logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Polityka może spowolnić gospodarkę

  PR 17.02.2017, przeczytano 947 razy
ilustracjastrzałka
prof. Andrzej Koźmiński

Jak wynika z analizy Akademii Leona Koźmińskiego, w tym roku można się spodziewać spadku koniunktury. Negatywny trend mogłyby odwrócić większe inwestycje publiczne, lepsze wykorzystanie środków europejskich i utrzymanie poziomu zagranicznych inwestycji – ocenia prof. Andrzej Koźmiński, ekonomista Akademii Leona Koźmińskiego. Jego zdaniem niepewność związana z sytuacją polityczną w kraju może w dłuższej perspektywie przyczynić się do spowolnienia gospodarczego.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/polityka-moze-spowolnic-gospodarke,31488,artykul.html

Eksperci Akademii Leona Koźmińskiego prognozują, że w 2017 i 2018 roku ostrożne wydatki konsumentów, spowolnienie w inwestycjach i wygasanie efektu programów takich jak Rodzina 500 plus negatywnie odbiją się na sytuacji gospodarczo-społecznej. Można jednak zminimalizować negatywne trendy.

– Silna presja polityczna może spowodować zwiększenie inwestycji publicznych. Jeżeli zdołamy lepiej wykorzystywać środki europejskie, niewątpliwie ruszą wówczas inwestycje. Drugi czynnik, o którym warto pamiętać, to ten związany z inwestycjami zagranicznymi – wymienia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Inwestor prof. Andrzej K. Koźmiński, ekonomista Akademii Leona Koźmińskiego.

W ubiegłym roku inwestycje publiczne systematycznie spadały. Tylko w III kw. 2016 roku spadek wyniósł 7,7 proc. rdr. (dane GUS). Pod względem inwestycji zagranicznych ostatnie miesiące mogły napawać optymizmem. Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (teraz Polska Agencja Handlu i Inwestycji) wskazuje, że w 2016 roku obsłużyła 20 proc. więcej inwestycji, a łączna wartość inwestycji sięgnęła 1,7 mld euro. Łącznie PAIiIZ pracuje nad blisko 200 projektami inwestycyjnymi wartymi 4,3 mld euro.

– Utrzymanie tego trendu jest rzeczą bardzo istotną. Wymaga to oczywiście odpowiedniego negocjowania z zagranicznymi klientami czy inwestorami, zwłaszcza wobec rosnącej atrakcyjności inwestycji dolarowych – zaznacza ekspert.

Indeks Zrównoważonego Rozwoju przygotowany przez ALK pokazuje, że sytuacja gospodarcza Polskie jest coraz trudniejsza. Indeks obejmuje 45 różnych parametrów, m.in. dane dotyczące eksportu, importu i poziomu wynagrodzeń, wzrostu i wielkości produkcji czy wskaźniki zadowolenia z sytuacji życiowej, nastrojów i oczekiwań Polaków dotyczących przyszłości. Jak wskazuje Koźmiński, warto zwrócić uwagę na wskaźnik psychologiczny.

– Nasze społeczeństwo ma nieco schizofreniczny stosunek do rzeczywistości. Z jednej strony ludzie są zadowoleni z różnego rodzaju świadczeń socjalnych. Mam na myśli nie tylko Rodzinę 500 plus, ale inicjatywy związane z budownictwem mieszkaniowym, obniżenie kwoty wolnej od podatku i wieku emerytalnego. Społeczeństwo dobrze to odbiera. Będzie to więc łagodziło drugą stronę medalu, czyli rosnącą niepewność dotyczącą przyszłości – ocenia ekonomista.

GUS wskazuje na poprawę nastrojów konsumenckich. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w styczniu wyniósł -1,2. Miesiąc wcześniej było to -3,7. Największy wzrost wystąpił w ocenie możliwości dokonywania ważnych zakupów i obecnej sytuacji gospodarczej kraju. Obniżyła się za to ocena przyszłej sytuacji ekonomicznej. Zdaniem ekonomistów i socjologów takiemu podejściu sprzyja niestabilna sytuacja w kraju.

– Z jednej strony jesteśmy zadowoleni z tego, co jest, ale z drugiej strony coraz bardziej boimy się tego, co będzie. Ta obawa jest potęgowana przez coraz bardziej zaostrzającą się walkę polityczną. Jeżeli ulegnie ona złagodzeniu, nastąpi jakiś modus vivendi pomiędzy koalicją rządzącą a opozycją, to wówczas prawdopodobnie możemy się spodziewać pewnego osłabienia czynników psychologicznych działających na niekorzyść – podkreśla prof. Andrzej K. Koźmiński.

Źródło: Newseria Biznes, Akademia Leona Koźmińskiego

www.biznes.newseria.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Zbliżamy się do wprowadzenia drugiej z ogłoszonych przez rząd na 2024 rok podwyżek płacy minimalnej. Jak radzą sobie pracodawcy oraz pracownicy po pierwszej, styczniowej podwyżce? Czy są przygotowani na kolejną?
Popularność marek własnych jest coraz większa. Wartość tego sektora na polskim rynku wzrosła o 19 proc. rdr. i w 2023 r. przekroczyła 50 mld złotych. Ponadto 27 proc. konsumentów deklaruje, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy chce kupować jeszcze więcej takich produktów. Kluczowym argumentem dla nabywców są konkurencyjne ceny, przy jednoczesnym...
Pokolenie Z chce zbierać punkty i wymieniać je na kupony promocyjne
Jak pokazują dane, klienci doceniają benefity, jakie zapewniają im programy lojalnościowe. To narzędzie marketingowe to też korzyść dla przedsiębiorców, którzy zyskują sposób na zaangażowanie swoich klientów. Proponując im dedykowane benefity przy zakupach, mogą zatrzymać klienta na dłużej, także młodego pokolenia, uchodzącego za niezbyt...
Raport „Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz. Jak Polacy korzystają z technologii łączących światy online i offline?” opracowany przez firmę doradczo-technologiczną Future Mind, poświęca dużo uwagi temu, jakie podejście do technologii ma generacja silvers . Jak pokazują wnioski zawarte w raporcie, coraz więcej starszych osób styka się z...
Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Tak deklaruje 41,3% respondentów. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów, bo 39,7%. Z kolei 28,2% ankietowanych niepokoi podnoszenie składek zusowskich. Badanie też pokazuje, że uczestnicy sondażu...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764