logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Polskie Drogi - wystawa dizajnu

   20.08.2007, przeczytano 5128 razy
ilustracjastrzałka
Magda Lubińska

Jaka jest dziś kondycja polskiego dizajnu? Jacy polscy projektanci są rozpoznawalni w kraju, a jacy na świecie? Jakie polskie marki inwestują w dizajn i są rozpoznawalne, nie tylko w Polsce, dzięki pracom projektantów polskich i zagranicznych? W jakich dziedzinach jesteśmy znani w Europie? Czy jesteśmy w stanie wykorzystać zachodzące zmiany we wzornictwie? Te pytania towarzyszyły twórcom wystawy "Polskie drogi".


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/polskie-drogi---wystawa-dizajnu,5998,artykul.html

Organizatorzy piszą: 'Polski dizajn to temat bardzo szeroki. Byliśmy zmuszeni do ograniczenia pola zainteresowań do obszaru wyposażenia wnętrz. To dziedzina, która dzięki dużemu eksportowi ma szansę stać się dla polskiego dizajnu przepustką do Europy. Polscy producenci eksportują ponad 70 % swojej produkcji. Z roku na rok coraz więcej firm uczestniczy w branżowych imprezach targowych, tworzy zagraniczne spółki dystrybucyjne, a nawet zakłady produkcyjne. Wielkość polskiej produkcji z dziedziny wyposażenia wnętrz, głównie meblarstwa i jego eksportu, stawia nas w światowej czołówce. Jednak zarówno w naszym kraju, jak i zagranicą niewiele osób o tym wie. Dlaczego tak się dzieje? Do niedawna naszym największym atutem była tania siła robocza. Wielkim sieciom handlowym z Europy opłacało się zamawiać u polskich producentów ogromne partie mebli wykonywane na podstawie zleconych wzorów i sprzedawać je potem pod własną marką. Polskie firmy szybko się rozwijały, a zyski inwestowały w budowę zakładów i modernizację parku maszynowego. Dziś wiele z nich może się pochwalić liniami produkcyjnymi na światowym poziomie. Ale koszty pracy i materiałów stopniowo w Polsce wzrastają, zwłaszcza od momentu naszego przystąpienia do Unii Europejskiej. Dlatego niezwykle ważne staje się poszukiwanie innych wartości, które pozwoliłyby konkurować na międzynarodowych rynkach. Jedną z nich jest z pewnością wzornictwo.

Jaki jest stan polskiego wzornictwa? Jaką pozycję ma polskie wzornictwo za granicą?Oczywiście mogliśmy odnieść się do historii, rozpoczynając od sukcesów paryskich dwudziestolecia międzywojennego, Spółdzielni Ład czy licznych nagród na Biennale Tkaniny w Lozannie. Postanowiliśmy jednak pokazać dzień dzisiejszy polskiego dizajnu i jego rozwój w ciągu ostatnich lat, gdyż mamy się czym pochwalić.

Dizajn jest niewątpliwie tematem modnym i aktualnym. W polskiej prasie można zauważyć coraz więcej artykułów na temat rodzimego wzornictwa. Także w mediach zagranicznych coraz częściej pojawiają się polskie nazwiska i nazwy naszych firm. Oczywiście przed nami długa jeszcze droga. Pozycja polskiego wzornictwa nie jest jeszcze wcale mocna, ale coś drgnęło….

Coraz więcej firm i projektantów zdaje sobie sprawę, że dobry, oryginalny design jest niezbędny by osiągnąć rynkowy sukces. Wiele przedsiębiorstw świadomie wybiera wzornictwo jako czynnik wyróżniający ich ofertę na tle rynkowej konkurencji.

Zasadnicze pytanie brzmi: jakie są drogi rozwoju współczesnego polskiego dizajnu? Czy jesteśmy świadkami podobnego procesu, który we Włoszech, bądź w Skandynawii miał miejsce w latach 50. i 60.? Wydaje się, że dróg tych jest wiele… Jedną z nich na pewno podążają polscy projektanci, pracujący dla polskich firm (Tomasz Augustyniak, Marek Gawlik, Maciej Karpiak, Jerzy Langier, Robert Majkut, Michał Biernacki), ale są i inne... Na jednej z nich spotkamy takich meblarskich gigantów jak Nowy Styl czy Profim. Ich produkty projektowały znane zagraniczne studia takie jak Bellini, ale również polscy projektanci np. Mikołaj Wierszyłłowski. W ich ślady podążają mniejsze firmy, takie jak Iker, (współpracujący m. in. z. Janem Wertelem i Gernotem Oberfellem z grupy Platform) które angażują do współpracy zarówno Polaków, jak i cudzoziemców. Najbardziej zaskakującą zagraniczną kooperację ma jednak na swoim koncie Moho, producent luksusowych dywanów. Firma stworzona od podstaw przez Magdę Lubińską, dla której początkowo projektowali Michał Kopaniszyn i Michał Biernacki, od ubiegłego roku współpracuje ze światowej sławy designerem Rossem Lovegrove. Równocześnie zaobserwować można też międzynarodowe kariery polskich designerów, takich pracujący od dawna dla zagranicznych klientów Tomasz Rudkiewicz, czy wykształcony za granicą i odnoszący tam coraz bardziej spektakularne sukcesy Tomasz Rygalik

Bez aktywnych działań, np. udziału w imprezach targowych, trudno odnieść sukces i skutecznie promować własną markę za granicą. Polskie firmy, które uczestniczą w najważniejszych targach meblowych w Kolonii i Mediolanie, a przy tym mają ambicję proponowania własnego wzornictwa i budowania marki to niewielka i elitarna grupa: Paged, Hubertus, Profap, Iker, Com40, a także firmy z branży mebli biurowych, takie jak Mikomax, Balma, Nowy Styl, Profim. To niewątpliwie czołówka współczesnego polskiego wzornictwa, o czym świadczyć mogą listy laureatów konkursów “Dobry Wzór”, “Prodeco” czy uczestników takich przedsięwzięć jak wystawy “Meble – polska pasja tworzenia” w Śląskim Zamku Sztuki i Przedsiębiorczości w Cieszynie czy “Made in Poland” w Berlinie.

Do tej grupy, coraz liczniej, dołączają młode marki wyposażenia wnętrz, często tworzone przez samych projektantów. Małe firmy jak Puff Buff czy Emandes często rozpoczynają od zagranicznych sukcesów, by zdobyć później uznanie w kraju, inne jak na przykład Aze, działają na polskim rynku i dopiero myślą o promocji za granicą. Zwycięstwa w prestiżowych konkursach, udział w promujących młode talenty wystawach, takich jak mediolański Salone Satellite oraz targach, stają się przepustką do galerii i domów nad Wisłą. Na szczęście również w Polsce coraz więcej jest miejsc i okazji, by młodzi projektanci mogli pokazać szerszemu gremium swoje pomysły. Odbywająca się w Zachęcie wystawa “My World” i towarzyszący jej konkurs, wystawa “design.pl”, przeglądy najciekawszych dyplomów projektowych organizowane przez kwartalnik “2plus3d”, konkursy organizowane przez poszczególnych producentów – to tylko niektóre z przedsięwzięć, które zapewniają dopływ “ świeżej krwi” do polskiego wzornictwa i nowe, oryginalne pomysły z których możemy być naprawdę dumni. W ten sposób odkryto między innymi Krystiana Kowalskiego i Wojciecha Barańskiego, dziś mających już na swoim koncie pierwsze wdrożenia przemysłowe.'

Polskie Drogi. Dizajn 2003-2007, Galeria Artinfo.pl w Fabryce Trzciny, Warszawa, ul. Otwocka 14. Wystawa czynna 17-30 września 2007.

Projektanci biorący udział w wystawie: Tomasz Augustyniak (Com40, Noti), Marek Gawlik (Iker), Jerzy Langier (Eljot, Noti, Langier Design), Maciej Karpiak (Oggi, Art Mebel), Robert Majkut (Tonsil, Iker, Only Glass), Jan Wertel (VitrA, Knoll, Moroso, Yamagiva, Morimoto, Iker), Geront Oberfell ( VitrA, Knoll, Moroso, Yamagiva, Morimoto, Iker), Michał Biernacki, Magda Lubińska, Michał Kopaniszyn (Moho Design), Mikołaj Wierszyłłowski (Nowy Styl, Iker), Tomasz Rygalik (Moroso, Artek, Iker), Tomasz Rudkiewicz (Amica, Volvo, Solaris, Nokia, Tunturi), Ross Lovegrove (Sony, Apple, Zanotta, Moooi, Kartel, Cappellini, Moroso), Jarosław Bełza (Profap), Piotr Kuchciński (Balma, Noti), Anna Siedlecka, Radek Achramowicz (Puff Buff), Małgorzata Ratajczak, Sebastian Szlabs (Emandes), Anna Kotowicz, Artur Puszkarewicz (Aze), Krystian Kowalski (Iker, Studio Bellini); Wojciech Barański (Iker, Oyster).

Źródło: Artinfo.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Nowy Europejski Bauhaus 2024. Relacja z Festiwalu.
Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen, w swoim przemówieniu inaugurującym Festiwal Nowy Europejski Bauhaus podkreśliła, że jest przekonana, iż inicjatywa ta będzie odgrywać w przyszłości coraz większą rolę w kształtowaniu zrównoważonych sektorów gospodarki w Europie. W programie tegorocznego Festiwalu, poza naturalnie łączoną z projektem branżą...
Prime Choice - Jakub Józef Orliński w kampanii PRM.com
PRM to nowa marka na mapie Europy, która powstała z myślą o społeczności modowej awangardy wrażliwej na piękno, estetykę i jakość. W jej ofercie znajdziemy marki z najwyżej półki, łącząc high-end ze stylem miejskim. Marka miksuje modę z kulturą, co idealnie prezentuje w pierwszej odsłonie kampanii ,,PRIME CHOICE”, której twarzą został światowej...
„Dizajn na fali” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Trwa cykl rozmów o polskim dizajnie ,,Dizajn na fali” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie. W gronie uznanych gości odbywają się dyskusje nie tylko o jakości kształcenia przyszłych projektantów, ale również o sposobach pogłębiania świadomości producentów, przedstawicieli władz i konsumentów dobrego wzornictwa....
Lidl z kampanią UEFA Euro 2024: Lidl Kids Team
Jako Oficjalny Partner UEFA EURO 2024, Lidl Polska rozpoczyna program Lidl Kids Team, w ramach którego dzieci mają szansę wyjść na murawę razem z polskimi zawodnikami przed meczami UEFA EURO 2024! Sieć ogłasza konkurs, w ramach którego rodzice lub opiekunowie mogą wygrać miejsce w Lidl Kids Team dla swojego dziecka w wieku od 6 do 10 lat – niezależnie od płci,...
Zostań Aquaphorianinem – kampania reklamowa Aquaphor
Międzynarodowy koncern AQUAPHOR, producent filtrów do wody z zakładami produkcyjnymi w Estonii (UE) , coraz silniej działa na polskim rynku, kreując potrzeby filtracji wody, a także promując zmiany na lepsze. Ściśle łączy się to z misją firmy, którą jest zapewnienie czystej wody wszystkim mieszkańcom naszej planety poprzez zmianę wody na...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764