "Fontdivision" skupiająca autorów krojów pisma i fontów

Kariera
1986 - 1989: praca w dekoratorni PSS Społem
1990 - 1991: praca w agencji plastycznej Agena
1992: praca na własny rachunek

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Programy lojalnościowe są powszechnie stosowane w handlu detalicznym. Sprawdzone, znane i oswojone. Czy jednak narzędzia wykorzystujące nagrody oparte na zebranych punktach są nadal skuteczne? Ja tradycyjne podejście do budowania lojalności konsumentów sprawdza się w trzeciej dekadzie XXI wieku?  
Meta zapłaci miliardy? Pozwy reklamodawców i organizacji konsumenckich
W USA nawet siedem miliardów, a w UE do 4% rocznych przychodów. Tyle będzie na stole, gdy sądy zgodzą się z roszczeniami reklamodawców i organizacji konsumenckich. W USA skarżą się firmy, które przekonują, że zastosowany przez Metę wskaźnik zawyżał liczbę potencjalnych widzów ich materiałów aż o 400%.
Firmowa flota samochodowa jako dynamiczny nośnik reklamy
Współczesny rynek reklamowy wymaga od firm nie tylko kreatywności, ale również elastyczności i innowacyjności w docieraniu do potencjalnych klientów. Jednym z coraz bardziej popularnych rozwiązań w tej dziedzinie jest wykorzystanie firmowej floty samochodowej jako ruchomych nośników reklamowych. Pojazdy służące niegdyś głównie celom transportowym, obecnie przekształcają...
Historia car wrappingu wg Antalis
Większość profesjonalistów z branży i entuzjastów motoryzacji myśli, że car wrapping (czyli oklejanie samochodów) jest zjawiskiem stosunkowo współczesnym. Nic bardziej mylnego! Historia car wrappingu zaczyna się bowiem znacznie wcześniej…
Lechar z nową strategią komunikacji i tożsamością wizualną
Agencja kreatywna i brandingowa Lotna stworzyła nowy, kompleksowy system tożsamości wizualnej oraz strategię komunikacji dla firmy Lechar.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764