logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Polski e-commerce: 2004 vs 2024

   01.12.2024, przeczytano 513 razy
ilustracja

Black Friday to „święto” konsumentów, które na dobre rozgościło się już na polskim rynku. Z tej okazji postanowiliśmy przyjrzeć się oglądalności serwisów zakupowych online na przestrzeni ostatnich dwudziestu lat. Okazuje się, że choć e-commerce rozwinął się niezwykle dynamicznie, zarówno jeśli chodzi o liczbę użytkowników, serwisów czy długość spędzanego na nich czasu, niektóre kwestie nie uległy zmianie: od dwóch dekad największym graczem rynku zakupów online jest Allegro, a wśród najpopularniejszych kategorii serwisów nadal pozostają literatura, muzyka, filmy oraz odzież. Analizę przygotowaliśmy z okazji 20-lecia badania Mediapenel.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/polski-e-commerce%3A-2004-vs-2024,406682,artykul.html

W analizie porównaliśmy dane za październik z roku 2004 i 2024. Jej rezultat potwierdza niezwykle dynamiczny rozwój rynku e-commerce w Polsce.

Cztery razy więcej serwisów, pięć razy więcej użytkowników

E-commerce jest aktualnie niezwykle popularnym sposobem dokonywania zakupów. Jak wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2024”, odsetek internatów, którzy kiedykolwiek kupili coś online, wynosi obecnie 78% i od kilku lat utrzymuje się na zbliżonym poziomie. Jak kształtuje się natomiast liczba użytkowników, którzy przeglądają strony poświęcone e-zakupom? Na przestrzeni ostatnich dwóch dekad wzrosła ponad pięciokrotnie. Użytkowników jest nie tylko więcej, są oni też znacząco bardziej zaangażowani w przeglądane treści: łączny czas, spędzany przez internautów na witrynach i aplikacjach zakupowych wydłużył się przeszło dziewięciokrotnie. Jeśli chodzi o liczbę samych sklepów i serwisów aukcyjnych dostępnych w badaniu, zwiększyła się ona ponad cztery razy, natomiast ich zasięg wzrósł z 54,4% do 92,5%.

ilustracjastrzałka

O ile przed 20 laty strony e-commerce przyciągały głównie mężczyzn (55,7%), o tyle dziś większość widowni stanowią kobiety (51,9%). W 2004 największą grupę wiekową wśród użytkowników omawianej kategorii stanowiły osoby w wieku 15-24 lat (48,4%), podczas gdy dziś największy udział należy do najstarszych internautów, 55+ (24,9%). Jeśli chodzi o wielkość miejscowości zamieszkania, w 2004 roku dominowały osoby mieszkające w miastach do 20-tys (24,6%), a obecnie palma pierwszeństwa należy do mieszkańców wsi (37%). Wszystkie te zależności obserwujemy także w przypadku całego internetu, a sektor zakupów online nie jest tu wyjątkiem.

ilustracjastrzałka

Coś dla ciała, coś dla ducha

Dwie dekady temu do najpopularniejszych serwisów e-zakupowych należały m.in. sklepy oferujące literaturę, muzykę i filmy czy odzieżowe. Dziś w top 5 kategorii serwisów i sklepów e-commerce ponownie znalazły się serwisy związane z powyższymi branżami. Analizując kategorie serwisów zakupowych trzeba jednak zwrócić uwagę, że obecnie w badaniu Mediapanel ujęte są inne kategorie niż 20 lat wcześniej, nie należy więc dokonywać pomiędzy nimi bezpośrednich porównań.

Zmiany, zmiany i… Allegro!

Spośród 100 sklepów i serwisów aukcyjnych obecnych w badaniu w 2004 roku zaledwie 10% przetrwało próbę czasu. Wśród nich znalazł się lider ówczesnego i aktualnego rankingu z kategorii zakupowej – Allegro. Pozostali gracze to m.in. globalni giganci, jak Amazon czy eBay.

ilustracjastrzałka

Na zakończenie prezentujemy aktualne zestawienie z kategorii „Zakupy online”.

ilustracjastrzałka

Źródło: Gemius S.A.

www.gemius.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Z okazji Dnia Babci i Dziadka Ministerstwo Cyfryzacji rusza z kampanią, która łączy pokolenia. We współpracy z RMF FM zaprasza do udziału w konkursie, w którym słuchacze mogą podzielić się historiami z ich dziadkami i babciami w roli głównej. Najciekawsze opowieści zostaną nagrodzone, a ich autorzy będą mieli okazję podzielić się nimi na antenie...
Aktor John David Washington w kampanii Tom Ford
Aktor John David Washington weźmie udział w nowej kampanii promującej kultowy zapach Bois Pacifique marki TOM FORD, będącej wyrazem witalności i swobody wyrażenia siebie bez jakichkolwiek obaw.
Żabka wchodzi w retail media. Uruchamia Żabka Ads
Żabka Ads – Shopper-Driven Media to nowe narzędzie pozwalające reklamodawcom na skuteczne docieranie do milionów odbiorców, codziennie dokonujących zakupów w sklepach Żabka. Dzięki dobrze rozwiniętej infrastrukturze cyfrowych nośników, których jest już ponad 1500, klienci na ekranach będą mogli zobaczyć już nie tylko oferty produktowe, ale...
Dentsu CEE Summit 2025 – „Return on Impact”
W dniach 15-16 stycznia 2025 roku, w historycznej przestrzeni Fabryki Norblina, odbył się największy event dentsu w tej części świata, podczas którego spotkali się cenieni eksperci, klienci i partnerzy dentsu tworząc przestrzeń do dyskusji, nowych pomysłów, wspierania innowacji i odkrywanie przyszłych możliwości wspólnego rozwoju. Dla dentsu CEE to był też...
Grupa RW przejmuje nośniki DOOH od firmy M3 w Krakowie i Rzeszowie
Grupa RW dynamicznie buduje swoją ofertę cyfrowych nośników reklamy zewnętrznej. Firma właśnie przejęła 10 lokalizacji i 21 ekranów DOOH w Krakowie i Rzeszowie, które dotychczas należały do firmy M3 Reklama. Dzięki temu Grupa RW umacnia swoją obecność na rynku reklamy zewnętrznej oraz stawia kolejny krok w rozwoju ogólnopolskiej sieci DOOH,...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764