W sobotę, 17 grudnia poznaliśmy Zwycięzców pierwszej edycji Projektu Roku. Medale dostali: Towarzystwo Projektowe (Funkcja), Tymek Jezierski (Forma), Ryszard Bienert (Forma), Edgar Bąk (Forma), Pan tu nie stał (Etyka), Poważne Studio (Debiut), Agata Dudek (Debiut), Karol Śliwka (Autorytet), Wydawnictwo Karakter za „Widzieć / Wiedzieć” (Wydarzenie) oraz Wydział Projektowy ASP w Katowicach za konferencję „Odpowiedzialne projektowanie graficzne” (Wydarzenie).
A oto pełna lista finalistów wraz z uzasadnieniem jury:
Funkcja:
Towarzystwo Projektowe (Grzegorz Niwiński, Jerzy Porębski, Piotr Stolarski), SIM dla Bielska-Białej, Urząd Miejski w Bielsku-Białej, 2011
Kolejna udana realizacja projektantów z Towarzystwa Projektowego jest przykładem wzorowego pod względem metodologii podejścia do opracowywania tak skomplikowanego i złożonego systemu, jakim jest system informacji miejskiej. Nagradzając SIM dla Bielska-Białej Jury pragnie zwrócić uwagę na fakt, że udany projekt nie polega tylko i wyłącznie na atrakcyjnej i czytelnej formie, ale także na wzięciu pod uwagę złożonych czynników społecznych oraz psychologicznych. Niezbędne jest zbadanie sposobów percepcji i orientacji
w mieście osób pieszych i zmotoryzowanych. Projektanci wzięli także pod uwagę nawyki i przyzwyczajenia mieszkańców i sposoby postrzegania przestrzeni miejskiej, które nie muszą odpowiadać podziałom i strukturze administracyjnej. Dzięki złożonym badaniom projekt jest nie tylko atrakcyjny wizualnie, ale także skuteczny. Jury pragnie także zwrócić uwagę na udaną i pełną wzajemnego zrozumienia współpracę zleceniodawcy, czyli Urzędu Miejskiego, z projektantami. Bez zaangażowania, wiedzy i dobrej woli instytucjonalnego klienta tak złożony projekt nie mógłby zostać zrealizowany z powodzeniem.
Forma:
Tymek Jezierski, plakaty dla klubokawiarni Chłodna 25, 2010-2011
Przyznając nagrodę Tymkowi Jezierskiemu Jury docenia swobodę, poczucie humoru, idealne wyczucie narzędzia i medium. Plakaty dla klubokawiarni Chłodna 25 są jednocześnie twórczą kontynuacją tradycji ręcznie tworzonego plakatu autorskiego oraz ironicznym komentarzem do tej tradycji. Nagroda ta jest także zwróceniem uwagi na fenomen, jakim są plakaty klubowe, tworzone dla konkretnego odbiorcy i pokazywane w ściśle określonych miejscach. Jest to, zdaje się, najbardziej twórcze i odpowiadające dzisiejszym czasom wcielenie plakatu, który, wyparty z ulicy, staje się medium elitarnym, które lepiej się czuje we wnętrzu i na ekranie komputera, niż na słupie ogłoszeniowym.
Ryszard Bienert, projekt publikacji „Dobosz Photography Book”, 2011
Nagradzając publikację Ryszarda Bienerta Jury docenia dyscyplinę, precyzję, doskonałość projektową i poligraficzną oraz idealnie opanowany i twórczo wykorzystany warsztat typograficzny. „Dobosz Photography Book” stawia wysoko poprzeczkę dla rodzimych projektantów książek oraz drukarzy.
Edgar Bąk, projekt magazynu „WAW”, Uptown Media / Nowy Teatr, 2010-2011
Warszawski magazyn kulturalny jest wyjątkowym przykładem projektu czasopisma, które łączy oryginalną i pod wieloma względami radykalną formę z wymogami, które musi spełniać magazyn skierowany do szerokiego grona odbiorców. Przyznając nagrodę projektowi „WAW” Jury docenia odwagę i konsekwencję projektową oraz twórcze wykorzystanie lokalnych motywów z otaczającej rzeczywistości.
Etyka:
Pan tu nie stał, projekty ubrań i dodatków, 2010-2011
Nagroda dla łódzkiej firmy zajmującej się projektowaniem, produkcją i sprzedażą ubrań i dodatków zwraca uwagę na bezkompromisowe podejście twórców na każdym etapie realizacji projektów. Pan tu nie stał tworzy projekty w oparciu o lokalną tradycję, dba o czystość językową, wykonuje je z dostępnych w Łodzi materiałów oraz z wykorzystaniem miejscowych rzemieślników. W sytuacji kiedy większość dizajnerów operuje zunifikowanym, międzynarodowym językiem, należy zauważać i doceniać strategię projektową zakorzenioną
w lokalności. Natomiast etyczny sposób produkcji ubrań i dodatków może być wzorem dla wielu polskich firm.
Debiut:
Poważne Studio
Jury docenia profesjonalizm i elastyczność młodego studia, które radzi sobie równie dobrze z projektami dla instytucji kultury, jak i realizacjami dla szerokiego grona odbiorców.
Agata Dudek
Nowoczesna forma i błyskotliwa treść oraz idealne dopasowanie propozycji projektowych do mediów popularnych przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu artystycznego wyróżniają Agatę Dudek spośród wielu polskich ilustratorów.
Autorytet:
Karol Śliwka
Jury nie miało wątpliwości wyróżniając jako Autorytet Karola Śliwkę, którego znaki zaprojektowane wiele lat temu są wciąż niezastąpionym elementem codziennej rzeczywistości. Pokora, skromność, perfekcyjny warsztat i niezwykłe wyczucie medium, jakim jest znak graficzny, czynią z Karola Śliwki postać, która jest niedoścignionym wzorem oraz wyznacznikiem jakości dla współczesnych projektantów.
Wydarzenie:
Wydawnictwo Karakter, „Widzieć / Wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie”, red. Przemek Dębowski i Jacek Mrowczyk, 2011
Antologia tekstów o projektowaniu graficznym wydana przez krakowski Karakter jest książką długo wyczekiwaną. Jest to jedna z tych pozycji, które wydają się tak ważne i kluczowe, że trudno sobie wyobrazić funkcjonowanie dyscypliny przed jej pojawieniem się. Nagradzając „Widzieć / Wiedzieć” Jury zwraca uwagę na to, jak ważna i niezbędna jest krytyczna refleksja o dizajnie oraz świadomość historii tej dyscypliny oraz debat, których echa słyszymy do dziś.
2 Międzynarodowa Konferencja Projektowa „Odpowiedzialne projektowanie graficzne”, 14-15 stycznia 2010, organizator: Wydział Projektowy Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, kuratorzy: Ewa Satalecka, Jacek Mrowczyk
Konferencje poświęcone projektowaniu graficznemu organizowane przez katowicką Akademię Sztuk Pięknych cechuje wybitny poziom merytoryczny oraz niezwykłe wyczulenie na najważniejsze i najbardziej palące kwestie dotyczące dizajnu. Jury docenia rolę debaty i twórczych spotkań środowiskowych, z których prawdopodobnie najważniejsze w Polsce odbywa się co dwa lata w Katowicach.
Źródło: STGU