logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Polacy jednoczą się w kryzysie - 36% odczuwa poczucie wspólnoty

  PR 22.06.2020, przeczytano 833 razy
ilustracjastrzałka

Jakie uczucia towarzyszyły Polakom na przestrzeni ostatnich trzech miesięcy? Czy początkowy brak poczucia bezpieczeństwa udało się zniwelować? Jak mocno doskwiera nam samotność, a na ile sytuacja związana z COVID-19 wzbudza w nas poczucie wspólnoty? Najnowsze badanie Dentsu wnikliwie analizuje wpływ COVID-19 na emocje polskiego społeczeństwa.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/polacy-jednocza-sie-w-kryzysie---36procent-odczuwa-poczucie-wspolnoty,387507,artykul.html

Zmiany towarzyszą nam nieustająco, są naturalnym elementem życia i przewijają się przez nie z większym lub mniejszym wydźwiękiem. Epidemia COVID-19 była jednak zmianą niespodziewaną, nagłą i dobitną. W zaledwie kilka miesięcy zasiała spustoszenie, które dotknęło zarówno społeczności jak również gałęzi gospodarki. Dziś wiemy, że konsekwencje jakie niesie za sobą pandemia będą długotrwałe i żmudne, jeśli chodzi o proces ich odbudowywania. Jak, tak radykalne i gwałtowne zmiany wpłynęły na samego człowieka? Tego można dowiedzieć się z najnowszego badania przeprowadzonego przez dział analityczny Dentsu, który „zdiagnozował” wpływ koronawirusa na społeczeństwo pod kątem zmian oraz trwałości i kierunku, w jakim one podążają. Badanie przeprowadzone zostało w dwóch falach. Pierwszą falę zrealizowano na początku pandemii w Polsce – 30-31.03.2020 (1000 respondentów), natomiast druga fala badania odbyła się w dniach 27-29.05.2020 (500 respondentów). Obydwie tury zawierały taki sam zestaw pytań skupionych wokół emocji, finansów, wyzwań, zmian planów zakupowych, podróży. Uzyskane dane mają za zadanie pomóc łatwiej i szybciej odpowiedzieć na potrzeby i oczekiwania konsumentów, które nieustająco ulegają zmianie.

Pozytywne emocje

Pierwsza fala badania uwidoczniła wśród społeczeństwa bardzo dużą niepewność oraz strach – emocje te odczuwało aż 58% respondentów. Negatywne uczucia stanowiły dla większości z nas praktycznie nieodłączny element towarzyszący w każdym z badanych aspektów. Czas wpłynął jednak korzystnie i po blisko 3 miesiącach pod pewnymi względami udało nam się przystosować do sytuacji. Koniec maja uwidocznił pewne uspokojenie nastrojów i wzrost pozytywnych emocji. Poczucie bezpieczeństwa wzrosło z 13% do 30% dla ogółu badanych, natomiast poczucie spokoju w maju zadeklarowało 28% badanych, wobec 17% ogółu badanych w marcu.

Przemęczenie

Zdawać by się mogło, że czas, w kontekście przystosowania się do zachodzących zmian, wpłynie korzystnie na aspekt naszego samopoczucia. Jednak wyniki badań, zarówno w fali marcowej, jak i majowej, są na niemal niezmienionym poziomie. W marcu odczuwaliśmy przemęczenie na poziomie 37%, zaś w maju – 38% ogółu badanych. Te dane tylko pokazują, że czas, nie ma przełożenia na większe odczuwanie spokoju, a sama pandemia jak wymagała, tak w dalszym ciągu wymaga od nas sporo wysiłku.

Samotność w sieci

Przymusowa izolacja dla wielu stała się wyzwaniem. Jako istoty społeczne, zamknięci w domach, zaczęliśmy szukać alternatywnych metod kontaktu z najbliższymi oraz przyjaciółmi. Jak pokazują badania – nawet pomimo dostępności różnych możliwości technologicznych (media społecznościowe, video rozmowy) odczuwana przez badanych samotność była znacząca. W maju odsetek osób deklarujących poczucie samotności w ciągu ostatniego tygodnia spadł z 33% do 25% ogółu badanych. Mimo odczuwanej "pustki" rozumiemy, że w obecnej sytuacji jesteśmy wszyscy. Poczucie wspólnoty wzrosło z 28% do 36%.

Wnioski:

  • W ciągu ostatnich miesięcy samopoczucie Polaków uległo znacznemu pogorszeniu. Wpływ na to mogą mieć m.in.: izolacja i przymusowe siedzenie w domach, brak stabilności, utrata pracy.
  • Zmęczenie Polaków nieznacznie wzrosło na przestrzeni miesięcy.
  • Poczucie spokoju wzrosło wśród ankietowanych.
  • Wzrosło poczucie wspólnoty, mimo przeciwności losu i fizycznej odległości, Polacy czują, że są razem w trudnej sytuacji.

Źródło: Dentsu Aegis Network Polska

www.dentsuaegisnetwork.pl

Dodatkowe informacje:

*Kolejne dane z badania będą publikowane co kilka dni.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Cyfryzacja w polskich firmach: badanie Canon i K+Research by Insight Lab
Cyfryzacja zadomowiła się w większości polskich biur już na dobre. Coraz więcej organizacji wykorzystuje rozwiązania chmurowe w codziennych procesach biurowych, a swoje decyzje argumentuje realizacją długoterminowych strategii i chęcią podążania „za duchem czasu” (częściej wskazywane przez przedstawicieli dużych firm – odpowiednio 60% i 56% vs 44% w...
Eksperci portalu Prawo.pl są przekonani, iż rząd, przyznając przedsiębiorcom ulgę na składkę zdrowotną i opierając finansowanie publicznej służby zdrowia na pracownikach najemnych, rażąco narusza solidarność społeczną. Według nich może to pogłębić komercjalizację leczenia, a system opieki zdrowotnej może stać się jeszcze mniej wydolny.
Średni koszyk zakupowy w 2023 roku podrożał o 2,4 proc.
Średnia wartość koszyka zakupowego w 14 analizowanych sieciach handlowych w Polsce wzrosła od stycznia do grudnia 2023 roku o blisko 6,5 zł, czyli 2,4%. To zdecydowanie mniej niż przed rokiem, gdy średnia wartość koszyka między styczniem a grudniem 2022 wzrosła o ponad 12% Takie są wnioski z najnowszego – rocznego raportu autorstwa ASM Sales Force Agency. W raporcie zbadano...
Blisko 40 proc. Polaków jest sceptycznych wobec technologii
Polskie społeczeństwo coraz lepiej nawiguje po świecie „phygital”, łączącym doświadczenia fizyczne z cyfrowymi, często nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Z raportu firmy doradczo-technologicznej Future Mind „Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz”, wynika, że już średnio dwie trzecie Polaków zna różne rozwiązania integrujące świat...
Według najnowszego sondażu, ponad połowa społeczeństwa oczekuje zaostrzonej walki cenowej pomiędzy dyskontami, by móc jak najtaniej zrobić tegoroczne świąteczne zakupy. Na taką rywalizację szczególnie liczą Polacy najmniej zarabiający miesięcznie na rękę, tj. poniżej 1000 zł oraz 1000-2999 zł. Z kolei na wojnie cenowej głównie zależy mieszkańcom...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764