logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Polak na (drogich) zakupach

  PR 05.09.2022, przeczytano 1040 razy
ilustracjastrzałka

Prawie 90% respondentów najnowszego badania PAYBACK Opinion Poll odczuło w ostatnim czasie inflację. Jak radzimy sobie w czasach galopujących cen, z czego jesteśmy w stanie zrezygnować, aby zaoszczędzić i jakie strategie zakupowe wdrażamy?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/polak-na-%28drogich%29-zakupach,397098,artykul.html

Jak wynika z badania PAYBACK, kategorią, w której nasze portfele cierpią najbardziej, jest zakup żywności. Galopujące ceny masła, pieczywa, warzyw i innych produktów spożywczych dotkliwie odczuwa aż 87% badanych. Na drugim miejscu, co nie powinno być niespodzianką, jest paliwo, które wskazało 71% respondentów, a trzecie, zdaniem 45% ankietowanych, zajmują koszty mediów.

Rosnąca inflacja jest powodem, dla którego konsumenci staranniej planują swoje budżety i poszukują oszczędności. W jakich kategoriach? Najczęściej wskazywaną okazała się rozrywka, czyli wyjścia do kina czy restauracji, którą wybrało aż 45% badanych. Oszczędzać staramy się też na zakupach spożywczych oraz paliwie i transporcie (na przykład rezygnując z częstych podróży autem, a przesiadając się na rower) – tak zadeklarowało odpowiednio po 36% ankietowanych. Kolejną kategorią zakupową jest odzież i obuwie, którą wskazał co trzeci respondent oraz użytkowanie mieszkania – na ograniczenie zużycia energii czy wody decyduje się 31% badanych.

- Niestety, dalszego wzrostu inflacji obawiają się niemal wszyscy – w naszym badaniu niepokój o kolejne podwyżki wyraziło aż 95% badanych. Zwykle, w razie nieprzewidzianych wydatków pewien komfort dają nam oszczędności. Z ankiety PAYBACK Opinion Poll wynika jednak, że poduszkę finansową posiada jedynie co trzeci respondent - komentuje Katarzyna Grzywaczewska, Dyrektor Marketingu w PAYBACK Polska.

ilustracjastrzałka

Czy cena faktycznie jest najważniejsza?

Podczas zakupów w supermarkecie, osiedlowym sklepiku czy centrum handlowym 83% respondentów częściej niż przed wzrostem inflacji kieruje się ceną produktów. Z drugiej jednak strony, kryterium ceny (zdaniem 72% ankietowanych) jest ważnym, ale nie najważniejszym czynnikiem, decydującym o wyborze danych produktów żywnościowych czy innych artykułów. Oczywiście, w tak niepewnych czasach jak obecnie, wielu z nas jest skłonnych pójść na pewne zakupowe kompromisy. Jakie? Decydując się na konkretne produkty czy usługi, dla 46% z nas na dalszy plan schodzi ich marka, a także kwestie związane z ekologią lub lokalizacją sklepu, co zadeklarowało po 28% ankietowanych.

Strategia w czasach kryzysu? Mądre zakupy

Drogo lub nie, kupować muszą wszyscy. Jak więc radzimy sobie ze wzrostem cen? Co ciekawe, najczęściej stosowana strategia nie zawsze oznacza skromniejsze zakupy, ale poszukiwanie promocji cenowych. Tak przynajmniej zadeklarowało 59% badanych. Mniejszy koszyk zakupowy zajął w tym przypadku drugie miejsce – 44% badanych stara się kupować mniej. Z kolei, 42% ankietowanych szuka tańszych zamienników wybranych produktów, a 28% respondentów kupuje tylko niezbędne rzeczy, rezygnując przy tym z wydatków na przyjemności czy wyjazdy.

ilustracjastrzałka

Warto również podkreślić, że 54% badanych zauważa konkretne działania marek, które mają na celu wsparcie klientów w czasach rosnących cen, a 85% ankietowanych spośród tej grupy korzysta z tego typu akcji.

ilustracjastrzałka

- Galopujące ceny sprawiły, że zdecydowana większość badanych PAYBACK Opinion Poll zaczęła jeszcze bardziej poszukiwać promocji. I tak – ponad połowa ankietowanych, porównuje ceny, blisko połowa z nich sięga po gazetki promocyjne, a 46% respondentów korzysta z programów lojalnościowych. Wdrożenie którejś z tych strategii zakupowych jest jednym z nielicznych, pozytywnych skutków inflacji. Jeśli mądre zakupy wejdą konsumentom w nawyk, mogą przełożyć się na oszczędności w portfelach bez względu na cykl koniunktury rynkowej – podsumowuje Katarzyna Grzywaczewska.

Źródło: PAYBACK Polska

Dodatkowe informacje:

PAYBACK Opinion Poll

To badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK w dniach 22-24 sierpnia 2022 r. metodą ankiety online na grupie 1021 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Zbliżamy się do wprowadzenia drugiej z ogłoszonych przez rząd na 2024 rok podwyżek płacy minimalnej. Jak radzą sobie pracodawcy oraz pracownicy po pierwszej, styczniowej podwyżce? Czy są przygotowani na kolejną?
Popularność marek własnych jest coraz większa. Wartość tego sektora na polskim rynku wzrosła o 19 proc. rdr. i w 2023 r. przekroczyła 50 mld złotych. Ponadto 27 proc. konsumentów deklaruje, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy chce kupować jeszcze więcej takich produktów. Kluczowym argumentem dla nabywców są konkurencyjne ceny, przy jednoczesnym...
Pokolenie Z chce zbierać punkty i wymieniać je na kupony promocyjne
Jak pokazują dane, klienci doceniają benefity, jakie zapewniają im programy lojalnościowe. To narzędzie marketingowe to też korzyść dla przedsiębiorców, którzy zyskują sposób na zaangażowanie swoich klientów. Proponując im dedykowane benefity przy zakupach, mogą zatrzymać klienta na dłużej, także młodego pokolenia, uchodzącego za niezbyt...
Raport „Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz. Jak Polacy korzystają z technologii łączących światy online i offline?” opracowany przez firmę doradczo-technologiczną Future Mind, poświęca dużo uwagi temu, jakie podejście do technologii ma generacja silvers . Jak pokazują wnioski zawarte w raporcie, coraz więcej starszych osób styka się z...
Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Tak deklaruje 41,3% respondentów. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów, bo 39,7%. Z kolei 28,2% ankietowanych niepokoi podnoszenie składek zusowskich. Badanie też pokazuje, że uczestnicy sondażu...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764