logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Polacy jednoczą się w kryzysie - 36% odczuwa poczucie wspólnoty

  PR 22.06.2020, przeczytano 841 razy
ilustracjastrzałka

Jakie uczucia towarzyszyły Polakom na przestrzeni ostatnich trzech miesięcy? Czy początkowy brak poczucia bezpieczeństwa udało się zniwelować? Jak mocno doskwiera nam samotność, a na ile sytuacja związana z COVID-19 wzbudza w nas poczucie wspólnoty? Najnowsze badanie Dentsu wnikliwie analizuje wpływ COVID-19 na emocje polskiego społeczeństwa.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/polacy-jednocza-sie-w-kryzysie---36procent-odczuwa-poczucie-wspolnoty,387507,artykul.html

Zmiany towarzyszą nam nieustająco, są naturalnym elementem życia i przewijają się przez nie z większym lub mniejszym wydźwiękiem. Epidemia COVID-19 była jednak zmianą niespodziewaną, nagłą i dobitną. W zaledwie kilka miesięcy zasiała spustoszenie, które dotknęło zarówno społeczności jak również gałęzi gospodarki. Dziś wiemy, że konsekwencje jakie niesie za sobą pandemia będą długotrwałe i żmudne, jeśli chodzi o proces ich odbudowywania. Jak, tak radykalne i gwałtowne zmiany wpłynęły na samego człowieka? Tego można dowiedzieć się z najnowszego badania przeprowadzonego przez dział analityczny Dentsu, który „zdiagnozował” wpływ koronawirusa na społeczeństwo pod kątem zmian oraz trwałości i kierunku, w jakim one podążają. Badanie przeprowadzone zostało w dwóch falach. Pierwszą falę zrealizowano na początku pandemii w Polsce – 30-31.03.2020 (1000 respondentów), natomiast druga fala badania odbyła się w dniach 27-29.05.2020 (500 respondentów). Obydwie tury zawierały taki sam zestaw pytań skupionych wokół emocji, finansów, wyzwań, zmian planów zakupowych, podróży. Uzyskane dane mają za zadanie pomóc łatwiej i szybciej odpowiedzieć na potrzeby i oczekiwania konsumentów, które nieustająco ulegają zmianie.

Pozytywne emocje

Pierwsza fala badania uwidoczniła wśród społeczeństwa bardzo dużą niepewność oraz strach – emocje te odczuwało aż 58% respondentów. Negatywne uczucia stanowiły dla większości z nas praktycznie nieodłączny element towarzyszący w każdym z badanych aspektów. Czas wpłynął jednak korzystnie i po blisko 3 miesiącach pod pewnymi względami udało nam się przystosować do sytuacji. Koniec maja uwidocznił pewne uspokojenie nastrojów i wzrost pozytywnych emocji. Poczucie bezpieczeństwa wzrosło z 13% do 30% dla ogółu badanych, natomiast poczucie spokoju w maju zadeklarowało 28% badanych, wobec 17% ogółu badanych w marcu.

Przemęczenie

Zdawać by się mogło, że czas, w kontekście przystosowania się do zachodzących zmian, wpłynie korzystnie na aspekt naszego samopoczucia. Jednak wyniki badań, zarówno w fali marcowej, jak i majowej, są na niemal niezmienionym poziomie. W marcu odczuwaliśmy przemęczenie na poziomie 37%, zaś w maju – 38% ogółu badanych. Te dane tylko pokazują, że czas, nie ma przełożenia na większe odczuwanie spokoju, a sama pandemia jak wymagała, tak w dalszym ciągu wymaga od nas sporo wysiłku.

Samotność w sieci

Przymusowa izolacja dla wielu stała się wyzwaniem. Jako istoty społeczne, zamknięci w domach, zaczęliśmy szukać alternatywnych metod kontaktu z najbliższymi oraz przyjaciółmi. Jak pokazują badania – nawet pomimo dostępności różnych możliwości technologicznych (media społecznościowe, video rozmowy) odczuwana przez badanych samotność była znacząca. W maju odsetek osób deklarujących poczucie samotności w ciągu ostatniego tygodnia spadł z 33% do 25% ogółu badanych. Mimo odczuwanej "pustki" rozumiemy, że w obecnej sytuacji jesteśmy wszyscy. Poczucie wspólnoty wzrosło z 28% do 36%.

Wnioski:

  • W ciągu ostatnich miesięcy samopoczucie Polaków uległo znacznemu pogorszeniu. Wpływ na to mogą mieć m.in.: izolacja i przymusowe siedzenie w domach, brak stabilności, utrata pracy.
  • Zmęczenie Polaków nieznacznie wzrosło na przestrzeni miesięcy.
  • Poczucie spokoju wzrosło wśród ankietowanych.
  • Wzrosło poczucie wspólnoty, mimo przeciwności losu i fizycznej odległości, Polacy czują, że są razem w trudnej sytuacji.

Źródło: Dentsu Aegis Network Polska

www.dentsuaegisnetwork.pl

Dodatkowe informacje:

*Kolejne dane z badania będą publikowane co kilka dni.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Zbliżamy się do wprowadzenia drugiej z ogłoszonych przez rząd na 2024 rok podwyżek płacy minimalnej. Jak radzą sobie pracodawcy oraz pracownicy po pierwszej, styczniowej podwyżce? Czy są przygotowani na kolejną?
Popularność marek własnych jest coraz większa. Wartość tego sektora na polskim rynku wzrosła o 19 proc. rdr. i w 2023 r. przekroczyła 50 mld złotych. Ponadto 27 proc. konsumentów deklaruje, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy chce kupować jeszcze więcej takich produktów. Kluczowym argumentem dla nabywców są konkurencyjne ceny, przy jednoczesnym...
Pokolenie Z chce zbierać punkty i wymieniać je na kupony promocyjne
Jak pokazują dane, klienci doceniają benefity, jakie zapewniają im programy lojalnościowe. To narzędzie marketingowe to też korzyść dla przedsiębiorców, którzy zyskują sposób na zaangażowanie swoich klientów. Proponując im dedykowane benefity przy zakupach, mogą zatrzymać klienta na dłużej, także młodego pokolenia, uchodzącego za niezbyt...
Raport „Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz. Jak Polacy korzystają z technologii łączących światy online i offline?” opracowany przez firmę doradczo-technologiczną Future Mind, poświęca dużo uwagi temu, jakie podejście do technologii ma generacja silvers . Jak pokazują wnioski zawarte w raporcie, coraz więcej starszych osób styka się z...
Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Tak deklaruje 41,3% respondentów. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów, bo 39,7%. Z kolei 28,2% ankietowanych niepokoi podnoszenie składek zusowskich. Badanie też pokazuje, że uczestnicy sondażu...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764