logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Polak kupujący online. Czym wyróżniamy się jako klienci?

  PR 20.05.2021, przeczytano 423 razy
ilustracja

Polska ma najgęstszą sieć automatów do odbierania i nadawania przesyłek w Europie. Klienci znad Wisły częściej płacą za pobraniem i samodzielnie odbierają paczki w punktach, zamiast czekać na kuriera. Rzadziej niż e-konsumenci z Europy Zachodniej zwracają też produkty do sklepów. Czym jeszcze się różnimy od internetowych klientów z innych krajów?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/polak-kupujacy-online.-czym-wyrozniamy-sie-jako-klienci,391546,artykul.html

Częściej zamawiamy za pobraniem – potencjał w odroczonych płatnościach

Kupując w internecie Polacy wyjątkowo często wybierają płatność gotówką za pobraniem. Taką opcję preferuje 12% klientów sklepów internetowych. W krajach Europy Zachodniej korzysta z niej jedynie od 2 do 3% konsumentów. Tak znaczącą różnicę można tłumaczyć mniejszym zaufaniem polskich internautów do e-zakupów i płatności online.

– Polacy ufają firmom i usługom, które znają. Dlatego często płacą za pomocą e-bankowości swojego banku oraz lokalnych systemów, takich jak BLIK, Blue Media czy e-Przelewy. Międzynarodowy PayPal nie cieszy się już taką popularnością jak na Zachodzie – tłumaczy Matthieu Bondu, Country Manager na Polskę w PrestaShop. – Wielu polskich e-klientów ma potrzebę zobaczenia i sprawdzenia produktu przed zakupem. Dlatego można się spodziewać coraz większej popularności modelu „kup teraz, zapłać później”. Polega on na tym, że za zakupiony produkt płacimy dopiero po określonym czasie od jego otrzymania – oczywiście jeżeli zdecydujemy się go zachować.

Paczka najczęściej do automatu

Wyróżnikiem polskiego e-commerce jest też preferowany przez klientów sposób dostawy. Polacy bardziej niż mieszkańcy zachodnioeuropejskich krajów cenią sobie szybką dostawę oraz możliwość wyboru miejsca odbioru. Aż 38% jako swój pierwszy wybór przy zamówieniu wskazuje dostawę do pobliskiego automatu do odbierania i nadawania paczek. Na Zachodzie takie rozwiązanie notuje zaledwie 2-3%, jednak nad Wisłą zyskało szczególną popularność dzięki paczkomatom InPost. Polska ma najgęstszą sieć tego typu urządzeń w Europie. Taka forma dostawy jest też zazwyczaj tańsza niż przesyłka do domu i wygodna – można dowolnie wybrać godzinę odebrania paczki. Trend zaczyna się już nawet przenosić m.in. do Włoch i Francji. Może się więc okazać, że polscy klienci będą kształtowali e-handel w Europie.

Wolimy własne platformy zakupowe

Na zachodzie Europy królują międzynarodowe marketplace’y, takie jak Amazon czy eBay. Jednak w Polsce zdecydowanym liderem jest rodzime Allegro. Aż 90% polskich e-klientów dokonało tam w ostatnim roku przynajmniej jednego zakupu. Relatywnie często Polacy zaglądają też na chiński AliExpress, jednak w porównaniu z klientami zachodnimi robią mniej zakupów u zagranicznych sprzedawców. Rzadziej zwracają też zamówione produkty. Na zachodnich rynkach bardziej popularne jest też robienie zakupów za pośrednictwem mediów społecznościowych.

Za granicą sklepy coraz mocniej wchodzą z działaniami w social media. Według danych PrestaShop, z modułu umożliwiającego zintegrowanie sklepu z Facebookiem i Instagramem korzysta 7% sprzedawców we Francji. W Polsce jest to na razie 3%, ale trend ten także nad Wisłą będzie coraz wyraźniejszy. Dla młodszych pokoleń social media będą naturalnym miejscem kupowania. Platformy społecznościowe są też bardzo dobrze dostosowane do urządzeń mobilnych. Nie bez znaczenia jest tu fakt, że rośnie liczba zakupów dokonywanych za pośrednictwem smartfona, także wśród Polaków.

Polacy będą coraz więcej kupowali w sieci

Rynek e-commerce w Europie Środkowo-Wschodniej (CEE) rośnie prawie dwukrotnie szybciej niż w Europie Zachodniej. W Polsce będzie przybywało średnich i dużych e-sklepów. To sygnał dla firm z branży e-commerce, by inwestować w rozwój.

– W dostosowywaniu się do zmian kluczowa będzie elastyczność i umiejętność szybkiego reagowania na trendy. Potrzebne będzie nie tylko dokładne obserwowanie rynku, ale też odpowiednie przygotowanie techniczne, pozwalające na wprowadzanie nowych funkcji oraz obsługę coraz większego ruchu – wskazuje Matthieu Bondu.

Źródło: PrestaShop

www.prestashop.com

Dodatkowe informacje:

Bibliografia
- Raport „E-commerce w Europie 2020” firmy PostNord

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Wychillowana panda w kampanii Thermomix
Z początkiem kwietnia firma Vorwerk Polska wystartowała z akcją promocyjną, w której po raz pierwszy w historii jej obecności na polskim rynku, oferuje swój flagowy produkt – urządzenie Thermomix TM6 – w zestawie, którego cena jest niezwykle atrakcyjna. Niezwykła oferta sprzedażowa została wsparta wielokanałową kampanią promocyjną, obejmującą...
Piotr Gorzkowski dołącza do Chromatique
Od kwietnia br. nowym Client Service Directorem w agencji Chromatique został Piotr Gorzkowski, manager z 18-letnim doświadczeniem w branży reklamowej. Na nowym stanowisku będzie wspierał agencję kreatywną w dziale obsługi klienta.
Dziadek do orzechów wygrywa przetarg marki Finuu
Agencja Dziadek do orzechów wygrała przetarg na obsługę reklamową w 2024 roku marki Finuu, której właścicielem jest Bunge Polska Sp. z o. o. Firma posiada w swoim portfolio także takie marki jak Kujawski, Smakowita czy Optima.
Salomon i adQuery podsumowują kampanię
Salomon, producent obuwia sportowego, oraz adQuery – platforma technologiczna zajmującą się marketingiem internetowym - zakończyły kolejny wspólny projekt sukcesem.
Mural od Audika kontra zagrożenie hałasem
W ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Świadomości Zagrożenia Hałasem, przypadającego na 25 kwietnia, marka Audika zrealizowała innowacyjny mural z miernikiem hałasu. Kreacja, znajdująca się w centralnej części Warszawy, ma za zadanie zwrócić uwagę na negatywne skutki hałasu dla zdrowia i samopoczucia. To pierwsza tego typu realizacja w przestrzeni miejskiej w...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764