Liderzy czołowych firm działających w Polsce wybrali najważniejsze wartości, które powinny przyświecać wszystkim organizacjom wdrażającym aspekty ESG i unijnej taksonomii w swoje działania. Podczas Okrągłego Stołu, zorganizowanego w ramach inicjatywy GoESGbySAR, uczestnicy podpisali deklarację dotyczącą stałego przestrzegania takich standardów jak uczciwość, szacunek do praw człowieka, odpowiedzialność, sprawiedliwość oraz transparentność.
W dzisiejszej sytuacji geopolitycznej i gospodarczej, kluczowym elementem zarządzania organizacjami jest postawa liderów, którzy kształtują kulturę organizacyjną i wyznaczają standardy, do których dążą inni pracownicy. Liderzy, będący wzorem do naśladowania, mają istotny wpływ na to, jak wartości - takie jak uczciwość, odpowiedzialność czy szacunek - są rzeczywiście realizowane na co dzień i wdrażane w biznesie.
- Rozpoczynanie rozmowy o wartościach jest zawsze niezwykle trudne, zwłaszcza w branży, w której ludzie bardzo ciężko pracują. Ponoszą odpowiedzialność za firmę, pracowników, podwykonawców – i na koniec za wynik biznesowy. Jeśli ciężko pracują, to mają też powód, żeby powiedzieć: „Nie mam czasu!”. Chcemy wykorzystać moment rozmawiania o standardach ESG, żeby sprawdzić, czy istnieje szansa na zmianę standardów zarządzania ludźmi i relacjami z klientami, dostawcami i pracownikami, które w branży komunikacji marketingowej wymagają poważnych zmian - mówiła Joanna Malinowska-Parzydło, liderka opinii w świecie zarządzania, ekspertka od przywództwa, która wspierała SAR w budowaniu projektu GoSocial i GoESG.
Codzienne decyzje i działania liderów tworzą fundament dla etycznego i zrównoważonego rozwoju firmy. Właśnie dlatego w trakcie wydarzenia organizowanego przez Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR we współpracy z IAA Poland, OFBOR, POR, Polską Radą Biznesu, IAB Polska, Krajową Izbą Gospodarczą oraz PSML, szczególny nacisk położono na odpowiedzialne przywództwo, które odgrywa kluczową rolę w skutecznym wdrażaniu wartości zgodnych z zasadami ESG.
- Na pierwszej otwartej po lockdownie edycji festiwalu Cannes Lions byliśmy świadkami zachwycającej inicjatywy. Wszystkie Globalne Holdingi Komunikacyjne oraz stowarzyszenia światowe podpisały na scenie porozumienie w sprawie dekarbonizacji branży Ad Net Zero. Po powrocie do Polski zdecydowaliśmy się na podjęcie tego tematu uwzględniając nie tylko lierkę E – Enviroment, ale też całą triadę ESG. Tak powstał projekt Go ESG w obrębie Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR. Grupa S realizuje działania związane z odpowiedzialnym przywództwem - powiedziała Anna Zimecka, współtwórczyni projektu, odpowiedzialna za pracę Grupy S.
- Wartości wypracowane w grupie S znajdą swoje odbicie w pracach pozostałych grup, w ramach których działamy – czyli grupie E i G, gdyż w dzisiejszych czasach biznes i zarządzanie markami musi być oparte o uniwersalne, jasne dla wszystkich wartości – powiedział Paweł Tyszkiewicz, Dyrektor Zarządzający SAR, pomysłodawca zadań, odpowiedzialny za prace podzespołów E i G w ramach projektu GoESG.
- Uczciwość, prawa człowieka, odpowiedzialność, sprawiedliwość oraz transparentność to kwestie zgodne z duchem zrównoważonego rozwoju każdego biznesu. Na gruncie prawnym mają one swoją bezpośrednią emanację w tzw. minimalnych gwarancjach zapisanych w unijnej taksonomii. Mówią one właśnie o należytej staranności w obszarze praw człowieka, w tym praw pracowniczych, praktyk antykorupcyjnych, przeciwdziałaniu nieuczciwej konkurencji i przestrzeganiu przepisów prawa podatkowego – podsumowuje Aleksandra Majda, vice president ESG Impact Network i założycielka Go Green.
W dyskusję na ten temat, prowadzoną przez Joannę Malinowską-Parzydło oraz Aleksandrę Majdę, zaangażowali się: Bartosz Mierzwiak (Wiceprezes Zarządu BART), Ewa Góralska (Członkini Zarządu SAR), Marta Życińska (Country Manager Poland, Mastercard), Rafał Rudziński (Prezes Zarządu, Grupa Bosch), Natalia Korzeniecka-Walak (Członkini Zarządu, Empik).
Przedstawiciele biznesu, którzy starali się przybliżyć wzór prawdziwego lidera, wskazywali najważniejsze z punktu widzenia osoby zarządzającej wartości wdrażane w ich firmach. Szczególnie podkreślali znaczenie odpowiedzialności, uznając ją za klamrę spinającą pozostałe wymieniane czynniki. Zwrócono również uwagę na szczerość, równowagę i odwagę, które budują wspólnotę empatycznych ludzi.
- Bardzo się cieszę, że wymyślono ESG. Powtarzam to często, bo jest to dla mnie formalne przyzwolenie do mówienia o rzeczach, które kiedyś uważano za „niebiznesowe” - na przykład zdrowie psychiczne, ageizm, równość. ESG jest bramą do nowego świata i bardzo wierzę, że jest to jednocześnie realna szansa na zmianę i redefinicję rozumienia zysku - mówiła Ewa Góralska, Członkini Zarządu SAR.
Obecni na wydarzeniu liderzy zgodzili się, że podstawą wdrożenia wskazanych wartości jest komunikacja. Zauważono, że pracownicy i partnerzy muszą rozumieć, dlaczego warto realizować pewne działania oraz jakie korzyści z nich płyną. Kluczowe jest, aby komunikacja była dwustronna, umożliwiając zarówno zadawanie pytań, jak i wyrażanie opinii. Tylko w ten sposób możliwe jest zbudowanie środowiska opartego na wzajemnym szacunku i współpracy.
Przedstawiciele firm uczestniczący w wydarzeniu podpisali deklarację, zobowiązując się do stałego przestrzegania wartości takich jak uczciwość, szacunek do praw człowieka, odpowiedzialność, sprawiedliwość oraz transparentność.
Źródło: Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR