Identyfikacja poprzez etykietę oraz wybór rodzaju etykiety w zależności od rodzaju i przeznaczenia powierzchni– te zagadnienia szczegółowo poruszane będą podczas wykładu Polskiej Izby Opakowań 28 maja w ramach przestrzeni specjalnej POLIGRAFICZNA ARENA.
Samoprzylepne, WAL – Wrap Around Label, Cut & Stack, rękawy termokurczliwe (shrink sleeves), IML – in mould labeling, B-IML, T-IML, banderole/ owijki/ opaski – którą etykietę wybrać? Na jaki sposób nanoszenia się zdecydować? Czy będzie to mocowanie ich przy pomocy kleju „na mokro” (glue applied), czy przez zastosowanie najczęściej występujących na rynku etykiet samoprzylepnych (PSL)?
Coraz większą uwagę branży zajmują rozwiązania ekologiczne, których przykładem może być technologia Linerless, przynosząca oszczędność materiału, czasu i kosztów transportu. Ciekawe efekty wizualne można osiągnąć dzięki zastosowaniu folii w laminacie, uwypuklającej walory misternych wzorów, odpornej na wilgoć. Pokrywając zadrukowaną folię dodatkowo specjalnym lakierem, a koronując drugą powierzchnię etykiety, wydobywa się subtelności motywów o wysokiej rozdzielczości.
Postęp techniczny zaowocował pojawieniem się na rynku nowej folii BOPP, która bez powlekania pozwala na większość zastosowań i jest od powlekanych tańsza. Rozwiązaniem zdobywającym sobie coraz więcej zwolenników jest oferta folii polipropylenowej BOPP bardziej niż standardowe elastycznej (squeezable).
Podczas wykładu dowiemy się także, jak przygotować powierzchnię wewnętrzną etykiety – czy oprócz kleju należy powlec ją wzmacniającym przyczepność lakierem. Poznamy także rodzaje etykiet do zadań specjalnych, a wśród nich: reclose/open-close, no-label-look, multitac, booklet, reverse print, biodegradowalne i kompostowane, zmywalne, do opon, Pachnące, do płyt CD i DVD oraz inteligentne: ze wskaźnikiem temperatury zmieniającym barwę pod wpływem temperatury, ze wskaźnikiem świeżości, czy RFID (Radio Frequency Identification) z zainstalowanym chipem, emitującym sygnał radiowy przetwarzany w odpowiednim momencie w komputerze.
Dzięki wiedzy zdobytej podczas wykładu będzie można spojrzeć na etykietę jako na ułatwienie w logistyce, pomoc wykreowaniu marki produktu, a także wzmocnienie pozycji jego producenta.
Targi Poligrafia 2015 objęte są patronatem medialnym Signs.pl.
Źródło: MTP