logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Polski Konkurs Graficzny: Projekt(y) Roku 2011 wyłonione

   20.12.2011, przeczytano 2087 razy
strzałkistrzałka
Kategoria: Forma, plakaty dla klubokawiarni Chłodna 25 Tymek Jezierski

W sobotę, 17 grudnia poznaliśmy Zwycięzców pierwszej edycji Projektu Roku. Medale dostali: Towarzystwo Projektowe (Funkcja), Tymek Jezierski (Forma), Ryszard Bienert (Forma), Edgar Bąk (Forma), Pan tu nie stał (Etyka), Poważne Studio (Debiut), Agata Dudek (Debiut), Karol Śliwka (Autorytet), Wydawnictwo Karakter za „Widzieć / Wiedzieć” (Wydarzenie) oraz Wydział Projektowy ASP w Katowicach za konferencję „Odpowiedzialne projektowanie graficzne” (Wydarzenie).


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/polski-konkurs-graficzny%3A-projekt%28y%29-roku-2011-wylonione,14221,artykul.html

A oto pełna lista finalistów wraz z uzasadnieniem jury:

Funkcja:

Towarzystwo Projektowe (Grzegorz Niwiński, Jerzy Porębski, Piotr Stolarski), SIM dla Bielska-Białej, Urząd Miejski w Bielsku-Białej, 2011
Kolejna udana realizacja projektantów z Towarzystwa Projektowego jest przykładem wzorowego pod względem metodologii podejścia do opracowywania tak skomplikowanego i złożonego systemu, jakim jest system informacji miejskiej. Nagradzając SIM dla Bielska-Białej Jury pragnie zwrócić uwagę na fakt, że udany projekt nie polega tylko i wyłącznie na atrakcyjnej i czytelnej formie, ale także na wzięciu pod uwagę złożonych czynników społecznych oraz psychologicznych. Niezbędne jest zbadanie sposobów percepcji i orientacji
w mieście osób pieszych i zmotoryzowanych. Projektanci wzięli także pod uwagę nawyki i przyzwyczajenia mieszkańców i sposoby postrzegania przestrzeni miejskiej, które nie muszą odpowiadać podziałom i strukturze administracyjnej. Dzięki złożonym badaniom projekt jest nie tylko atrakcyjny wizualnie, ale także skuteczny. Jury pragnie także zwrócić uwagę na udaną i pełną wzajemnego zrozumienia współpracę zleceniodawcy, czyli Urzędu Miejskiego, z projektantami. Bez zaangażowania, wiedzy i dobrej woli instytucjonalnego klienta tak złożony projekt nie mógłby zostać zrealizowany z powodzeniem.

Forma:

Tymek Jezierski, plakaty dla klubokawiarni Chłodna 25, 2010-2011
Przyznając nagrodę Tymkowi Jezierskiemu Jury docenia swobodę, poczucie humoru, idealne wyczucie narzędzia i medium. Plakaty dla klubokawiarni Chłodna 25 są jednocześnie twórczą kontynuacją tradycji ręcznie tworzonego plakatu autorskiego oraz ironicznym komentarzem do tej tradycji. Nagroda ta jest także zwróceniem uwagi na fenomen, jakim są plakaty klubowe, tworzone dla konkretnego odbiorcy i pokazywane w ściśle określonych miejscach. Jest to, zdaje się, najbardziej twórcze i odpowiadające dzisiejszym czasom wcielenie plakatu, który, wyparty z ulicy, staje się medium elitarnym, które lepiej się czuje we wnętrzu i na ekranie komputera, niż na słupie ogłoszeniowym.

Ryszard Bienert, projekt publikacji „Dobosz Photography Book”, 2011
Nagradzając publikację Ryszarda Bienerta Jury docenia dyscyplinę, precyzję, doskonałość projektową i poligraficzną oraz idealnie opanowany i twórczo wykorzystany warsztat typograficzny. „Dobosz Photography Book” stawia wysoko poprzeczkę dla rodzimych projektantów książek oraz drukarzy.

Edgar Bąk, projekt magazynu „WAW”, Uptown Media / Nowy Teatr, 2010-2011
Warszawski magazyn kulturalny jest wyjątkowym przykładem projektu czasopisma, które łączy oryginalną i pod wieloma względami radykalną formę z wymogami, które musi spełniać magazyn skierowany do szerokiego grona odbiorców. Przyznając nagrodę projektowi „WAW” Jury docenia odwagę i konsekwencję projektową oraz twórcze wykorzystanie lokalnych motywów z otaczającej rzeczywistości.

Etyka:

Pan tu nie stał, projekty ubrań i dodatków, 2010-2011
Nagroda dla łódzkiej firmy zajmującej się projektowaniem, produkcją i sprzedażą ubrań i dodatków zwraca uwagę na bezkompromisowe podejście twórców na każdym etapie realizacji projektów. Pan tu nie stał tworzy projekty w oparciu o lokalną tradycję, dba o czystość językową, wykonuje je z dostępnych w Łodzi materiałów oraz z wykorzystaniem miejscowych rzemieślników. W sytuacji kiedy większość dizajnerów operuje zunifikowanym, międzynarodowym językiem, należy zauważać i doceniać strategię projektową zakorzenioną
w lokalności. Natomiast etyczny sposób produkcji ubrań i dodatków może być wzorem dla wielu polskich firm.

Debiut:

Poważne Studio
Jury docenia profesjonalizm i elastyczność młodego studia, które radzi sobie równie dobrze z projektami dla instytucji kultury, jak i realizacjami dla szerokiego grona odbiorców.

Agata Dudek
Nowoczesna forma i błyskotliwa treść oraz idealne dopasowanie propozycji projektowych do mediów popularnych przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu artystycznego wyróżniają Agatę Dudek spośród wielu polskich ilustratorów.

Autorytet:

Karol Śliwka
Jury nie miało wątpliwości wyróżniając jako Autorytet Karola Śliwkę, którego znaki zaprojektowane wiele lat temu są wciąż niezastąpionym elementem codziennej rzeczywistości. Pokora, skromność, perfekcyjny warsztat i niezwykłe wyczucie medium, jakim jest znak graficzny, czynią z Karola Śliwki postać, która jest niedoścignionym wzorem oraz wyznacznikiem jakości dla współczesnych projektantów.

Wydarzenie:

Wydawnictwo Karakter, „Widzieć / Wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie”, red. Przemek Dębowski i Jacek Mrowczyk, 2011
Antologia tekstów o projektowaniu graficznym wydana przez krakowski Karakter jest książką długo wyczekiwaną. Jest to jedna z tych pozycji, które wydają się tak ważne i kluczowe, że trudno sobie wyobrazić funkcjonowanie dyscypliny przed jej pojawieniem się. Nagradzając „Widzieć / Wiedzieć” Jury zwraca uwagę na to, jak ważna i niezbędna jest krytyczna refleksja o dizajnie oraz świadomość historii tej dyscypliny oraz debat, których echa słyszymy do dziś.

2 Międzynarodowa Konferencja Projektowa „Odpowiedzialne projektowanie graficzne”, 14-15 stycznia 2010, organizator: Wydział Projektowy Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, kuratorzy: Ewa Satalecka, Jacek Mrowczyk
Konferencje poświęcone projektowaniu graficznemu organizowane przez katowicką Akademię Sztuk Pięknych cechuje wybitny poziom merytoryczny oraz niezwykłe wyczulenie na najważniejsze i najbardziej palące kwestie dotyczące dizajnu. Jury docenia rolę debaty i twórczych spotkań środowiskowych, z których prawdopodobnie najważniejsze w Polsce odbywa się co dwa lata w Katowicach.

Galeria: Projekt Roku - Polski Konkurs Graficzny 2010/2011

Dodatkowe informacje:

Konkurs “Projekt Roku – Polski Konkurs Graficzny” to inicjatywa, która pokazuje jak ważne jest projektowanie graficzne i jaką rolę ma ono dzisiaj w kształtowaniu naszego otoczenia. To pierwszy w Polsce konkurs projektowania graficznego, który prezentuje najciekawsze realizacje polskich projektantów, a zarazem poddaje refleksji funkcje dizajnu oraz odpowiedzialność społeczną twórców.
Koncepcja Konkursu zakłada coroczne nominacje w sześciu kategoriach: Forma, Funkcja, Etyka, Debiut, Autorytet oraz Wydarzenie. Specjalnie powołane Jury wyłania najlepsze, najciekawsze i najbardziej przełomowe realizacje. Współpracuje z nimi rozbudowana, ogólnopolska grupa researcherów, którzy przez cały rok zbierają informacje o najciekawszych realizacjach ze wszystkich dziedzin projektowania graficznego z całego kraju.
Prace finalistów zostaną umieszczone na stronach internetowych “Projekt Roku – Polski Konkurs Graficzny 2010/2011″. Ogłoszeniu listy laureatów towarzyszyć będzie konferencja prasowa i prezentacja nagrodzonych prac na mobilnej wystawie.
W Jury pierwszej edycji PKG znaleźli się: Piotr Rypson (pisarz, kurator, krytyk sztuki), Kuba Sowiński (wykładowca ASP w Krakowie, członek redakcji “2+3D”), Bogna Świątkowska (szefowa Fundacji Nowej Kultury Bęc Zmiana) Rene Wawrzkiewicz (grafik-projektant, współzałożyciel STGU, kurator dizajnu).
Konkurs “Projekt Roku – Polski Konkurs Graficzny” w ramach “Powszechnego Programu Graficznego” jest kolejnym elementem działań Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej (STGU), które podejmuje szereg inicjatyw mających na celu podniesienie prestiżu zawodu projektanta, poziomu kultury wizualnej w Polsce oraz świadomości roli dizajnu w codziennym życiu.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Insignia kontynuuje współpracę z Südzucker Polska
Südzucker Polska SA jest klientem agencji Insignia od lutego 2020. Współpraca skoncentrowana jest wokół działań marketingowych dla marki Cukier Królewski.
SparkyB pomoże markom w tworzeniu angażującego contentu
Praca marketingowca w obecnych czasach jest wyzwaniem. Z badań Venngage wynika, że prawie 21% marketingowców poświęca ponad 20 godzin tygodniowo na tworzenie treści. Nie licząc weekendów, oznaczałoby to średnio 4 godziny dziennie przeznaczane na content. Największą trudnością jest znalezienie, czy wymyślenie odpowiednich treści do materiałów. Stąd pomysł na SparkyB –...
Superbet podsumowuje działania sponsoringowe
Sponsoring Lecha Poznań, Górnika Zabrze, reprezentacji polskich skoczków narciarskich czy największych w Polsce turniejów w szachach i darcie. Silny nacisk na mądre pomaganie, dawanie maksimum wartości kibicom i zaangażowanie w ważne inicjatywy dla społeczności. Wychodzenie poza schematy i szukanie nowych rozwiązań na niestandardowe aktywacje wokół współprac. To wszystko...
Agencja Onemulti partnerem w  kampanii UNDP „Weather Kids”
Agencja OneMulti jako Partner Aktywacyjny skoordynowała w Polsce proklimatyczną kampanię "Weather Kids". Międzynarodowy projekt, realizowany przez United Nations Development Programme (UNDP) w partnerstwie z ICCO, zaangażował łącznie 45 agencji PR i organizacji branżowych na kilku kontynentach. Kampania wystartowała 21 marca i do tej pory objęła swoim zasięgiem ponad 80...
Łucja Zaorska dołącza do Flying Bisons i FDC
Łucja Zaorska, doświadczona w branży filmowej producentka, objęła nowo powstałe stanowisko Senior Digital Producer & Team Lead w połączonym Flying Bisons i FDC.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764