logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Polska liderem gospodarczym w Europie

  PR 11.04.2019, przeczytano 979 razy
Natalia Bogdan

Polska gospodarka rośnie w siłę. Jak podaje GUS, PKB Polski wzrósł w 2018 r. o 5,1 proc. wobec 4,8 proc. w 2017. Czy za dobry stan polskiej gospodarki odpowiada obecnie rządząca partia? A może zmian należy szukać w znacznie wcześniejszym okresie? Na te oraz inne pytania odpowiadają eksperci – Natalia Bogdan i Rafał Brzoska.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/polska-liderem-gospodarczym-w-europie,382050,artykul.html

Wszystko zaczęło się w 1989 roku, wraz ze zmianą sytuacji politycznej w Polsce. Gospodarka ruszyła małymi krokami, niepewnie rozwijając się, by wraz z nadejściem nowego milenium znacznie przyśpieszyć. W ten sposób nasz dochód narodowy, wynoszący w 1990 roku 65,978 miliardów USD, wzrósł w 2017 roku do kwoty 524,5 miliarda USD (źródło: The World Bank Group).

Jak wskazuje przesłana wraz z tekstem animacja, Polacy mają prawo do dumy. Rodzimy PKB od 1989 roku wzrósł o 826,96 proc.. To imponujący wynik, szczególnie gdy porównamy go z osiągnięciami innych Państw. Na przykład, w tym samym okresie w Irlandii PKB wzrosło o 789,43 proc., Słowacji o 783,83 proc., a Czechach o 549,47 proc.

Wiele osób zastanawia się nad źródłami wzrostu PKB Polski w ciągu minionych 29 lat. Odpowiedź na pytanie: jak to się stało, że najuboższe spośród dzisiejszej Unii Europejskiej państwo zmniejszyło lukę dochodową w relacji do zachodnich krajów? znają polscy przedsiębiorcy.

– Wyprzedzenie szeregu krajów było możliwe dzięki prywatyzacji państwowych przedsiębiorstw, rozwojowi prywatnej przedsiębiorczości – mówi  Natalia Bogdan, Prezes Jobhouse, ekspert rynku pracy. Dodaje: - Ważnym elementem były też szybkie podniesienie wydajności pracy oraz otwarcie się Polski na świat, mam na myśli inwestycje zagraniczne.

Rafał Brzoska, polski ekonomista, przedsiębiorca, menedżer, założyciel, współwłaściciel i prezes międzynarodowej Grupy Kapitałowej Integer.pl, akcentuje zmiany polityczne, które uwidoczniły przedsiębiorczość osób zamieszkujących kraj na Wisłą.

– To nasza własna aktywność, bez ingerencji świata polityki, jest źródłem sukcesu naszej gospodarki – mówi biznesmen. Dodaje: - Dość przypomnieć, że na koniec 2017 roku sektor małych i średnich przedsiębiorstw stał za ponad 60% PKB oraz zatrudniał 70% pracujących w naszym kraju. Rozwój sektora MŚP jest najzdrowszą formą budowy dobrobytu, bo nie zależy od kilku gigantów gospodarczych których problemy, jak np. w Korei mogą spowodować narodową zapaść. Co więcej, firmy w Polsce, które zaczynały często jako garażowy biznes, coraz śmielej wychodzą poza Polskę. Inwestują i przejmują przedsiębiorstwa w Europie i na świecie. Jako Polacy jesteśmy głodni sukcesu i zdecydowanie chce nam się bardziej, niż sytym społeczeństwom zachodniej Europy. Jeżeli weźmiemy to wszystko pod uwagę, to przyszłość rysuje się pozytywnie, lecz wymaga reform strukturalnych.

Jakie to reformy i jak wygląda zdaniem przedsiębiorcy przyszłość PKB Polski? Rafał Brzoska wskazuje na konieczność dalszej liberalizacji gospodarki. Uważa, że im będzie mniej przepisów krępujących rozwój biznesu w Polsce, tym lepiej odbije się to na PKB.

– Wciąż dziwię się, że trzeba tłumaczyć ludziom, że bogactwo narodów mierzy się nie liczbą dokumentów do wypełniania, przepisów czy nadzwyczajnych kontroli, lecz innowacyjnością, nowoczesnym produktem oraz skutecznym zarządzaniem – mówi ekonomista. Dodaje: - Jeżeli chcemy się liczyć na międzynarodowych rynkach, konieczne jest także wsparcie biznesu tj. niskie podatki oraz jasne i czytelne reguły gry na polskim rynku, które obowiązują wszystkich jego uczestników, także tych będących własnością państwa.

Natalia Bogdan dodaje, że jej zdaniem polski PKB nadal ma potencjał wzrostu. Zdaniem ekspertki, rozwiązaniem umożliwiającym przyspieszenie rozwoju gospodarki może być aktywizacja osób biernych zawodowo oraz przepływ pracowników z mniej do bardziej wydajnych sektorów oraz większych miast.

Źródło: Jobhouse

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Zbliżamy się do wprowadzenia drugiej z ogłoszonych przez rząd na 2024 rok podwyżek płacy minimalnej. Jak radzą sobie pracodawcy oraz pracownicy po pierwszej, styczniowej podwyżce? Czy są przygotowani na kolejną?
Popularność marek własnych jest coraz większa. Wartość tego sektora na polskim rynku wzrosła o 19 proc. rdr. i w 2023 r. przekroczyła 50 mld złotych. Ponadto 27 proc. konsumentów deklaruje, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy chce kupować jeszcze więcej takich produktów. Kluczowym argumentem dla nabywców są konkurencyjne ceny, przy jednoczesnym...
Pokolenie Z chce zbierać punkty i wymieniać je na kupony promocyjne
Jak pokazują dane, klienci doceniają benefity, jakie zapewniają im programy lojalnościowe. To narzędzie marketingowe to też korzyść dla przedsiębiorców, którzy zyskują sposób na zaangażowanie swoich klientów. Proponując im dedykowane benefity przy zakupach, mogą zatrzymać klienta na dłużej, także młodego pokolenia, uchodzącego za niezbyt...
Raport „Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz. Jak Polacy korzystają z technologii łączących światy online i offline?” opracowany przez firmę doradczo-technologiczną Future Mind, poświęca dużo uwagi temu, jakie podejście do technologii ma generacja silvers . Jak pokazują wnioski zawarte w raporcie, coraz więcej starszych osób styka się z...
Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Tak deklaruje 41,3% respondentów. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów, bo 39,7%. Z kolei 28,2% ankietowanych niepokoi podnoszenie składek zusowskich. Badanie też pokazuje, że uczestnicy sondażu...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764