logo
WIADOMOŚCI

Polski rynek opakowań rośnie dwa razy szybciej niż światowy

redakcja  PR 18.03.2017, przeczytano 315 razy
ilustracja
Błażej Żarna

Wraz z rosnącą konsumpcją dynamiczne wzrosty notuje także rynek opakowań, który jest dziś wart 33,5 mld zł. Do 2020 roku ma on rosnąć w tempie ok. 7 proc. rocznie, do poziomu 46 mld zł – wynika z raportu Equity Advisors. Eksperci oceniają, że szybszy wzrost będzie charakteryzował segmenty opakowań z tworzyw sztucznych i papieru. Tempo rozwoju rynku sprawia, że na polskim rynku pojawia się coraz więcej międzynarodowych graczy. Wciąż jednak jest to rynek rozdrobniony, dlatego należy się spodziewać konsolidacji.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/polski-rynek-opakowan-rosnie-dwa-razy-szybciej-niz-swiatowy,31841,artykul.html

Wzrostowi rynku producentów opakowań sprzyja coraz większy popyt konsumentów, rosnąca sprzedaż produktów spożywczych oraz rozwój innowacji, czyli wszystkie elementy kształtujące koniunkturę w branży FMCG – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Błażej Żarna, wiceprezes zarządu w Equity Advisors. – Spośród segmentów rynku opakowania z tworzyw sztucznych i papieru będą rosły szybciej niż metalowe i szklane. Produkcja tych ostatnich wymaga bowiem znacznie większych inwestycji. To sektor dużo bardziej poukładany.

Według raportu Equity Advisors „Branża opakowań w Polsce 2010–2016 i prognozy 2017–2020” rynek opakowań w Polsce będzie rósł o blisko 7 proc. rocznie, by w 2020 roku osiągnąć wartość 46 mld zł (o 37 proc. więcej niż w ubiegłym roku). Taka dynamika wzrostu byłaby dwa razy wyższa niż na świecie. Zdaniem specjalistów międzynarodowej firmy doradczej Smithers Pira do 2020 roku wartość światowego sektora opakowań będzie rosnąć o 3,5 proc. rocznie do poziomu 1 bln dolarów.

Na rynku dominują segmenty opakowań plastikowych i z tworzyw sztucznych. Ich produkcja odpowiada za prawie połowę przychodów rynku (16,5 mld zł). Na kolejnych miejscach znalazły się papier (25 proc.), metal (13 proc.) i szkło (10 proc.).

Jak podkreśla Żarna, rynek jest dość rozdrobniony. Przychody ze sprzedaży wygenerowane przez 20 największych przedsiębiorstw stanowią 32 proc. przychodów całego sektora (dane za 2015 rok).

Dużo globalnych graczy wchodzi na rynek, kupuje firmy w Polsce, czasem w  regionie. Naszym zdaniem ta tendencja się utrzyma w najbliższej przyszłości. Najwięcej transakcji odbędzie się w sektorze opakowań plastikowych i papierowych – zauważa Błażej Żarna.

Branża w Polsce już mocno się konsoliduje. Krajowy rynek odpowiada za blisko jedną trzecią wartości zrealizowanych fuzji i przejęć w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. W latach 2010–2016 przeprowadzone na polskim rynku transakcje szacowane są przez Equity Advisors na 599 mln euro.

Obecne warunki rynkowe zdecydowanie sprzyjają łączeniu firm – wskazuje Błażej Żarna. – Wpływ na to mają zarówno otoczenie makroekonomiczne związane z tempem rozwoju gospodarki w regionie, jak i trendy związane ze wzrostem produkcji artykułów konsumpcyjnych. Do tego dochodzi temat sukcesji. Wiele przedsiębiorstw staje dzisiaj przed wyzwaniem związanym z przekazaniem firmy w ręce następców lub sprzedaży podmiotu. To wszystko sprzyja konsolidacjom.

Zgodnie z danymi Polskiej Izby Opakowań (PIO) przeciętny konsument z krajów wysokorozwiniętych zużywa rocznie opakowania o wartości 300–340 euro. W Polsce ta wartość jest o prawie 100 euro niższa. To pokazuje potencjał krajowego rynku.

Siłą polskiego rynku jest także eksport. Rosną zamówienia na opakowania, które są cenione za granicą za wysoką jakość. Wzrost eksportu wynika m.in. z nadwyżek produkcyjnych, które szacowane są na 25–30 proc.

Kolejną siłą polskiego rynku opakowań, zdaniem Equity Advisors, ma być sprzedaż zagraniczna z jednej strony samych opakowań, które na świecie uznawane są za najwyższej jakości, będąca konsekwencją nadwyżek zdolności produkcyjnych (według szacunków PIO wynoszą one około 20-25 proc.).

W rezultacie nadwyżek produkcyjnych sektora jego eksport staje się coraz bardziej widoczny, a liczne innowacje powodują, że jest coraz ciekawszy dla zagranicznych podmiotów – tłumaczy Błażej Żarna.

Na wzrost sprzedaży zagranicznej wpływają także wyniki eksportowe innych branż, odbiorców opakowań, m.in. spożywczej czy meblowej.

Źródło: Newseria, Equity Advisors

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale:

Stora Enso partnerem strategicznym 11. Kongresu Rynku FMCG
10 maja br. w Warszawie odbył się 11. Kongres Rynku FMCG zorganizowany przez Wydawnictwo Gospodarcze (Wiadomości Handlowe). Wzięło w nim udział niemal 900 uczestników, co czyni go jedną z najważniejszych tego rodzaju imprez w Europie Środkowo-Wschodniej, skierowaną do firm działających na rynku dóbr szybko zbywalnych. Stora Enso była partnerem strategicznym kongresu, a przedstawici...
Noc w Muzeum Papiernictwa
Muzeum Papiernictwa w Dusznikach-Zdroju serdecznie zaprasza na Noc Muzeów – kolejna edycja już w sobotę 19 maja w godz. 19:00-22:00. Tym razem pod hasłem „Czerpiąc z naszych korzeni”.
The Art of The New – Ricoh Open Day
24 maja w Ricoh Technology Center w Warszawie planowany jest The Art of The New – Ricoh Open Day. Podczas wydarzenia odbędzie się pierwsza w Polsce prezentacja najnowszego systemu na papier cięty Ricoh PRO C7200x z piątą stacją na toner specjalny. Uczestnicy spotkania będą mieli także okazję wziąć udział w warsztatach poświęconych RODO oraz nowoczesnym technikom sprzedaży. ...
Ploter Agfa Jeti Tauro H3300 LED  do hybrydowego druku inkjet UV
W trakcie wystawy Fespa 2018 w ofercie firmy Agfa oficjalnie zadebiutuje kolejny wielkoformatowy ploter bazujący na energooszczędnej technologii inkjet UV – Jeti Tauro H3300 LED. Ma on stanowić kwintesencję hasła nowej kampanii belgijskiego producenta - Extreme (Extreme Quality – Extreme Productivity, czyli najwyższa jakość – najwyższa wydajność). Jej start przewidziano na berlińskie targi. ...
Po raz kolejny Agfa znajdzie się wśród wystawców targów Fespa, jakie w tym roku odbywać się będą w dniach 15-18 maja w Berlinie. Jej stoisko (nr A57 w pawilonie 1.1) będzie odzwierciedleniem filozofii, jaka przyświeca firmie w działalności na rynku wielkoformatowego druku cyfrowego. Inicjując kampanię Extreme (nawiązującą do haseł najwyższej jakości i wydajności), Agfa zaprezentuje ...
 
poniedziałek 21.05.2018, 163 gości [ lista ]
Signs.pl - Portal polskiej reklamy wizualnej © 1997-2018 ICOS. Wszystkie prawa zastrzeżone