logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Polacy triumfują na 24. Międzynarodowym Biennale Plakatu

   16.06.2014, przeczytano 2392 razy
strzałkistrzałka
ZŁOTY MEDAL: Rosocha. Inne obszary, inne formaty Wiesław Rosocha, Polska

W sobotę, 7 czerwca 2014 r. ogłoszono wyniki 24. edycji Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie. Autorem zwycięskiej pracy jest wybitny polski artysta – Wiesław Rosocha. Medalem uhonorowany został także znany projektant, Lech Majewski, a kategorię Złoty Debiut wygrał student warszawskiej ASP – Łukasz Kowalski. Wystawy prac profesjonalistów i studentów,  nadesłanych na konkurs przez projektantów z całego świata, można oglądać w Muzeum Plakatu w Wilanowie i w galerii Salon ASP w Warszawie.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/polacy-triumfuja-na-24.-miedzynarodowym-biennale-plakatu,21941,artykul.html

7 czerwca 2014 r. podczas ceremonii otwarcia w Muzeum Plakatu w Wilanowie, ogłoszono wyniki 24. Międzynarodowego Biennale Plakatu (24. MBP) – konkursu poświęconego sztuce projektowania graficznego. Tym samym wystawa plakatów z całego świata, którą aż do połowy września będzie można w tym miejscu oglądać, została uroczyście otwarta.

Zwycięskie plakaty zostały wybrane przez Międzynarodowe Jury, w skład którego weszli wybitni twórcy oraz krytycy designu: Stephan Bundi (Szwajcaria), David Crowley (Wielka Brytania), Kenya Hara (Japonia), Jerzy Porębski (Polska), Silvia Sfligiotti (Włochy) i Jakub Stępień Hakobo (Polska). Według nowej formuły tegorocznej edycji MBP, zwycięzców nagrodzono w dwóch kategoriach.
W kategorii A były oceniane plakaty profesjonalistów, wydane drukiem w latach 2012-2013. Decyzją Jury Złoty Medal trafił do Wiesława Rosochy za plakat Rosocha. Inne obszary, inne formaty, towarzyszący wystawie artysty w Powiatowej Galerii Sztuki Współczesnej w Ostrowie Wielkopolskim. Jurorzy docenili „bardzo silny przekaz dotyczący zarówno twórczości Rosochy, jak i zjawiska plakatu, a także ewidentny ukłon artysty w stronę modernistycznej awangardy”. Srebrne Medale otrzymali: Andreas Golde (Niemcy) za plakat Theodor W. Adorno – „doskonale oddający delikatną konstrukcję pism filozofa w formie quasi-strukturalnych bloków” oraz Jakob Kirch (Niemcy), za uderzający energią plakat Otwarcie sezonu 2013/14 w Teatrze Miejskim w Stuttgarcie.

Regulaminowe trzy Brązowe Medale przyznano autorom z Polski, Hong Kongu i Rosji. Pierwszy z nich otrzymał Lech Majewski za plakat Beckett zaprojektowany do serii spektakli na podstawie sztuk Samuela Becketta w Teatrze Powszechnym w Radomiu. Jury spodobał się efekt kontrastowego liternictwa, zastosowany przez Majewskiego, którym z jednej strony silnie podkreślił nazwisko dramaturga, z drugiej - delikatnie wpisał tekst w negatyw postaci, sugerując jej myśli i wewnętrzne głosy.

Drugi nagrodzony brązem twórca to Freeman Lau Siu Hong za plakat Symbioza, z subtelnym rysunkiem sylwetki drzewa i poukładanych na nim krzeseł. To praca wiele mówiąca o wrażliwości autora na relacje człowieka z przyrodą.

Trzeci z medali otrzymał Dmitry Mirilenko za pracę Majakowski 120 (1, 2, 3) - graficzny komentarz na temat postaci Władimira Majkowskiego, tragicznie zmarłego poety-rewolucjonisty.

W kategorii Złoty Debiut im. Henryka Tomaszewskiego oceniano prace studentów i absolwentów kierunków artystycznych. Ten konkurs wygrał absolwent warszawskiej ASP, Łukasz Kowalski za pracę Studnia Nadziei – 60%, która jest jedną z serii plakatów na temat niskiej jakości i braku dostępu do wody pitnej w Afryce. Jurorom, oprócz przekazu podobało się przywiązanie wagi do detalu oraz przemyślana kompozycja i typografia. W tej kategorii wyróżnieni zostali też Jan Bajtlik z Polski i Jonathan Auch z Niemiec.

Nagrodę Honorową im. Józefa Mroszczaka, przyznawaną w imieniu Rektora Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, otrzymało Haiping Li Design Studio (Chiny) za plakat Prawda (bez tekstu), na którym zostały jasno przedstawione finansowe interesy odpowiedzialne za zanieczyszczenie powietrza w Chinach i na świecie.
Międzynarodowe Biennale Plakatu to prestiżowy i jeden z najbardziej znanych na świecie konkursów poświęconych plakatowi, organizowany od 1966 roku w Warszawie. Jego założeniem jest konfrontacja najlepszych plakatów z całego świata. Tegoroczna edycja zgromadziła ogromną liczbę prac, nadesłanych przez ponad 1600 artystów z 61 krajów.

Warto również zobaczyć znakomicie przygotowaną wystawę plakatów członków Jury: Stephana Bundi, Kenya Hara i Jakuba Stępnia Hakobo, tym bardziej, że ich plakaty to majstersztyki projektowania graficznego. Obok nich prezentowane są również prace laureatów 23. edycji konkursu – Jianping He (Niemcy) oraz Tetsuro Minorikawa (Japonia). Wystawa ma miejsce w Centrum Łowicka, przy ul. Łowickiej 21 w Warszawie.

Szczegółowy program wszystkich wydarzeń związanych z Biennale znajduje się na stronie http://www.biennale.postermuseum.pl/

Źródło: Muzeum Plakatu w Wilanowie

Galeria: 24. Międzynarodowe Biennale Plakatu 2012

Dodatkowe informacje:

W sezonie letnim (od 15 maja) Muzeum Plakatu w Wilanowie jest czynne:
w poniedziałki w godzinach 12.00-16.00 (wstęp wolny)
w środy w godzinach 11.00-18.00
we wtorki, czwartki i piątki w godzinach 10.00-16.00
w soboty i niedziele w godzinach 10:00-18:00

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Nowy Europejski Bauhaus 2024. Relacja z Festiwalu.
Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen, w swoim przemówieniu inaugurującym Festiwal Nowy Europejski Bauhaus podkreśliła, że jest przekonana, iż inicjatywa ta będzie odgrywać w przyszłości coraz większą rolę w kształtowaniu zrównoważonych sektorów gospodarki w Europie. W programie tegorocznego Festiwalu, poza naturalnie łączoną z projektem branżą...
Prime Choice - Jakub Józef Orliński w kampanii PRM.com
PRM to nowa marka na mapie Europy, która powstała z myślą o społeczności modowej awangardy wrażliwej na piękno, estetykę i jakość. W jej ofercie znajdziemy marki z najwyżej półki, łącząc high-end ze stylem miejskim. Marka miksuje modę z kulturą, co idealnie prezentuje w pierwszej odsłonie kampanii ,,PRIME CHOICE”, której twarzą został światowej...
„Dizajn na fali” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Trwa cykl rozmów o polskim dizajnie ,,Dizajn na fali” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie. W gronie uznanych gości odbywają się dyskusje nie tylko o jakości kształcenia przyszłych projektantów, ale również o sposobach pogłębiania świadomości producentów, przedstawicieli władz i konsumentów dobrego wzornictwa....
Lidl z kampanią UEFA Euro 2024: Lidl Kids Team
Jako Oficjalny Partner UEFA EURO 2024, Lidl Polska rozpoczyna program Lidl Kids Team, w ramach którego dzieci mają szansę wyjść na murawę razem z polskimi zawodnikami przed meczami UEFA EURO 2024! Sieć ogłasza konkurs, w ramach którego rodzice lub opiekunowie mogą wygrać miejsce w Lidl Kids Team dla swojego dziecka w wieku od 6 do 10 lat – niezależnie od płci,...
Zostań Aquaphorianinem – kampania reklamowa Aquaphor
Międzynarodowy koncern AQUAPHOR, producent filtrów do wody z zakładami produkcyjnymi w Estonii (UE) , coraz silniej działa na polskim rynku, kreując potrzeby filtracji wody, a także promując zmiany na lepsze. Ściśle łączy się to z misją firmy, którą jest zapewnienie czystej wody wszystkim mieszkańcom naszej planety poprzez zmianę wody na...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764