logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Polak w sieci – nie ufa innym, ale nie potrafi się zabezpieczać

  PR 30.06.2021, przeczytano 319 razy
ilustracja

Mimo niskiego zaufania do instytucji publicznych w kontekście dbania o dane użytkowników, Polacy używają prymitywnie słabych haseł i nie dbają o swoją prywatność w sieci. Jakie są przyczyny nieodpowiedzialnego zachowania internautów?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/polak-w-sieci-%E2%80%93-nie-ufa-innym%2C-ale-nie-potrafi-sie-zabezpieczac,392095,artykul.html

W przeprowadzony w Polsce przez Mediacom badaniu dotyczące zagrożeń w sieci pytano o instytucje takie jak polski rząd, Unię Europejską (UE), prywatne firmy i dostawców usług internetowych.

Najważniejsze wnioski z badania:

  • Pomimo niskiego zaufania do instytucji w kwestii ochrony prywatności: polscy internauci nadal używają słabych haseł; 24% polskich użytkowników sieci nie potrafi wskazać silnego hasła; większość osób, które zadeklarowały, że wiedzą, czym jest phishing, nie potrafiła podać przykładu takiej wiadomości e-mail; 71% polskich internautów zabezpiecza swoje urządzenia programem antywirusowym, ale tylko 13% używa VPN do ochrony swoich danych.
  • Młodsze osoby przywiązują większą wagę do swoich danych osobowych niż do bezpieczeństwa swoich urządzeń.
  • Z kolei starszym osobom bardziej zależy na ochronie swoich urządzeń niż na zabezpieczeniu swoich danych osobowych.

Niedawne skandale w Polsce sprawiły, że Polacy są sceptycznie nastawieni do instytucji

Awersja Polaków do instytucji nie jest bezpodstawna. Niedawne afery dotyczące prywatności sprawiły, że wiele osób zaczęło kwestionować swoje bezpieczeństwo w sieci.

Warto wspomnieć o dwóch wydarzeniach. Pierwszy skandal wybuchł w kwietniu 2020 roku, gdy Poczta Polska bezprawnie zażądała dostępu do danych wyborców podczas wyborów prezydenckich.

O jakie dane chodziło?

  • PESEL,
  • kod pocztowy,
  • miasto,
  • dzielnica,
  • ulica,
  • numer domu,
  • numer mieszkania,
  • imię,
  • drugie imię,
  • nazwisko,
  • województwo,
  • gmina.

Druga afera wydarzyła się rok później, gdy wyciekły dane ponad 22 000 funkcjonariuszy publicznych, które były zebrane w niezabezpieczonym pliku Excel. Za wyciek odpowiedzialny był pracownik Rządowego Centrum Bezpieczeństwa. Wśród upublicznionych informacji znalazły się imiona i nazwiska, adresy e-mail oraz adresy miejsc zatrudnienia, numery telefonów oraz numery PESEL.

Takie dane to dla cyberprzestępców świetna okazja do lepszego projektowania ataków typu phishing, co dla firm i instytucji rządowych może oznaczać ogromne straty finansowe oraz utratę reputacji.

W ostatnich dniach dowiadujemy się coraz więcej o skali włamań na skrzynki pocztowe ważnych osób, w tym przede wszystkim ministra Michała Dworczyka. Najnowsze ustalenia dziennikarzy mówią nawet o tym, że włamania dokonano we wrześniu 2020 i odpowiedzialne za nie osoby miały przez ten cały czas (do czerwca 2021) dostęp do korespondencji ministra.

Polacy nie ufają instytucjom, ale nie podejmują zbyt wielu działań, żeby chronić swoją prywatność

Brak zaufania do instytucji mógłby sugerować, że ludzie sami dbają o swoją prywatność. Niestety tak nie jest. Badanie wykazało, że polscy użytkownicy internetu zazwyczaj nie podejmują żadnych dodatkowych działań, by chronić swoje dane.

Słabe hasła

Według bazy danych Surfshark Alert 10 najczęściej używanych haseł w Polsce to hasła bardzo słabe:

  1. 123456
  2. 123456789
  3. qwerty
  4. 12345
  5. Groupad2013
  6. 1234
  7. hasło
  8. Bajaonel12
  9. 111111
  10. 12345678

Badanie pokazało również, że co czwarty (24%) polski internauta nie potrafi wskazać silnego hasła. Jest to bardzo niepokojące, ponieważ słabe hasła są przyczyną wielu cyberprzestępstw, takich jak wycieki danych czy kradzież środków finansowych.

Jednocześnie prawie dwie trzecie respondentów uważa, że używa silnych haseł na swoich kontach. Oznacza to, że Polacy nie wiedzą, jak stworzyć silne hasło.

Prywatność w sieci – niepokojące nawyki Polaków

Na wykresie (na następnej stronie) można też zobaczyć, że wprawdzie większość polskich użytkowników sieci zabezpiecza swoje urządzenia programem antywirusowym (71%), ale tylko 13% używa do ochrony swoich danych w sieci narzędzi zapewniających prywatność, takich jak VPN. 70% respondentów przyznało także, że zna tylko jedną funkcję VPN lub nie zna żadnej.

Badanie ujawniło, że mniej niż połowa respondentów podejmuje jakiekolwiek działania w celu ochrony swoich danych. Oznacza to, że większość osób nie tylko nie ma odpowiednich nawyków związanych z prywatnością podczas surfowania po Internecie, ale także nie posiada wystarczającej wiedzy na temat bezpieczeństwa i prywatności w sieci.

ilustracjastrzałka

Źródło: Surfshark

Dodatkowe informacje:

Metodologia

Badanie przeprowadzono z udziałem 1 124 respondentów w wieku od 18 do 64 lat w formie ankiety internetowej (metodą CAWI). Celem badania było poznanie opinii polskich internautów z różnych grup (według miejsca zamieszkania, płci, wykształcenia, dochodów i wieku) na temat bezpieczeństwa i prywatności w sieci. Badanie przeprowadziła firma Mediacom na zlecenie Surfshark.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

TikTok zmienia sposób, w jaki marki komunikują się z odbiorcami. Platforma udostępnia przestrzeń niekończącej się rozrywki, która pozwala firmom odkryć nową grupę odbiorców i dopasować treści reklamowe do ich oczekiwań i preferencji. Rozpoczynająca się wkrótce najnowsza kampania marketingowa ma na celu pokazanie, że TikTok to efektywna platforma...
Profilaktyka, zdrowe nawyki żywieniowe, aktywność fizyczna, dbałość o siebie i bliskich – wszystko to, niezależnie od warunków, w jakich funkcjonujemy, powinno być jak najwyżej na liście priorytetów odpowiedzialnego człowieka. Mimo tego w 2020 r. na każde 100 tysięcy Polek ok. 41 umarło na nowotwór piersi. I choć leczenie tej choroby jest skuteczne,...
We wrześniu i październiku 2021 r. dowiemy się, jakie decyzje polityczne podjęli w głosowaniach Niemcy, Czesi i Węgrzy. O nadchodzących wyborach parlamentarnych u naszych południowych i zachodnich sąsiadów oraz o węgierskich prawyborach, ich konsekwencjach i przebiegu będzie można przeczytać na łamach „Gazety Wyborczej” i Wyborcza.pl. Relacje dla...
Gazeta.pl ma ambicję, aby być najbardziej zielonym medium w Polsce. Jednym z działań realizowanych w tym celu jest akcja „Reklama dla klimatu”, która od 2020 r. promuje ekologiczne postawy przedsiębiorców. Dotychczas w jej ramach na stronie głównej portalu za symboliczną złotówkę prezentowane były kampanie firm podejmujących inicjatywy na...
Klimatyczna nagroda dla dziennikarki „PB”
Forum Ekonomiczne, którego 30. edycja odbywa się w dniach 7-9 września 2021 w Karpaczu, po raz pierwszy w historii przyznało nagrody dla dziennikarzy. Wręczono je w trzech kategoriach: "Klimat i środowisko", "Polityka" oraz "Gospodarka". Nagrodę w kategorii "Klimat i środowisko" otrzymała dziennikarka „Pulsu Biznesu” Magdalena...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2021 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764