logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Polacy i Halloween

  PR 28.10.2019, przeczytano 315 razy
ilustracjastrzałka

W dniu 31 października w wielu krajach obchodzone jest Halloween. Zwyczaj najpopularniejszy w krajach anglosaskich, szczególnie w Stanach Zjednoczonych, coraz bardziej popularny jest również w Polsce. Obserwując asortyment i wystrój sklepów w ostatnich dniach października, mogłoby się wydawać, że Halloween już na stałe zagościło w naszym krajobrazie i jest chętnie obchodzone przez Polaków. W Havas Media Group postanowiliśmy sprawdzić jak naprawdę Polacy podchodzą do Halloween: czy obchodzą ten dzień i jaki jest ich stosunek do tego zwyczaju?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/polacy-i-halloween,384484,artykul.html

OBCHODZENIE HALLOWEEN

Obchodzenie Halloween nie jest zbyt popularne wśród Polaków. Aktywny udział w Halloween deklaruje mniej niż 20% przebadanych przez nas Polaków (18,6%). Celebrowanie tego zwyczaju popularne jest przede wszystkim wśród młodych Polaków: w grupie osób w wieku 18 – 24 lata aktywne uczestnictwo w Halloween deklaruje 31,6% młodych Polaków. Wśród najstarszych badanych, po 55 roku życia –  odsetek ten wynosi jedynie 8%.

Najpopularniejszą formą obchodzenia Halloween jest udekorowanie swojego domu lub mieszkania – zrobi to co 2. osoba aktywnie biorąca udział w Halloween. Część osób spędzi ten dzień oglądając horrory lub wybierze się na imprezę tematycznie powiązaną z tym dniem. Niecałe 20% Polaków będzie także towarzyszyć swoich dzieciom zbierającym cukierki.

ilustracjastrzałka

Chociaż sami aktywnie nie uczestniczymy w celebrowaniu różnych zwyczajów halloweenowych – dostrzegamy, że jest to dzień atrakcyjny dla najmłodszych. Ponad połowa badanych Polaków (51,8%) wskazuje, że Halloween to po prostu fajna zabawa dla dzieci i młodzieży. Całkiem spory odsetek Polaków dostrzega w swoim najbliższym otoczeniu dzieci i młodzież aktywnie biorące udział w tym dniu (46,3% badanych Polaków wskazuje, że w swojej najbliższej okolicy dostrzega dzieci, które podczas Halloween, w przebraniu odwiedzają domy i zbierają słodycze), natomiast 30% z nas deklaruje, że ma zamiar przygotować się na odwiedziny najmłodszych zbierających słodycze – dekorując dom lub kupując słodycze.

Mimo że, spory odsetek Polaków widzi w swoim najbliższym otoczeniu dzieci obchodzące Halloween, to zaledwie 17,6% rodziców deklaruje, że ich dzieci biorą aktywny udział w różnych zabawach związanych z tym dniem. Najpopularniejszą formą celebrowania Halloween jest wycinanie i dekorowanie dyni – wskazuje na to ponad 60% rodziców dzieci, obchodzących Halloween. Trochę mniej niż połowa rodziców wskazuje, że ich dzieci będą w tym dniu zbierać cukierki lub wezmą udział w zabawach halloweenowych organizowanych przez przedszkola lub szkoły.

ilustracjastrzałka

STOSUNEK POLAKÓW DO HALLOWEEN

Dla 44,6% Polaków rosnąca popularność Halloween w Polsce to zjawisko neutralne – nie ma dla nas ani pozytywnego, ani negatywnego wydźwięku. Odbieramy ten dzień przede wszystkim jako dobrą zabawę (45,4%) i świetną okazję do zabawy i przebrania się – spędzenia tego dnia w inny niż zazwyczaj sposób (48,1%). Jednakże pomimo tego, że przez wielu Polaków Halloween oceniane jest w kategoriach czysto rozrywkowych, to widzimy także jego wady. Dla większości z nas dzień ten ma czysto komercyjny wymiar  – dostrzegamy, że jest to kolejna okazja dla sklepów i marek, które chcą w ten sposób zwiększyć swoją sprzedaż. Część Polaków jest również zdania, że nie powinniśmy obchodzić tego święta – celebrowanie rodzimych tradycji związanych z dniem Wszystkich Świętych i Zaduszkami powinno być dla nas znacznie ważniejsze. Trudno jednak jednoznacznie stwierdzić czy Polacy obawiają się popularyzacji Halloween. W naszym badaniu 41,8% dorosłych Polaków wskazało, że obawia się, że Halloween wypiera nasze rodzime tradycje i zakłóca nastrój dnia Wszystkich Świętych. Obaw takich nie posiada 43,1% badanych.

Mimo że część Polaków pozytywnie ocenia Halloween i bierze w nim aktywny udział, celebrowanie naszych rodzimych tradycji nie traci na popularności ani na znaczeniu. Blisko 90% przebadanych przez nas Polaków zadeklarowało, że ma zamiar odwiedzić groby swoich bliskich z okazji dnia Wszystkich Świętych.

ilustracjastrzałka

Źródło: Havas Media Group

www.havasmedia.pl

Dodatkowe informacje:

Info o badaniu: Badanie Havas Media Group zostało przeprowadzone na ogólnopolskim internetowym panelu badawczym na reprezentatywnej próbie dorosłych Polaków (n=1060) w październiku 2019 r.

Metodologia: CAWI
Grupa docelowa: All 18+
Wielkość próby: n=1060
Fieldwork: październik 2019

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Agencja Węc PR nagrała swój Hot16challenge2
Akcja hot16challenge2 cieszy się dużą popularnością wśród polskich internautów.  W społeczną inicjatywę zaangażowali się celebryci i politycy, a nawet znane brandy. Nominacje dotarły również do branży kreatywnej. Specjaliści z agencji WĘC PR podjęli rękawicę i zarapowali, by wesprzeć medyków w walce z koronawirusem.
Kampania społeczna marki Ambition
Czas izolacji, ograniczenie kontaktów z bliskimi, niepewna przyszłość to nowa rzeczywistość, z którą w ostatnich miesiącach przyszło nam się zmierzyć. Wszechobecne zakazy bezpośrednio przemodelowały nasz dotychczasowy sposób życia, jednak to, co naprawdę ważne powinno pozostać niezmienne. Marka Ambition, w swojej nowej kampanii zachęca odbiorców do podtrzymania wiary w...
Nowe przenośne projektory LCD Panasonic
Firma Panasonic ogłosiła dziś wprowadzenie na rynek dwóch ekonomicznych serii projektorów LCD, które wyróżniają się niewiarygodnie długim cyklem eksploatacji przy jej jednoczesnym niskim całkowitym koszcie. Główne zalety produktów to wysoka jakość i duży kontrast wyświetlanych obrazów. Nowe serie, które doskonale nadają się...
Aplikacje Photo Gallery i AiFoto debiutują w nowych wersjach. Producent gruntownie przemodelował interfejs i dodał szereg nowych funkcji. Mają one sprawić, że organizacja, przeglądanie i udostępnianie zdjęć będą prostsze niż kiedykolwiek wcześniej.
Agencja marketingu zintegrowanego Communication Unlimited jest odpowiedzialna za stworzenie strategii komunikacji firmy, doradztwo komunikacyjne, zarządzanie relacjami z mediami.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764