logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Polska blogosfera firmowa rośnie w siłę

  PR 26.08.2015, przeczytano 1544 razy
ilustracjastrzałka

W roku 2011 w żadnej z polskich instytucji nie prowadzono bloga firmowego dłużej niż 4 lata. W 2012 ów próg czasowy przekroczyło już 16% przedsiębiorstw, w 2014 natomiast 29%. Jak wynika z badań polskiej blogosfery firmowej 2014 , coraz więcej biznesów uważa firmowego bloga za skuteczne narzędzie komunikacji z potencjalnymi i rzeczywistymi klientami.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/polska-blogosfera-firmowa-rosnie-w-sile,25787,artykul.html

Przez lata styl porozumiewania się na linii przedsiębiorstwo – klient ulegał zmianom. Począwszy od utrzymanych w oficjalnym tonie zdawkowych reklam i komunikatów, przez próby spoufalenia, a nawet zaprzyjaźnienia się z klientem, po chęć dostarczania mu wartościowych informacji, w języku marketingu zwanych contentem. Ten ostatni trend prężnie rozwinął się w roku 2014 i nic nie zapowiada jego schyłku. Stosowanie content marketingu stawia obydwie strony łańcucha komunikacji w sytuacji win-win: klient otrzymuje odpowiedzi na nurtujące go pytania wprost od eksperta, firma natomiast dzięki dostarczaniu informacji pracuje na swój wizerunek, a przy okazji w nienachalny sposób prezentuje produkty i usługi oraz wzmacnia świadomość marki u odbiorcy.

Znaczenie bloga w komunikacji z klientem

Według badań polskiej blogosfery firmowej 2009 - 2011, blogi pierwotnie miały służyć przedsiębiorstwom głównie do mniej formalnej komunikacji z klientami. Przez kilka lat tendencja uległa zmianie – od 2012 roku stanowią one narzędzie budowania przez firmę pozycji eksperta. W 2014 23% spośród analizowanych blogów firmowych powstało właśnie z tego powodu. Na drugim miejscu (22%) prowadzący bądź założyciele blogów wskazywali (nie tak do końca) altruistyczną chęć edukowania i pomocy klientom, 18% blogów powstało, by komunikować się z nimi w sposób mniej formalny, 17% - by móc prezentować ofertę firmy w dodatkowym miejscu, 12% natomiast w celu prezentowania treści wychodzących poza tematykę firmową. 

 - Przedsiębiorcy wykorzystują blogi firmowe jako dodatkowy, efektywny kanał komunikacji. Poprzez tłumaczenie wpisów, przykładowo na język angielski, mogą zapoznać ze swoim asortymentem szeroką grupę odbiorców, a dzięki dzisiejszej terytorialnej nieograniczoności, przekonać ich do swoich produktów lub usług – mówi ekspert z Biura Tłumaczeń 123tłumacz.pl

Przedsiębiorstwa przypisują blogom duże znaczenie

W 2014 r. 61,8% z nich określiło bloga w komunikacji firmy mianem „ważnego”, 7,4% „najważniejszego”. Co ciekawe, 10,3% nie potrafiło temu sposobowi komunikacji przypisać odpowiedniej roli – do wyboru była jeszcze „mało ważna” (19,1% badanych) oraz „zupełnie nieważna” (1,5%). W pewnym stopniu dane te pokrywają się z odpowiedzią na pytanie „Czy cele stawiane przed blogiem są realizowane?”. „Raczej tak” – odpowiedziało 63% założycieli blogów firmowych. „Zdecydowanie tak” – 22%. Dokładnie ¾ spośród badanych blogów ma na celu podbudować pozycję firmy jako eksperta, a 65%: budować przewagę konkurencyjną. Być może zakładanie kolejnych blogów odbywa się na zasadzie „oni mają, to my też”?

Regularnie aktualizowany, dostarczający wysokiej jakości treści blog wzmacnia wiarygodność przedsiębiorstwa, budzi zaufanie co do marki, a dzięki możliwości bieżącego komentowania, ułatwia komunikację. W interesie firmy leży jak najszybsza reakcja na wypowiedź klienta, dlatego 7% przedsiębiorstw odpowiada na nie „od ręki”, 29% w ciągu godziny, 1/10 do trzech godzin, a 28% tego samego dnia. Komentarze na blogach firmowych rzadko mają wydźwięk negatywny – w wielu przypadkach stanowią przykład znanego w sieci „trollingu”.

Klasyfikacja polskiej blogosfery firmowej

Co kryje się pod pojęciem „wartościowego contentu”? Biorąc pod uwagę treść blogów firmowych, Dominik Kaznowski w publikacji „Blogi firmowe”  wyróżnia 4 podstawowe typy:

1. Blogi newsowe – w świecie „szumu informacyjnego” starannie wyselekcjonowane informacje na dany temat dla zainteresowanego odbiorcy mają wysoką wartość. Blogi informacyjne aktualizowane są nawet kilka razy w ciągu dnia, przekazują nowinki związane z branżą, w której działa firma.

2. Blogi opinii – prowadzone zazwyczaj przez osoby charyzmatyczne, które w interesujący sposób potrafią wyrazić swoje zdanie na konkretny temat. Publikowanie bardzo stronniczych wpisów może być dla firmy ryzykowne, z drugiej strony jednak wywołuje dyskusję i zwiększa świadomość charakteru marki.

3. Blogi zasobowe – kolekcjonują dla czytelników treść określonego typu. Regularnie publikują np. zdjęcia, cytaty, projekty mieszkań, propozycje aranżacji wnętrz, stylizacji, krojów czcionki, bukietów etc. Wartość tkwi w bogactwie i trafności zbioru.

4. Blogi edukacyjne – publikują głównie wpisy poradnikowe, wypowiedzi ekspertów, odpowiedzi na najczęściej zadawane przez klientów pytania i wszelkie informacje użytkowe. W tej kategorii blogów pojawia się coraz więcej.

W praktyce przedsiębiorstwa łączą kilka rodzajów w jeden, tworząc w ten sposób swoiste zbiorowiska mniej lub bardziej powiązanych z branżą różności. Pisaniem blogów firmowych zajmują się przede wszystkim pracownicy (osoby z działu marketingu, PR, jak również kadra zarządzająca) bądź osoby „z zewnątrz” – wynajęci do tego celu copywriterzy ze znajomością tematu. 

Z obserwacji polskiej blogosfery firmowej wynika, iż z tego wciąż rozwijającego się narzędzia komunikacji korzystają firmy o różnorodnych profilach działalności. Ogólnej kategoryzacji w tej dziedzinie dokonał cytowany przez Kaznowskiego Robert W. Bly .

Firmy bazujące przede wszystkim na kapitale intelektualnym (prawnicy, architekci, programiści, fotografowie czy nawet pielęgniarki) dzielą się z klientami cenną wiedzą i doświadczeniem, proponując rozwiązanie ich problemów. Instytucje wytwarzające produkty i oferujące usługi, do których łatwo emocjonalnie się przywiązać, tworzą wokół nich historię, opowiadają o funkcjonalności i wskazują płynące z nich korzyści (biura podróży kierują content do miłośników podróżowania, producenci kawy do kawoszy). Według badań, 34% polskich blogów firmowych prowadzą firmy działające w segmencie stylu życia. Przedsiębiorstwa o wiedzy specjalistycznej w wąskiej dziedzinie (np. terrarystyka, tatuatorstwo)  dostarczają informacji grupie zainteresowanych, natomiast te, które działają w branży dynamicznej lub kontrowersyjnej (jak windykacja, ekologia, detektywistyka, erotyka) zawiadamiają o nowinkach i wszelkich zmianach prawnych w danej dziedzinie.

Z blogów często korzystają również osoby samozatrudnione, pracujące na własny rachunek. Dzięki regularnym wpisom dają się poznać odbiorcy, mogą zaprezentować swoje usługi w nie mniej profesjonalny sposób niż przez stronę korporacyjną, a przy tym budować na rynku pozycję ekspertów. Prowadzące blogi firmowe jednostki to często copywriterzy, fotografowie, dekoratorzy, architekci bądź osoby publiczne. Bly jako ostatnie wyróżnia firmy, które świadczą usługi technologiczne i/lub dla biznesu. Przedsiębiorstwa tego typu publikują artykuły dla osób dobrze wykształconych, chcących być na bieżąco z nowymi technologiami i prowadzących własny interes. Pragnąc dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców, często tworzą content po angielsku.

Blog firmy polskiej w języku obcym

Jak mówi ekspert z Biura Tłumaczeń 123tłumacz.pl: Powstaje coraz więcej firm, które świadczą usługi dla klientów indywidualnych bądź firm wyłącznie w Internecie. Dzięki temu, że cały proces odbywa się w sieci, polskie firmy pragną dotrzeć do odbiorców z całego świata, w czym pomaga im tłumaczenie i lokalizacja stron internetowych, oraz oczywiście blogów. Należy pamiętać, że aby czerpać odpowiednie korzyści z bloga w języku obcym, musimy mieć całkowitą pewność co do jakości i poprawności publikowanych tekstów.

Prowadzenie bloga po angielsku wymaga stosowania charakterystycznej dla tego języka retoryki, wypracowania „międzynarodowego podejścia”, a przede wszystkim stuprocentowej poprawności – blog firmowy to jedna z ważniejszych wizytówek firmy w Internecie. Obcojęzyczne wpisy warto konsultować ze specjalistami, którzy wychwycą wszelkie niedociągnięcia oraz dostosują treść do warunków kulturowych, nie umniejszając przy tym wysokiej jakości contentu. 

Źródło: Biuro Tłumaczeń 123tlumacz.pl

www.123tlumacz.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

Piękna lista pobożnych życzeń.

W praktyce, blog firmowy to po prostu kolejny kanał do puszczania w świat bajecznie kolorowych opowiastek pijarowych.

avatar użytkownika
,

A Ty - jak się golisz, napachniasz perfumem i ubierasz ciuch zamiast ganiać z gołą dupą po mieście... - to czym się niby zajmujesz jak nie "puszczaniem w świat bajecznie kolorowych opowiastek pijarowych" właśnie? To źle o Tobie świadczy? Powinniśmy zacząć Cię namawiać do ekshibicjonizmu? Właściwie po co, skoro sam postulujesz taką postawę w komunikacji z innymi...?  

,

Ja?
Używam do komunikacji mózgu. I tymże mózgiem wybieram odpowiednie do zadań narzędzia, unikając jednocześnie przekonywania innych, że powinni wybrać te same co ja, niezależnie od tego, czy robią to samo co ja.
  

avatar użytkownika
,

Czyżby? Kupiłbyś coś od przedstawiciela handlowego, który wybrał inaczej niż Ty i gania po mieście z gołą dupą?  

,

Jeśli świeciłby piękną opalenizną i przy okazji sprzedawałby krem do opalania - jak najbardziej.  

avatar użytkownika
,

A krem na hemoroidy?  

,

Jeśli potrzebujesz to kup, nie musisz mnie pytać o opinię.  

avatar użytkownika
,

My kupujemy hurtowo - w hurtowni. Ale czy Ty byś kupił od gościa, co świeci dupskiem zamiast ubrać się oficjalnie, w sposób, który Ty uważasz za będący na miejscu przy takiej formie komunikacji? Kupiłbyś maść od gołodupca demonstrującego swoje hemoroidy? A jeśli nie - to dlaczego, skoro postulujesz aby nie narzucać innym własnych preferencji w sferze komunikacji?  

,

Może dlatego, że nienarzucanie innym własnych form komunikacji, nie jest jednoznaczne z akceptacją innych form.

Pewnie dlatego wyśmiałem artykuł przekonujący, że każda firma musi mieć bloga.
  

avatar użytkownika
,

To wiesz co - byłeś chyba bardzo zmęczony jak czytałeś ten tekst albo może byłeś tak zmęczony, że przeczytałeś jakiś zupełnie inny tekst, w zupełnie innym serwisie, a tutaj wróciłeś żeby sobie trochę powyśmiewać? Bo w tekście do którego się odnosisz nigdzie nie jest napisane, że każda firma musi mieć bloga. Przedstawia się w nim prowadzenie bloga jako jedno z narzędzi komunikacji, omawia jego zalety i potencjał, a także wskazuje jakie profile firm mogą na jego zastosowaniu najwięcej skorzystać. Widzisz tu powód do wyśmiewania? Może wróćmy do dyskusji o maściach na hemoroidy - będzie przynajmniej zabawnie?  

,

Nooo zmęczony byłem zwłaszcza w tym fragmencie powołującym się na badania, nieokreślone z czasu trwania i danych instytucji, która je przeprowadziła.

I w tym, gdzie firma kryptoreklamuje swoje usługi, twierdząc, że bardzo istotne jest, by teksty w języku obcym sprawdził ekspert, całkowitym przypadkiem autor tego tekstu.
  

avatar użytkownika
,

To nie jest kryptoreklama ponieważ promocyjny charakter tekstu jest wyraźnie oznaczony. Może nadal jesteś zmęczony i to przeoczyłeś? No ale my tu sobie gadu gadu - a nadal nie wiemy gdzie jest napisane, że każda firma musi prowadzić bloga...?  

,

Jest kryptoreklama, bowiem autor tekstu wskazuje na 'konieczność' korzystania z usług... którymi się zajmuje zarobkowo.  

avatar użytkownika
,

W którym miejscu tak wskazuje i w jaki sposób takie wskazanie miałoby wyczerpywać znamiona kryptoreklamy?  

,

Ja?

Wyglądam jak pracownik Signs?
  

avatar użytkownika
,

Nie wiemy jak wyglądasz i nie interesuje nas to. Oskarżyłeś nas o dopuszczenie do kryptoreklamy, a to bardzo poważny zarzut. Oczekujemy że go uzasadnisz - jeżeli nie z szacunku do nas i naszych gości, którzy czytają Twoje komentarze - to przynajmniej z szacunku do samego siebie, bo wysuwanie takich zarzutów i próba ucieczki przed ich uzasadnieniem stawia Cię w niekorzystnym świetle.  

,

Opublikowałeś tekst kryptyoreklamowy i tyle.
Nie pierwszy i zapewne nie ostatni raz.

A światło, obojętnie jakie, mi nie przeszkadza. Świeć do woli.
  

avatar użytkownika
,

Ale to przecież Ty się sam oświetlasz w ten sposób - nam to też nie przeszkadza, tłumaczymy Ci po prostu dlaczego nie sposób brać Twoich zarzutów na poważnie.  

,

Atakiem na użytkownika niewiele ugrasz.
Kryptoreklama pozostanie kryptoreklamą
  

avatar użytkownika
,

Tak to już jest na tym świecie. Kryptoreklama jest kryptoreklamą, arogancja - arogancją itd.  

,

Przecież na szali stawiasz tylko reputację serwisu.
Można rzec, nic wartego ochrony.
  

avatar użytkownika
,

No to gra gitara.  

Najnowsze w tym dziale

Kreowanie pozytywnego doświadczenia zakupowego powinno być kluczem dla każdego właściciela e-sklepu. Jak o to zadbać? Znaczącą zmianą będzie personalizacja wiadomości otrzymywanych po złożeniu zamówienia przez konsumenta. Badania pokazują, że maile statusowe są jednymi z najczęściej otwieranych wiadomości i są użytecznym narzędziem do budowania relacji na linii...
3 wyzwania copywritingu
Mogłoby się wydawać, że copywriting jest jedną z łatwiejszych umiejętności: wystarczy „lekkie pióro” i dobry research. Tymczasem dzisiejsza rzeczywistość sprawia, że trudno jest przebić się z komunikatem przez nadmiar informacji. Jak zatem nauczyć się skutecznie pisać?
Porzucane koszyki, klienci, którzy nie wracają do sklepu albo konsumenci, którzy tracą cierpliwość, bo nie mogą w prosty sposób namierzyć na stronie towaru. Przyczyna takich fatalnych zdarzeń jest jedna – źle działająca wyszukiwarka produktów. W e-commerce to błąd częstszy niż można się spodziewać.
Pozycjonowanie stron WWW - na czym polega?
Pozycjonowanie strony WWW to sposób na znalezienie się wyżej w wynikach wyszukiwania Google i dotarcie do nowych potencjalnych klientów. Dowiedz się, na czym polega pozycjonowanie stron WWW, z jakich elementów się składa oraz ile trwa taki proces. Warto, bo ta inwestycja naprawdę się opłaca.
Marka Mentos w gamingu
Marki nieendemiczne, głównie z sektora FMCG, coraz częściej wykorzystują aktywności gamingowe, by dotrzeć do szerokiej i zróżnicowanej demograficznie grupy odbiorców, która wykazuje określone nawyki zakupowe i zachowania. Działania wizerunkowe i prosprzedażowe w obrębie tego passion pointu zazwyczaj przekładają się na konkretne wyniki, które...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2022 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764