logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Polski Plakat Operowy w Białymstoku

   07.01.2015, przeczytano 891 razy
ilustracjastrzałka

Na wystawie zgromadzono ponad 70 prac z lat 1958 – 2013 wybranych z kolekcji Muzeum Plakatu w Wilanowie. Element scenografii stanowią kostiumy z przedstawień realizowanych przez Operę Podlaską: do Traviaty, Strasznego Dworu i  opery komicznej Pimpinone.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/polski-plakat-operowy-w-bialymstoku-,23600,artykul.html

Plakaty operowe to wyjątkowe dzieła sztuki, które w sposób szczególny unaoczniają nierozerwalny związek projektu graficznego i muzyki. Najstarszy z eksponowanych to plakat do Aidy Verdiego wystawionej na deskach ówczesnej Państwowej Opery w Warszawie. Został zaprojektowany przez Józefa Mroszczaka w 1958 r. Początek lat 60. XX w. to czas niezwykły dla historii polskiego plakatu, gdyż w jednym miejscu i czasie mogły zaistnieć dzieła tak silnych indywidualności twórczych jak: Jan Lenica, Roman Cieślewicz, Henryk Tomaszewski, Waldemar Świerzy, Franciszek Starowieyski. Seria wykonana wówczas dla Opery Warszawskiej stanowi kulminację osiągnięć artystycznych tzw. Polskiej Szkoły Plakatu.

Talent twórców mógł zostać doceniony m.in. dzięki niezwykle korzystnym relacjom jakie zachodziły między projektantem, a zleceniodawcą-Bohdanem Wodiczko, dyrektorem artystycznym Opery Warszawskiej w latach 1961-1964, który pozostawił artystom pełną swobodę twórczą. Oto przykładowe realizacje z tego okresu: Zamek Sinobrodego (opera  Béli Bartóka) i plakat Romana Cieślewicza doskonale oddający grozę tematu, André Chénier z muzyką Umberto Giordano - plakat Stanisława Zamecznika, Wozzeck (Albana Berga), Faust (Charlesa Gounoda) czy Ifigenia na Taurydzie (Christopha Willibalda von Glucka), te trzy przefiltrowane okiem Jana Lenicy, czy  wreszcie upiorne wyobrażenie Franciszka Starowieyskiego do Strasznego Dworu (Stanisława Moniuszki).

Nie można tu pominąć, wyróżniającego się wyrafinowaną graficzną prostotą, plakatu Henryka Tomaszewskiego, wykorzystującego motyw gry w karty do zobrazowania jedynej opery napisanej przez mistrza operetki Jacques’a Offenbacha – Opowieści Hoffmana.

Wystawa ma charakter przekrojowy w dwojakim znaczeniu. Odsłania fragment  historii opery i opowiada ją plakatami. W sensie muzycznym ekspozycję otwiera i zamyka opera włoska-począwszy od Narcyza Domenico Scarlattiego, twórcy okresu baroku, aż po ostatnie współczesne kompozycje Marco Tuttino i jego Senso.

Nietypowy jak na plakat układ wystawy według nazwisk kompozytorów jest ukłonem w stronę muzyki operowej. Zgromadzone blisko siebie plakaty do oper Verdiego, Pucciniego, Moniuszki, Wagnera dają możliwość prześledzenia wybranego fragmentu d’oeuvre mistrza kompozycji, ale przede wszystkim porównania jak dany artysta plakacista ujął dokładnie ten sam temat.

Wystawa jest rzadką okazją, by oczami najwybitniejszych plakacistów zobaczyć znane postacie muzycznych opowieści: Fedora, Makbet, Rigoletto, Falstaff, Nabucco, Aida – to tylko niektóre z nich, zaś to jak zostały przedstawione w plakatach Wiesława Rosochy, Wiktora Sadowskiego, Jana Młodożeńca, Waldemara Świerzego, Romana Cieślewicza na długo pozostaje w pamięci widza.

Źródło: Muzeum Plakatu w Wilanowie

www.postermuseum.pl

Dodatkowe informacje:

17 października 2014 – 17 stycznia2015
Opera i Filharmonia Podlaska – Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku
Kurator: Aleksandra Oleksiak

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

„Dizajn na fali” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Trwa cykl rozmów o polskim dizajnie ,,Dizajn na fali” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie. W gronie uznanych gości odbywają się dyskusje nie tylko o jakości kształcenia przyszłych projektantów, ale również o sposobach pogłębiania świadomości producentów, przedstawicieli władz i konsumentów dobrego wzornictwa....
Lidl z kampanią UEFA Euro 2024: Lidl Kids Team
Jako Oficjalny Partner UEFA EURO 2024, Lidl Polska rozpoczyna program Lidl Kids Team, w ramach którego dzieci mają szansę wyjść na murawę razem z polskimi zawodnikami przed meczami UEFA EURO 2024! Sieć ogłasza konkurs, w ramach którego rodzice lub opiekunowie mogą wygrać miejsce w Lidl Kids Team dla swojego dziecka w wieku od 6 do 10 lat – niezależnie od płci,...
Zostań Aquaphorianinem – kampania reklamowa Aquaphor
Międzynarodowy koncern AQUAPHOR, producent filtrów do wody z zakładami produkcyjnymi w Estonii (UE) , coraz silniej działa na polskim rynku, kreując potrzeby filtracji wody, a także promując zmiany na lepsze. Ściśle łączy się to z misją firmy, którą jest zapewnienie czystej wody wszystkim mieszkańcom naszej planety poprzez zmianę wody na...
Blog Hochland Polska – wywiady na 30-lecie firmy
Pod koniec 2023 roku Hochland Polska rozszerzył swoją stronę karierową www.tujestpysznie.pl o wyjątkową sekcję blogową. Projekt „ Od skupu mleka po Wasze talerze” to cykl wywiadów na 30-lecie firmy prowadzony przez wewnętrzny zespół Employer Branding.
Kabanosy oficjalną przekąską European League of Football
Marka SNACK !T, należąca do firmy Tarczyński S.A., została oficjalnym partnerem European League of Football (ELF), a kabanosy SNACK !T oficjalną przekąską ligi, co potwierdza specjalne logo na opakowaniach. Umowa sponsorska została zawarta na dwa lata. Jest to pierwsza zagraniczna współpraca marketingowa Tarczyński S.A., stanowiąca jednocześnie kluczowy element realizacji...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764