logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Polacy odkładają na czarną godzinę

  PR 28.10.2022, przeczytano 166 razy
ilustracjastrzałka

Zdecydowana większość Polaków uważa, że warto oszczędzać i posiadać zapasowe środki na koncie. W tym roku najczęściej odkładamy na czarną godzinę – deklaruje tak niemal 2/3 badanych. Są jednak przyjemności, których nie potrafimy sobie odmówić, zwłaszcza jedzenia na mieście oraz na dowóz, a także nowe ubrania i kosmetyki.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/polacy-odkladaja-na-czarna-godzine,397786,artykul.html

Odkładanie pieniędzy na czarną godzinę od kilku lat utrzymuje się na pierwszym miejscu naszych oszczędnościowych celów – wskazuje Barometr Providenta, przeprowadzany co roku z okazji Dnia Oszczędzania, przypadającego na 31 października. Możemy zaobserwować jednak, że pesymizm Polaków rośnie, a inflacja oraz rosnące stopy procentowe wywarły znaczący wpływ na naszą niepewność finansową. W ubiegłorocznej odsłonie badania konieczność odłożenia pieniędzy na cięższe czasy deklarowało 54,2 proc, a więc o 10 pp. mniej niż w najnowszej edycji. Jednocześnie, wciąż aż 44,2 proc. Polaków deklaruje, że oszczędza mniej niż przed pandemią.  Pomimo wzrostu niepewności, wciąż chętnie odkładamy także na bardziej aspiracyjne cele, jak wyjazdy i podróże (22,3 proc.), remont mieszkania (18,9 proc.) oraz dla dzieci na przyszłość (14,3 proc.). Kobiety chętniej niż mężczyźni oszczędzają na remont mieszkania i podróże, mężczyźni natomiast decydują się odkładać pieniądze na sprzęt AGD bądź na produkty związane z realizowaniem pasji.

Zakupy (nie)przemyślane

– Tegoroczne badanie pokazało, że działania Polaków nie zawsze idą w parze z przekonaniami. Choć aż 90,4 proc. z nich zgadza się ze stwierdzeniem, że warto oszczędzać i posiadać zapasowe środki na koncie, wciąż zdarza im się wydawać więcej na impulsywne oraz nieprzemyślane zakupy – mówi Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska. – Do wydatków większych niż zakładano przyznaje się aż 78 proc. respondentów. Nieznacznie częściej przytrafia się to kobietom, a także badanym w wieku 35-44 lat – dodaje.

Kupowanie pod wpływem impulsu deklaruje 67 proc. respondentów. To niemal identyczny odsetek jak w 2021 roku – wówczas odpowiedziało tak 67,7 proc. osób. Również w tym przypadku przodują kobiety (69,1 proc. vs 64,6 proc.).

Częściej sięgamy do oszczędności

Dwóch na trzech Polaków deklaruje, że nie wydaje na impulsywne zakupy pieniędzy odkładanych na inny cel. Jednak w 2021 roku takiej odpowiedzi udzieliło znacznie więcej, bo 83,4 proc. badanych – różnica wynosi więc aż 17 pp. Ostrożne podejście do naruszania poduszki finansowej wiążę się z wiekiem. Najbardziej rozważnych znajdziemy w grupie wiekowej 65+. Najmniej – wśród najmłodszej grupy respondentów 18-24 lat.

– Coraz częściej zdajemy sobie sprawę ze znaczenia finansowej poduszki bezpieczeństwa. Nie zawsze posiadamy jednak taką ilość wolnych środków, która pozwala nam budować ją bez konieczności obniżenia poziomu naszego życia. – zauważa Karolina Łuczak. – Co trzeci Polak przeznacza miesięcznie różne kwoty na szeroko pojęte przyjemności. Nie potrafimy odmówić sobie zwłaszcza takich umilaczy codzienności jak jedzenie na mieście i na dowóz, czy nowe ubrania i kosmetyki – dodaje.

Średnia kwota oszczędności jaka daje Polakom poczucie bezpieczeństwa to 25,5 tys. zł. 30,9 proc. Polaków za wystarczające uznaje kwoty między 1 tys. a 5 tys. zł, natomiast co czwarty respondent potrzebuje już ponad 10 tys. zł.  

Jak oszczędzają Polacy?

Do najpopularniejszych metod oszczędzania Polaków należy nieregularne odkładanie różnych kwot – taką metodę wybiera co czwarty badany. Równie popularne jest przeznaczanie na oszczędności środków, które zostały na koniec miesiąca. Natomiast co piąty Polak każdego miesiąca systematycznie odkłada stałą sumę pieniędzy. Niezmiennie, oszczędności najczęściej lokujemy na kontach oszczędnościowych (37,8 proc), spadł natomiast odsetek odkładających na rachunkach bieżących (29,3 proc. vs. 36,2 proc w 2021 r.). Popularnym produktem finansowym są także lokaty  (19,4 proc.). ¼ Polaków swoje oszczędności chowa w przysłowiowej skarpecie. Co ciekawe, najczęściej robią tak młodzi respondenci w wieku 18-34 lat.

Źródło: Provident Polska SA

Dodatkowe informacje:

O badaniu:
Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1000 dorosłych Polaków, w październiku 2022 r.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

IAB Polska został sygnatariuszem listu kilku europejskich organizacji reprezentujących biznes w sprawie propozycji aktu o danych (Data Act) i jego relacji z przepisami RODO.
Wynagrodzenia nie nadążają za inflacją
W grudniu 2022 roku inflacja, drugi miesiąc z rzędu zwalniając, wyniosła 16,6 proc. w ujęciu rocznym. Wynagrodzenia w przedsiębiorstwach zatrudniających przynajmniej 10 osób wzrosły o 10,3 proc. Jeszcze trudniejsza jest sytuacja w mikrofirmach i sferze budżetowej. Dodatkowo presję na wzrost płac podbija rosnąca płaca minimalna. Zdaniem Jacka Męciny z Konfederacji Lewiatan...
Dyrektywa Omnibus i opinie w e-sklepach nie takie oczywiste dla sprzedawców
Od 1 stycznia 2023 roku zaczęła obowiązywać dyrektywa Omnibus, która m.in. ma na celu zwiększenie transparentności na rynku e-handlu. Obowiązek informacji o weryfikacji opinii w sklepie internetowym jest jedną z nowych zmian, a mimo to może budzić pytania sprzedawców. Czy wolno nie publikować negatywnych opinii? Co z opiniami wystawionymi przed 1 stycznia 2023?
Ekonomiści Banku BNP Paribas przewidują, że w tym roku polską gospodarkę czeka miękkie lądowanie. Choć prognozują, że dynamika Produktu Krajowego Brutto zwolni do około 0,5% z 5% w ubiegłym roku, to jednocześnie spodziewają się, że kondycja rynku pracy pozostanie relatywnie dobra, a stopa bezrobocia na przestrzeni roku wzrośnie umiarkowanie o około 0,5 – 1pp....
Inwigilacja w internecie: rząd wdraża prawo unijne… niezgodnie z prawem unijnym
Polski rząd wdraża unijną dyrektywę ustanawiającą Europejski kodeks łączności elektronicznej. Mógł skupić się na dostosowaniu starych przepisów do tego, jak obecnie korzystamy z e-maili czy komunikatorów. Jednak przy okazji wprowadzania nowych regulacji dla sektora telekomunikacyjnego rząd wykorzystał okazję do nałożenia nowych obowiązków na...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2023 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764